Pufsepufsa Skrevet 1. juli 2006 #1 Del Skrevet 1. juli 2006 Sitter og vurderer å føde hjemme, mest av praktiske årsaker. Det er fjerden fødsel, så det burde jo gå greit.... Men det finnes sikkert ingen hjemmefødejordmor her, og det er en time til nærmeste sykehus, så man får sikkert ingen derfra heller..... Men så leste jeg her at du hadde født flere ganger uten jordmor! Og da begyner alle spørsmålene vet du.... Hvordan vet mannen din hvordan han skal binde navnlestrengen da? Mannen min har jo klippet et par ganger før (siste rakk han ikke å være med på, den de første ihvertfall), men han har jo ikke satt på den klipsen eller tråden som jeg forstod dere brukte... Og er du til noen jordmor og sjekker deg etterpå, eller bare regner du med at ting er greit (at du ikke må sy og sånn - har ikke måttet det de to siste gangene så jeg innbiller meg liksom at jeg slipper nå og). Og er man da helt nødt til å dra med den stakkars babyen til sykehuset på sjekk etterpå?? Kan du ikke bar fortelle litt, og kanskje spesiellt om første gangen du gjorde det - er sikkert da man er mest redd for alt mulig rart... men det er fryktelig fristende å slippe å dra den timen - spesiellt siden det gikk så fort sist at vi ikke hadde rukket det, og så hadde det vært godt å være hjemme med en gang og slippe sykehuset etterpå (er ellers ikke egentlig så nøye på akkurat hvor jeg føder, men synes dagene på sykehuset etterpå er litt dryge...). Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5524563-asterixa-eller-andre-som-f%C3%B8der-uten-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 8. juli 2006 #2 Del Skrevet 8. juli 2006 Holder på å flytte så er uten nett en stund så jeg så ikke dette innlegget før nå. Anbefaler at du finner litteratur som tar mer grundig for seg fødselens gang og "akutt" fødselshjelp ved fødsler utenfor sykehus. Om du ser på f.eks amerikanske sider om UC vil du kunne finne bok anbefalinger. "Hvordan vet mannen din hvordan han skal binde navlestrengen da?" Det er jo ikke noen heksekunst akkurat.(Han selv ville jeg skulle skrive at han er et naturtalent da. *ler* ) Vi koker bare et bånd/snøre og binder for på to steder og klipper mellom. Sånn egentlig i vår vestlige reine verden er det faktisk ikke engang strengt nødvendig å binde, men for sikkerhets skyld er det jo best med tanke på infeksjon de første dagene før navlestrengstumpen tørker inn. "Og er du til noen jordmor og sjekker deg etterpå, eller bare regner du med at ting er greit (at du ikke må sy og sånn - har ikke måttet det de to siste gangene så jeg innbiller meg liksom at jeg slipper nå og)." Jeg har aldri revnet noe som helst ved mine hjemmefødsler, så har ikke hatt behov for noen sjekk. Jeg har selv kjent at alt var ok, og lot mannen min kikke en gang jeg kjente litt svie på et sted, men det var bare et lite "skrubbsår". "Og er man da helt nødt til å dra med den stakkars babyen til sykehuset på sjekk etterpå??" Vi har alltid ringt til lege når fødslene var over og de to første gangene sendte de lege hjem til oss som kikket på babyene. Skikkelig koslige, positive leger begge gangene.Med de to siste stolte de på vår vurdering om at alt var ok og brød seg derfor ikke om å komme. ;-) Noen dager etter fødslene dro vi en tur til helsestasjonen eller sykehuset, alt etter som hva som lå nærmest og tok føllingsprøven etc og babyene fikk da også en kjapp legesjekk. Så sånn har det vært hos oss. :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5524563-asterixa-eller-andre-som-f%C3%B8der-uten-hjelp/#findComment-5586618 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pufsepufsa Skrevet 9. juli 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 9. juli 2006 Tusen takk... Så vi binder egentlig for navlen fordi ikke ungen skal få infeksjoner (trodde det var fordi de blødde og sånn jeg - ser jo hvor lite jeg vet....). Men er det samme hva slags bånd...? Det kan forressten sikkert en sykepleier eller jordmor svare på. Men blir jo bittelitt skremt av den akutte førstehjelpen man skanskje trenger da... Den eneste amrerikanske siden jeg har sett på virket jo alt bare rosenrøsdt.... Jeg får søke litt og se - det er veldig fristende å bare bli hjemme, men samtidig vet man jo aldri helt hvordan det går. Har jo gått bra før, og selv om første føødsel var litt pyton, så tror jeg ikke det kommer sånne igjen. Og dessuten så var jo den så lang at om det skulle skje så har jeg da allverdens tid til å nå sykehuset likevel..... Jeg får lese litt mere som du sier, og så har jeg jo retrettmulighet (altså kan jo bare dra på sykehuset likevel) om jeg skulle bli urolig. Her i bygda er det hverken lege, ambulanse eller jordmor, men det er jo noen sykepleiere her da.... Men er litt skeptisk til å dra med vanlig bil og dersom det skulle gå like fort som sist - da kommer jeg vel knappt opp til garagen..... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5524563-asterixa-eller-andre-som-f%C3%B8der-uten-hjelp/#findComment-5588630 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå