Anonym bruker Skrevet 1. juli 2006 #1 Skrevet 1. juli 2006 Stakkars lillepia mi! Hun har fått bleieutslett... Masse. Både rød og prikker. Jeg har prøvd å lufte masse, skifte bleie ofte, sinksalve, asellisalve, potetmel, oljebad... Ingenting hjelper. Det kom etter at vi begynte med middagsglass, kanskje avføringen skapte en reaksjon? Noen som har et godt tips?? Er litt desperat nå... På forhånd tusen takk...
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2006 #2 Skrevet 1. juli 2006 Om du har prøvd det meste anbefaler jeg mildison (svak kortisonsalve) Smør hver dag i en uke, så annenhver dag i en uke.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2006 #3 Skrevet 1. juli 2006 Får jeg denne salva reseptfritt da? Takk for svar...
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2006 #4 Skrevet 1. juli 2006 Hvordan er egentlig bleieutslettene??? Sønnen min er også litt rød på den innerst delen mot hullet, er det bleieutslett? Bruker litt sinksalver alikevel, men ser ut som det ikke hjelper...
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2006 #5 Skrevet 1. juli 2006 Ja, det er reseptfritt. Viktig å trappe ned ved å smøre annenhverdag (selv om utslettet er borte) eller vil det kunne blusse opp igjen.
kri25 Skrevet 1. juli 2006 #6 Skrevet 1. juli 2006 inotyol,en salve du får kjøpt på apotek uten resept. den er super.....den er med tjære, men uten kortison som ikke er så veldig bra......
No2 28/02/06 Skrevet 1. juli 2006 #7 Skrevet 1. juli 2006 Inotyol er helt konge! Reseptfritt og uten kortison. Kanskje det er noe i middagsglasset magan trenger litt mer tid til å bli moden for? Good luck! )
Lillehopp Skrevet 1. juli 2006 #8 Skrevet 1. juli 2006 Jeg brukte også inotyol. Lukta skikkelig rart men funka som bare det! Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2006 #9 Skrevet 1. juli 2006 Tusen takk for råd folkens! Skal prøve den jeg :)
Ranveig R Skrevet 1. juli 2006 #10 Skrevet 1. juli 2006 Viss utslettet ikkje viser tegn til bedring med luft og salve, kan det vere verd å sjekke opp om ho han ha fått sopp. Det kan gje vondt utslett som ikkje vil vekk, og ho treng då noko å smøre på som er spesifikt for sopp. Få det sjekka av legen om det ikkje blir bedre.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2006 #11 Skrevet 1. juli 2006 Hmmm, hvordan ser dette sopputslettet ut da?
Ranveig R Skrevet 1. juli 2006 #12 Skrevet 1. juli 2006 *prøve å tenke* Det var ei jente i barnehagen der eg jobba, som vi måtte smøre med eit soppmiddel. Ho hadde raude prikkar over heile bleieområdet. Men om det er sånn det ser ut for alle veit eg ikkje.
Ranveig R Skrevet 1. juli 2006 #13 Skrevet 1. juli 2006 *klippe og lime frå www.doktoronline.no: Sopp i bleieutslett Sønnen min på 7 mnd får grøt 2 ganger om dagen, middag, dessert + morsmelk. Han har derfor(?) mye avføring i løpet av dagen, og nå er han veldig sår i stumpen. Jeg smører med sinksalve og bytter ofte bleie, men det er lite endring. Hvordan ser sopp ut i stumpen? Er det hvitt belegg på sårene? Han har hatt litt tendens til trøske i munnen fra 2 mnd`s alder (med behandling). Det har aldri gått helt vekk. Men lite i munnen nå, i forhold til hva det var før. Har dette en sammenheng? -Karinamor Karinamor-.Stellet av stumpen kan være vanskelig. Det viktigste er å skifte ofte, holde huden ren, la den få luft og lys.Forsiktig med såpe.Bruk ikke våtservietter.La huden få tørke litt før du bruker sinksalven. Væsker det kan pensling med krystallfiolett, 0.5 % liniment hjelpe,det virker både mot sopp og bakterier. Du får det på apoteket uten resept.NB-det setter farge på tøy.Deretter bruker du salve.Du kan pensle en gang daglig i to til tre dager.Sår hud uten væsking kan lindres med Hydrokortison krem.Det er ikke altid så lett å se om det er sopp i utslettet. Soppen finnes ofte på huden uten at det gir plager.Det er vanskellig å se om trøske i munnen har sammenheng med bleieutslettet. Du finner en artikkel om bleieutslett på DOL.
