vi blir 4 :o) Skrevet 1. juli 2006 #1 Del Skrevet 1. juli 2006 Hei! Noen her som har diabetes og har født? Jeg var hos jordmor på sykehuset igjen denne uken, og hun skremte meg litt med fortellinger om vanskelig amming, barneintensiv ol. det første hun mente var at det ville bli vanskelig for meg å amme, ettersom babyen sannsynligvis ville få lavt blodsukker etter fødsel, og dermed måtte få glucose og melk i sonde! Deretter la hun ut om at babyen pga dette ofte ble lat, og ikke ville amme når tiden var inne for det.. Så sa hun at babyen trolig ville måtte ligge til observasjon og behandling på barneintensiven, hvor det ikke var sikkert at vi ville få overnatte!! Stemmer dette? jeg var sikker på at man har rett til å være hos sine barn når de er innlagt sykehus, iallefall de første ukene! Noen som har vært igjennom dette?? Lurer veldig og håper på svar!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5526347-erfaring-med-diabetes-og-den-nyf%C3%B8dte/
Annie Bailey Skrevet 1. juli 2006 #2 Del Skrevet 1. juli 2006 Heisann. Måtte bare kommentere dette. Alt det din jordmor har sagt stemmer nok, MEN for en måte å ta motet vekk fra deg da.. Syns absolutt ikke dette var rett måte å forbrede deg på å bli mor på. Jeg er mor til en gutt på straks 16 mnd og jeg kan jo fortelle min historie. Blodsukkeret mitt var kjempefint under hele svangerskapet, men mot slutten begynte det såvidt å stige over 6 noe som fortsatt var bra, men jeg begynte å få litt morkakesvikt så legen la meg inn siste dagen i uke 33. Jeg bor på en liten plass så etter en uke på observasjon så sendte de meg til Trondheim. Gutten min var alt for stor i forhold til alder og siden jeg har litt morkakesvikt så skal jo det hemme veksten, men det gjorde det ikke hos min gutt. Så det var derfor jeg ble sendt videre. Ihvertfall så tok de keisersnitt på meg etter et par dager i Trondheim og gutten min fikk raskt lavt blodsukker og ble lagt inn på nyfødtintensiven. Der han ble sondeforet. Jeg lå på barselavd. Så vi var absolutt ikke i nærheten av hverandre (dette var før de flyttet inn i nytt bygg og disse avd var et stykke fra hverandre) Siden jeg også fikk narkose under ks så fikk jeg ikke se gutten min før han var 8 timer. Da var han hele tiden blitt matet med sonde og ville jo selvfølgelig ikke ta puppen. Slapp var han også. Han var mett, sløv pga for tidlig fødsel og alt for mye sukker i kroppen. Han var også veldig stor for å være født 5 uker før tiden. Over 4 kg!!! Etter 11 dager ble vi utskrevet. Gutten min var helt frisk, men tok fortsatt ikke puppen. Så nest siste dag prøvde vi med flaske. Dette var heller ikke noe intessangt, men vi lærte teknikk for å sette i gang sugerefleksen slik at han spiste. Men jeg hadde hele tiden pumpet meg, men det var vanskelig å få igang melkeproduksjonen pga at han ikke tok puppen. Da han var nesten en mnd tok han puppen når jeg brukte brystskjold (dette gjorde jo at det lignet på flaske) Etter to mnd fullammet jeg og da han var 11 uker så fullammet jeg helt uten skjold. Jeg ammer fortsatt gutten min i dag. 16 mnd etter at han ble født. Holder på å kutte ut nå så innen en mnd er jeg nok ferdig. Og jeg vet med meg selv at neste gang så ammer jeg også mitt barn. Det er nemlig fullt mulig, men det er flere ting som er viktig for at du skal få det til. DU må ønske det. De rundt deg må ønske det (samboer eller mann. Får du slike problemer så trenger du all mulig støtte) og for å ikke snakke om den kjære jordmora di.. Mange syns kanskje det er lettere å gå rett over til flaske i stedet for å ha slike utfordringer. Jeg har fått en del slike kommentarer og det sårer veldig. Selv om du der også må ta noen forhåndsregler som diabetiker. Jeg fikk desverre ikke mye råd hos lege/helsesøster. Blodsukkeret synger nemlig veldig når man ammer og det er kjempeviktig å spise regelmessig. Tror gutten min var over 6-7 mnd før min hba1c begynte å stige. Og jeg koste meg masse med god mat etter at han ble født. (etter 8 mnd uten å kunne kose meg og sinnsykt masse påpassing av blodsukker så klarte ikke jeg å holde meg unna sjokolade) Men andre ting som jeg leser som at f.eks amming kan utsette eller forebygge et evt utbrudd av diabetes. Og selv om det er vanskelig å starte så er det kjempegreit når amminga først er etablert. Dette ble visst et temmelig lagt innlegg, men dette er ihvertfall min historie og jeg håper virkelig du får til dette med ammingen, men ikke for enhverpris selvfølgelig. Men tror det er lurt å kunne forbrede seg mentalt på å få det til hvis du har lyst til det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5526347-erfaring-med-diabetes-og-den-nyf%C3%B8dte/#findComment-5526983
vi blir 4 :o) Skrevet 2. juli 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 2. juli 2006 heisann! takk for svar! Jeg har hele tiden vist at det vil bli en større utfordring for meg og amme, både med tanke på babyen og hyppige følinger hos meg.. men de jeg har snakket med tidligere har vært oppmuntrende ettersom jeg har vært positiv.. ble derfor å skuffet da denne jordmora kun var negativ.. flott å høre din historie og at det kan fungere! jeg har hele tiden vært innstilt på å amme, og tror det hele vil gå bra ) med litt ekstra innsats. mitt blodsukker har også hele tiden vært bra, nå en HbA1c på 5.6. Legen har forespeilet meg at fødslen settes igang så fort babyen er 3500 gram.. synes det hørtes positivt ut. Bare å håpe at det er nære uke 40.. Takker igjen for svaret.. fint å høre fra noen med erfaring på området. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5526347-erfaring-med-diabetes-og-den-nyf%C3%B8dte/#findComment-5530306
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2006 #4 Del Skrevet 2. juli 2006 Hei Jeg har hatt diabetes i 29 år, og fødte en gutt for tre år siden. Fødselen ble satt i gang pga lett svangerskapsforgiftning og han ble født 10 dager før termin (3410 g). Pga diabetesen min ble han lagt på barneintensiven, men jeg ble lagt på et annet rom, og det var selvfølgelig litt trist. Men han lå der bare et døgn. Og ammingen var null problem, de sa at sjelden hadde de sett et barn som sugde så sterkt :-) Så han var ikke slapp eller lat, bare veldig villig til å amme. Og blodsukkeret hans og mitt var helt fint. Nå venter jeg nestemann om tre uker, og tenker ikke at ammingen skal bli noe problem. Det går helt fint, så det er ikke noe å bekymre seg for! Klem fra meg Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5526347-erfaring-med-diabetes-og-den-nyf%C3%B8dte/#findComment-5532847
g 05, venter jente Skrevet 6. juli 2006 #5 Del Skrevet 6. juli 2006 Hei Jeg synes jordmoren din svartmalte veldig Jeg fikk en gutt i desember. Blodsukkeret mitt var bra hel tiden og han hadde ikke lavt blodsukker heller. Han han havnet på intensiven, men det var pga en tøff fødsel og fryktelig lav apgar. Han fikk mm av kopp slik at de kunne regulere hvor mye han spiste og måle blodsukker. Men innimellom dette la jeg han tel puppen for å trene opp. Jeg pumpet me og når melken kom fikk ahn min melk av koppen. Jeg ble flyttet over på hotellet etter barseloppholdet på observasjonsposten. Der fikk jeg være fram til han ble skrevet ut. Tror du ha rett på å få være på sykehuset til han skal hjem dersom han trenger eksta pleie på feks. intensiven. Lykke til! Det vil helst gå bra:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5526347-erfaring-med-diabetes-og-den-nyf%C3%B8dte/#findComment-5564423
Augusta05 Skrevet 7. juli 2006 #6 Del Skrevet 7. juli 2006 Min datter hadde "ganske lavt" blodsukker når hun ble født, husker ikke helt hva det låg på. Men da matet en pleier henne med litt MME, gav det fra en liten kork såg det ut som. De målte blodsukkeret hennes hver dag de 3 første dagene. Men jeg la henne til brystet og ammet henne "som bare det". Har heldigvis ikke hatt noen problemer med ammingen, og har heller ikke hørt at jeg "jeg skulle ha større sjanse til å få problemer med det pga diabetes heller. Har heller ikke opplevd at blodsukkeret mitt har sunket ved ammingen. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5526347-erfaring-med-diabetes-og-den-nyf%C3%B8dte/#findComment-5581102
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå