Anonym bruker Skrevet 2. juli 2006 #1 Skrevet 2. juli 2006 Til alenemødre eller de som kan noe om dette det ser desverre ut som jeg kanskje blir alenemor, og lurer da på hvordan økonomien blir. Jeg ønsker ikke å ha delt omsorgsrett, dvs. jeg kommer ikke til å kreve barnetrygd fra hans side da jeg rett og slett ikke ønsker at barnet har kontakt med han. Det ser heller ikke ut som han kan det... (vil ikke gå nærmere inn på det enn dette) Iallefall så hadde det vært fint om noen kunne fortalt litt om reglene til penger osv. når man er alenemor. Hvordan er det når man går i permisjon, hvordan er det året etterpå. Hvor er forskjellene fra å være alenemor og ha en partner - økonomisk sett ? Ikke moro dette, men desverre kan det se ut som det blir slik.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2006 #2 Skrevet 2. juli 2006 Huff ikke morro nei...men vet du ? Det er 1000ganger bedre å være alenemor enn å leve i et forhold som er dårlig.! Personlig syns jeg at støtten som alenemor er helt strålende, hadde aldri økonomiske problemer mens jeg var det. Men det første du spør om først, delt omsorgsrett er en ting det trenger du ikke ha, men alikevell vil han bli krevd for farsbidrag.Men det er ikke noe du trenger ta med han, du får det utbetalt gjennom Trygdekontoret og han blir krevd pengene fra dem.Om han er midlertidig ute av stand til å betale opparbeider han seg gjeld hos de.Minste satsen er 920,- pr mnd(som du får) tjener han godt får du mer.... Mer du får som aleneforsørger: Overgangstønad :utbetalt ca 9000pr mnd Stønad til barnetilsyn:(når permisjonsåret er omme= 66% av utgiften du har til barnepass om du jobber/studerer) Dobbelbarnetrygd: ca 1800 Småbarnstillegg(husker ikke hvor mye det er) Overgangsstønaden får du i max 3 år, men det kan innvilges lengre dersom du er i "nødvendig utdanning. Det er slik at dersom du jobber, eller mottar permisjonspenger får du redusert overgangsstønad, men den faller ikke helt bort( trur det er slik at for hver krone du tjener faller 40 øre av overgangsstønaden bort) Husk at du kan søke om bostøtte! Må du flytte for å komme i jobb/studie dekker trygdek. flyttingen din. Hmmm det var det jeg kom på av stønader, det er en jungel der ute, så det lønner seg å lese nøye på trygdeetatens sider ol. min erfaring er nemlig at de ikke nødvendigvis forteller deg hva du har krav på(skulle tro enkelte av de som arbeider på TK tror det er deres egne penger de deler ut..) Det er en hel haug med papirer som skal fylles ut, ikke gøy når man i tillegg er i en vanskelig livssituasjon, men du har krav på hjelp til utfyllingen! Stå på det lønner seg;-) Lykke til , dette klarer du kjempe fint!!
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2006 #3 Skrevet 2. juli 2006 tuuusen takk-det hjalp å høre. man vet liksom ikke hvor man skal starte ! Godt å ha noen som vet litt Igjen takk,skal titte nærmere på disse sidene, men fikk jo masse info her. klem fra meg
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2006 #4 Skrevet 2. juli 2006 det er da virkelig slik her i norge at det er ikke foreldrene som har krav på samvær med barna.det er barna som har krav på samvær med foreldrene!!!!!!!!!!!!!!! uanset hva problemet er så er foreldrene det kjæreste barna har.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2006 #5 Skrevet 2. juli 2006 Bare hyggelig:-) Vet veldig godt hvordan du føler det, ikke godt når man plutselig står der og ser ut til å ende med å bli det man hvertfall IKKE skulle bli(alenemor) Men som sagt, det er ganske fint når alt kommer til alt:-) Ville forresten også tatt en telefon/bestillt en time på TK, har (faktisk) avogtil truffet på saksbehandlere der som er veldig hjelpsomme :-) Klem tilbake
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2006 #6 Skrevet 2. juli 2006 ....men avogtil har barna det faktisk best uten for mye samvær med den ene av foreldrene..er hvertfall min mening...
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 2. juli 2006 #7 Skrevet 2. juli 2006 Definitivt enig med eh,den ene anonyme her... Noen ganger er det best å holde barn og ene forelder fra hverandre. Enten det er snakk om problemer psykisk, dop, vold, alkohol, misbruk, fengsel etc etc... Lykke til sååå masse med din nye tilværelse... Håper barnet ditt gjerne får etterhvert holde kontakten med deler av din *sviger*familie selv om dette blir uten faren, at det lar seg gjøre. Og håper du får det akkurat så koselig som alenemor som jeg tror du vil få det
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2006 #8 Skrevet 2. juli 2006 Ja i dette tilfellet vil nok barnet ha det best uten kontakt, som jeg sa lengre opp vil jeg ikke gå nærmere inn på det enn at det nok antagelig ikke en gang går, om far skulle ønsket det. Svigerfamilie er kjempegode og skal ha all kontakt de ønsker Takk for støttende ord !
Brummeline3barnsmor Skrevet 2. juli 2006 #9 Skrevet 2. juli 2006 Jeg har vært alenemor i to år nå...det er litt trangt økonomisk,men slettes ikke så ille. Du får overgangsstønad som er litt over 7200 etter skatt, dobbel barnetrygd med småbarnstilegg (2600 pr mnd), Bidrag fra faren (tror du må kreve dette). I tilegg kan du søke om bostøtte og når ungen blir 1 år får du jo kontantstøtte på 3300 i tilegg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå