Gå til innhold

Er det farlig å la babyene tygge/spise på div ting av gummi?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Neh, er det farlig da?

Fins jo masse babyleker i gummi også? Eneste er kanskje at armbåndet burde vært vasket først, men...de får jo i seg så mye snavs i løpet av en dag uansett... ;)

Ser ikke helt poenget med å sterilisere/koke alt rundt ungen, og så ligger poden der på gulvet og spiser smårusk og kattehår ;)

Nå er det jo forskjellige krav til ting som skal brukes til abrn og ting som ikke er bergnet til barn. Et gost ekselmpel er Airex-mattene som er beregnet til trening, men som mange bruker som lekematter til barn. Disse inneholdt farlige stoffer, og skulle absolutt ikke tygges på av barn. Og har lest(husker ikke hvor) at gummiprodukter ofte inneholder farlige stoffer, og at leker til barn skal være godkjente uten dette stoffet. Så jeg ville ikke latt babyen min spise på et slikt armbånd.

Det er sant at du ike kan beskytte barna sine mot alt, men når de er så små bør de faktisk beskyttes mot farlige stoffer, fordi kroppene deres er for små til å klare å kvitte seg med det.

Såvidt jeg erindrer er det såkalte ftalater i blandingen i airex-mattene (og også i de nevnte regnklærne tror jeg) som er det kreftframkallende stoffet. Dette stoffet er en mykgjører, altså forhindrer plasten/gummien fra å stivne. Såfremt armbåndet er hardt inneholder det gjerne ikke ftalater, men det kan selvfølgelig inneholde annet svineri som småttisene ikke bør få i seg.

Har tenkt mye på det samme selv, det er så mye der ute som ikke er laget for små munner, men de får jo tak i det, og inn i munnen går alt!

Hva er farlig og ikke? Umulig å vite!

Det er jo ikke bare ftalater som er kreftframkallende. Og hva med hormonhermerne? Alt som produseres for husholdninger skulle vært underlagt samme strenge krav som leker, mener jeg!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...