Anonym bruker Skrevet 2. juli 2006 #1 Skrevet 2. juli 2006 Vurderer å flytte til utlandet for å ta 30 studiepoeng spansk slik at jeg kan undervise i språket. Men hvor bør jeg dra?? Vet det er dyrt å leve i Spania, men det er jo manga spansktalende land, så det er jo ikke nødvendig å dra dit akkurat. Men er det noen som har forslag til andre land hvor det er anledning til å få denne utdannelsen? Eller er det noen som vet om nettstudier i spansk? Slik at jeg kan bo i et spansktalende land, og studere spansk i norge over internett?
Mulatica Skrevet 3. juli 2006 #2 Skrevet 3. juli 2006 En mulighet er jo å melde seg opp i fag ved Universitetet i Oslo, og så reise ut og lære og ta eksamen når du kommer hjem. Jeg har tatt 20 studiepoeng i spansk språk og gramatikk, der det ble arrangert en stor eksamen i slutten av semesteret for de som ikke skulle følge undervisningen. Jeg leste selv, og fulgte ikke forelesningene. Ta kontakt med Universitetet, eller se på nettsidene, så kan du se om det er flere kurs der man bare kan ta eksamen i slutten av semesteret. Jeg har selv lært spansk i utlandet (Cuba), og det tror jeg er den beste måten å lære på. Land som feks Mexico og Guatemala har språkskoler der man får undervisning med privatlærer, så da kan man jo bestemme litt selv hva man vil lære. Og der er det jo ikke så dyrt å bo heller.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2006 #3 Skrevet 3. juli 2006 Får man det godkjent som en del av allmennlærerutdanning da?
Mulatica Skrevet 3. juli 2006 #4 Skrevet 3. juli 2006 Hvis man leser og lærer i utlandet, men tar godkjent eksamen her hjemme i Norge får man det godkjent. En del av disse selskapene som arrangerer spanskstudier i utlandet har også eksamen feks ved Universitetet i Oslo. Jeg mente at hun kan bo i utlandet et semester og lære seg pensum ved hjelp av en privatlærer, og så ta eksamen her hjemme. Som jeg sa i innlegget over så lærer man utrolig mye fortere og mer hvis man er i et land der språket snakkes.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2006 #5 Skrevet 4. juli 2006 HI her... Hvordan var det i Chile? Vil du anbefale å flytte dit med en 3åring?
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2006 #6 Skrevet 4. juli 2006 Hvis det er meg du spør, så bodde jeg på Cuba, og der er det ganske dyrt å bo og leve, pluss at du kan bare være der 2 måneder av gangen før du må reise ut. (Hvis du ikke feks er knyttet til et universitet eller gift der). Dessuten er det ganske vanskelig å få tak i ting der, både mat og bleier. Så jeg ville nok ikke anbefale det til et lenger opphold, men gjerne til ferie! Når det gjelder Mexico og Guatemala har jeg vært der og hatt spanskundervisning i noen uker når jeg har vært på backpacking. Dette er land som er lettere og billigere å bo med et lite barn tror jeg, uten at jeg har noen erfaring med det. Mange steder er det bare å komme innom og melde seg på, og så begynner undervisningen med en gang.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2006 #8 Skrevet 5. juli 2006 Ja Cuba var det ja... surra litt der...=) Hva mener du med bare å komme og melde seg på? Kan jeg bare reise til et land, gå inn på en skole og si at jeg vil ha spansk?? Hvor er dette da? Kunne egentlig tenkt meg å ta et norsk spanskkurs på universitetet. Men være i feks Spania el Sør-Amerika i 3 mnd, og komme hjem til Norge og ta eksamen. Men jeg er nødt til å ha med meg en 3åring. Så det er greit at det er et land der det er enkelt å ha med seg et barn. Og så kunne jeg tenkt meg å være i et land der det ikke er for dyrt ettersom jeg må klare meg på overgangsstønad, stipend og lån. Pappan til barnet har tilbudt seg å være med som barnevakt, men da mister jeg vel overgangsstønaden... så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre dette...
Mulatica Skrevet 5. juli 2006 #9 Skrevet 5. juli 2006 Det jeg mener er at det mange steder er språkskoler for utlendinger, der man kan komme uten å ha meldt seg på på forhånd. Det finnes det mange av i Guatemala og Mexico bla, og kanskje i andre land også. I disse landene er det ikke så dyrt å leve, litt avhengig av hvor og hvordan man bor. Det å ta et spanskkurs ved norsk universitet er sikkert lurt, da vet du at det blir godkjent.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2006 #10 Skrevet 6. juli 2006 Ja, jeg tror det kan være lurt. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal få ordnet alt. Hvordan skaffer jeg meg en leilighet der nede, og det er vel ganske dyrt å fly nedover også? Hvordan er bostandard etc...?