Ranveig R Skrevet 1. juli 2006 #14 Skrevet 1. juli 2006 ...og så artikkelen om bleieutslett: Bleieutslett Skrevet av: Gunnar Oftedal, barnelege Årsaker: Årsakene til bleieutslett er alltid irritasjon fra urin og avføring. Forekomst: De aller fleste barn får bleieutslett, men som regel er plagene lette og går fort over ved riktig behandling. Sykdomsmekanisme: Noen barn har meget motstandsdyktig hud, andre en svært ømfintlig hud som reagerer med utslett når urin og avføring kommer i kontakt med den. Symptomer: De typiske er rød og irritert hud i bleieregionen. Av og til kommer i tillegg væskende områder, og det kan dannes små, åpne sår. Ved soppinfeksjoner kan man, spesielt i grensen mot normal hud, av og til se små pussblemmer. Som regel har barnet ikke noen plager, men ved sterkere utslett kan det bli tydelig plaget når avføringen irriterer huden. Hva kan du selv gjøre- når du er syk: Følge rådene nedenfor. Når søke lege: Når du har behandlet utslettet uten at det blir tydelig bedre i løpet av noen dager, eller når utslettet er kraftig og eventuelt væskende. Hva kan legen gjøre: Behandle etter de retningslinjer som er gitt nedenfor. Av og til kan det være infeksjon i tillegg som må behandles mer spesifikt. Behandling og bivirkninger: Det viktigste er å forebygge. Vanlige råd fra helsestasjonen er hyppige bleieskift, lufttørring av stumpen, eventuelt bruk av hårføner. Reng jøring med såpe med lav pH, men oljevask er et godt alternativ. Regelmessig bruk av en god vannavstøtende sink- eller silikonsalve. Når dette ikke er godt nok, er det flere alternativer i fortsettelsen. Bleieutslettet da er oftest en kombinert infeksjon med bakterier og sopp og kan behandles effektivt med krystallfiolett i en 0,5% oppløsning. Det pensles på en gang daglig i 3-4 dager og er som regel svært effektivt. Ulemlpen med denne behandlingen er at den gir en kraftig blåfarging av huden i noen dager, og farver tøyet. Et annet alternativ er å bruke en krem som kombinerer hydrokortison og et soppmiddel, det får reseptfritt på apotektet. Kremen gnis godt inn i huden morgen og kveld i et par uker. Den virker best hvis du dekker den med en stellesalve. Et siste råd er å gjøre urinen sur og på den måten nøytralisere ammoniakken som irriterer huden. Du kan gi en kvart tablett av 50 mg vitamin C fire ganger daglig til maten, og det kan du bruke gjennom lang tid om det virker. Hjelper ikke dette, kan det være spesielle hudproblemer som bør vurderes av spesialist. F.eks. kan seboreisk eksem gi langvarig bleieutslett, og også ved atopisk eksem kan huden være ekstra ømfintlig. Forløp: Bleieutslett har alltid et godartet forløp, selv om det kan ta tid å bli kvitt det. Komplikasjoner: Utover hudinfeksjon som må behandles spesielt er det ingen komplikasjoner. Hva kan du selv gjøre forebyggende: Følge rådene under behandling. Dato: 260500 Publisert: 2000.09.21 14:01
Mø schæl! Skrevet 2. juli 2006 #15 Skrevet 2. juli 2006 Hei! Hadde samme problem hos oss, ingenting funka og mor ble noget fortvilet. Det viste seg imidlertid at det var sopp hun hadde fått, og dette kan lett forveksles med bleieutslett - bare det at det ikke forsvinner ved bruk av f.eks. zinksalve (vi smurte og smurte med dette, men ingenting hjalp). Fikk fortalt at sopp lett forplanter seg nedover dersom jenta di f.eks. har hatt trøske, dette er jo også sopp vet du. Så da er mitt råd: gå til apoteket og få Canesten soppsalve (for voksne, respeptfritt) og smør på i tynt lag 3-4 ganger om dagen (og iallfall etter hver avføringsbleie, fikk jeg beskjed om). Dersom utslettet ikke har forsvunnet i løpet av 4-5 dager, så bør du kontakte lege. Men det forsvant etter et par dager med Canesten her i huset altså! Lykke til :-)!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå