Gå til innhold

Ok, kanskje jeg har et problem!!

Anbefalte innlegg

Jeg aner ikke hvor jeg skal henvende meg, men jeg prøver her.

Jeg begyner å blø etter at jeg har vært på do og gjort nr 2. Det har vært sånn siden jeg fikk eldste sønnen min for 12 år siden,jeg var veldig ung. Jeg har ikke vært hos legen, verken den gang eller senere, jeg vil ikke det nå heller.

Men jeg har altid tenkt at det sikkert er hemorider, og det er ikke hver gang jeg er på do, men mest når jeg har litt hard mage. Men nå er det slik hver gang, og det kommer så mye blod at jeg hører at det drypper ned i do, det har også begynt å blø uten at jeg har vært på do.

Jeg har skikkelig skrekk for å vise meg for en lege, derfor har jeg ignorert dette så lenge, klart det er vondt, men jeg tørr rett og slett ikke.Da må de legge meg i narkose før de undersøke meg.

Er det noen som har hatt samme problemet etter en fødsel, kan vel også fortelle at jeg måtte kliptpe opp hele mellomkjøttet under fødselen.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5536688-ok-kanskje-jeg-har-et-problem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres absolutt ut som hemorrhoider, dvs utposninger på blodårer (vener). De kan gi blødninger og smerter. De kan vokse og gi økende problemer. Noen ganger kan de også blø så mye at man får jernmangel.

En sjelden gang kan det blø fra svulstvev, derfor bør man ikke slå seg til ro med at det sikkert er hemorrhoider uten undersøkelse hvis det ikke gir seg.

Tenk så mye bedre du kunne hatt det de siste 12 årene hvis du hadde tatt tak i det den gangen? :) Hemorrhoidesalve (apotek, reseptfritt) kan hjelpe, og kosthold og mykgjørende midler kan redusere ubehag ved avføring. Når de er så store at de blør spontant, kan det være at du trenger å fikse dem operativt. Det er ikke noe stort inngrep.

Kanskje du trenger å bytte lege, så du finner en du kan ha tillit til, så ikke terskelen for å be om hjelp blir så stor? Det er jo uholdbart å gå rundt og kunne blø når som helst, og det finnes hjelp. Hvis du har legeskrekk eller er redd for å vise underlivet til legen er det klart at det er vanskelig å gjøre det, men tenk at det er bedre å ha det intenst ubehagelig i noen minutters undersøkelse og kanskje en liten operasjon, enn å gå og grue seg og blø i årevis fremover, og så likevel måtte krype til korset senere. Du kan bli bedre/bli kvitt dette her:)

Det er jo normalt å blø etter en fødsel, men etter 12år sier det seg selv at dette ikke er normalt. Om du har hermorider kan man ofte kjenne dette bak som en drueklase (ikke alltid). Det er også mulig at du har en rift i anus. Om du er plaget med hard mage er det mulig at riftet ikke får grodd før neste dobesøk. Det er mange som sliter med dette.

Min mann har det slik. Han har fått beskjed om å kutte alt hvitt brød og spise myyye fiber. Han tar tilskudd kjøpt på apoteket. (pulver som blandes ut i vann). Og spiser myyyye frukt. Det er lurt å kjøpe medisinsk grønnsåpe på apoteket og la baken hvile i en balje/badekar for å rense opp i såret. Jeg klippet opp alt under fødselen jeg også og hadde to slike bad hver dag i to uker - og det grodde veldig fint.

Eller hadde jo et legebesøk vært fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...