AnTiLoPeSvIn Skrevet 7. juli 2006 #11 Skrevet 7. juli 2006 hmm. Selv har jeg bodd i Chile litt over et år. Har ikke mye peiling på hvordan du skal få godkjent språkkurs i norge, men kan vel fortelle om chile=) Kommer ann på hvordan du skal leve. Om du får stipend og lån i mnd lever du bra der nede. Du lever "normalt" med 3000 kr i mnd, det er inkuldert husleie og mat. Skal du leie der nede er det også billig. Jeg leide etroms, ca 40 kvm for 700 kr i mnd, men du trenger kanskje 2roms? Blir ikke mer en 1500 i mnd for en god standard på leiligheten. Men alt kommer ann på Hvilke strøk du bor i og hvor "lur" du er. Er mange luringer overalt i Sør amerika som veit du er turist og har penger, derfor setter de opp prisen, så ikke la deg lure. Kommer også ann på hvilke by du bor i . bor du i turisbyen vina del mar blir det også dyrerer, men kommer også på hvor henn du bor.Det finnes 3 klasseforksjeller der nede. Fattige folk, da mener jeg fattige som bor i slummen, normale folk, og rike. og da er folk styrt rike. Du kan også kanskje finne leiligheter med hjelp via norge men det er alltid billigst å finne alt alene. Mat er billig. du bruker maks 1000 kr på deg og barnet. Du betaler for strøm og gass på maks 500 kr i mnd. Buss koster deg 3 kr. 20 pakning 15 kr. brød for dagen 5 kr. alt er billig for å si det sånn. men pass alltid på der nede i sør amerika. det er mange lure folk der som ser du er fra et rikt land, tro det eller ei. så ikke la deg lure
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2006 #12 Skrevet 12. juli 2006 Hei! Jeg kommer til å reise med barnet mitt ja. Dersom det ordner seg med meg og pappan hennes, så blir kanskje han også med. Blir da evt et 3mnd opphold der nede. Hvis det blir bare meg og barnet, så har vi stipend&lån, overgangsstønad, barnetrygd. Rundt regnet 20 000 pr mnd. Hvis det blir slik at vi reiser sammen alle tre. Så har vi kun stipend&lån, barnetrygd. Dvs ca 10 000 kr til oss alle tre. Han får evt leid ut leiligheten sin da -ca 6000 pr mnd. Så vi kan si, hvis vi er heldige, at vi 3 lever på 16 000 ca. Kan vi klare oss på det? Eller er det helt umulig? Hadde kanskje vært fint for oss tre å være sammen i tre måneder også, for da hadde virkelig jeg og barnefar fått en sjanse til å finne ut om vi har en fremtid sammen... Men hvis økonomien tilsier at det blir umulig, så vet jeg ikke. Hvor mye tror du vi trenger for å leve normalt nede i Chile feks? Hvis vi sier at vi kommer til å reise sammen alle tre.
AnTiLoPeSvIn Skrevet 13. juli 2006 #13 Skrevet 13. juli 2006 ja ja med 16 000 kr er du rik bokstavelig talt. Kusina mi er ansatt som sekretær på et universitet i Chile og tjener 4500 kr i mnd. Hun er gift og har et barn og bor i et vanlig hus som i norge. Dere med 16 000 evt 20 000 er donald trump
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2006 #14 Skrevet 14. juli 2006 Okey... har vært kjemperedd for ikke å klare meg økonomisk der nede, men da stoler jeg på deg=) Tror det kan gå fint hvis vi sparer litt på forhånd. Er vel ikke akkurat billig å fly ned dit...? Har ei venninne som bodde i sør-america, og hun sa det verste var å få råd til flybiletten, men når den var kjøpt, og oppholdet betalt, så trengte hun nesten ikke penger... Men, hvis jeg da velger Chile, er det et land hvor det er fint å være for små barn?
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2006 #15 Skrevet 14. juli 2006 Og, en ting til: hvordan kan jeg skaffe meg bolig der nede... har sett litt på forskjellige nettsteder (norske) og der fant jeg en leilighet til 5.000 pr uke... Ikke aktualt liksom... Må vel finne noe billigere enn det...=?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå