Anonym bruker Skrevet 2. juli 2006 #1 Del Skrevet 2. juli 2006 Gutten min er 7 1/2" måned og fortsatt er morsmelk hovednæringen. Han har inntil nylig bare hatt to måltider annen mat i løpet av døgnet, frukt/grønt midt på dagen og grøt til kvelds. Han har nå begynt å få et ekstra grøtmåltid på formiddagen. Helsesøster sier så lenge han er fornøyd og legger på seg, trenger jeg ikke endre noe. Hun vil også at vi skal vente med hvete og kumelkeprodukter (ingen allergi i familien), men sier vi kan så smått introdusere brød ved 8 mnd. Så til saken: Man skal jo helst introdusere ett og ett produkt av gangen, men jeg vet liksom ikke hva jeg skal gi ham! Til nå har han bare fått banan, avokado, potet, brokkoli og gulrot - hver for seg og noe blandet (potet/gulrot også med mm). Hva skal jeg fortsette med av frukt og grønt? Hva skal jeg holde meg unna? Når begynne med kjøtt, hvilken type? Vil jo gjerne introdusere nytt mens jeg fortsatt ammer, men i det siste har han begynt å bli veldig urolig ved puppen, er redd han kanskje begynner å miste interessen, og da begynner det å haste med å introdusere flere typer mat! Hjelp, hva skal jeg gi han? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5535543-%C3%A5-introdusere-nye-matvarer-7-mnd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
*·.·»¦«´¨`ellapia´¨`»¦«·.· * Skrevet 3. juli 2006 #2 Del Skrevet 3. juli 2006 Hva med å blande potet, gulrot, brokkoli og litt rent kyllingkjøtt? Det bruker jeg å gi tulla mi på snart 7 mnd (om ei lita uke) til middag. Hun har fått både kyllingkjøtt og bestefars elgkjøtt sammen med de grønnsakene gutten din får. Jeg har også gitt henne kyllingkjøtt blanda med fullkornspasta, en tomat, gulrot og brokkoli. Ikke hatt noe problemer med dette vi i alle fall. Brød har hun fått fra hun var litt over 5 mnd. Måtte starte med dette da hun ikke likte grøt. Nå liker hun både brød og grøt og middagsmat...men klarer ikke spise seg mett på bare brød enda. Har på leverpostei (den uten ansjos og melk) og gir henne noen biter mens jeg spiser frokost....(hun får pupp først når hun våkner). Gir pupp 4 ganger i døgnet jeg nå. Hun spiser ikke så veldig mye lenger, og er mer opptatt av hva som skjer rundt henne. Blir litt urolig til tider her og ja! Spiser bra på natta enda da, da er hun trøtt og det er mørkt i rommet, så ikke så mye annet å se på) Lykke til med introduseringen. Forhåpentligvis er han bare litt nyskjerrig på verden rundt seg, og har bare ikke tid til å ligge stille ved puppsen:o) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5535543-%C3%A5-introdusere-nye-matvarer-7-mnd/#findComment-5535995 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Ulrikke* Skrevet 3. juli 2006 #3 Del Skrevet 3. juli 2006 Snuppa mi blir snart 8 mnd. Hun har fått grøt siden hun var 4 mnd, og frukt. Brød smakte hun første gang da hun var 4 1/2 mnd (hun satt og siklet og strakk seg etter skiva mi). Middag begynte vi vel med da hun var drøyt 5 mnd. Frøkna har ikke reagert på gluten ihvertfall! Hun har aldri fått bare mm, men mme i tillegg. Da hun var 7 uker, fikk hun puppestreik, og jeg pumpet og ga både mm og mme fram til hun var 5 mnd. Da innførte jeg LITT gluten mens jeg fortsatt hadde mm til henne (men jeg tror det hadde gått problemfritt uansett). Av kjøtt ville jeg kanskje begynt med kylling (man skal vel koke kyllingfileten til små, tror jeg), og leverpostei på brødskiva. Snuppa mi har spist bra med brød ihvertfall siden hun var 6 mnd (i går spiste hun 1,5 skive til frokost), så jeg ser ingen grunn til å ikke begynne så smått nå, jeg da... Helsesøstre sier så mye forskjellig... Det du bør holde ham unna er vel melk, jordbær og sitrusfrukter... Fisk er ok fra 6 mnd (eller "fra annet levehalvår") om det ikke er allergi i familien (i følge Norges Astma- og Allergiforbund). Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5535543-%C3%A5-introdusere-nye-matvarer-7-mnd/#findComment-5536116 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*·.·»¦«´¨`ellapia´¨`»¦«·.· * Skrevet 3. juli 2006 #4 Del Skrevet 3. juli 2006 Hun reagerte ikke på gluten hun her heller...fikk beskjed fra helsesøstra at det var best å introdusere gluten mens man ammet, så da gjorde jeg det. Helt uten problem. ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5535543-%C3%A5-introdusere-nye-matvarer-7-mnd/#findComment-5536133 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå