Draculababy Skrevet 1. juli 2006 #1 Skrevet 1. juli 2006 Jeg har en gutt på 20 mnd som har atopisk eksem. Da pollenspredningen av bjørk var som verst, blusset eksemen hans opp og ble skikkelig ille. Og det var faktisk i fjor vår, da det sikkert også var mye pollen ute, at han først fikk eksem. Så derfor har jeg da lurt på om det faktisk er sånn at det er en sammenheng, at er det mye pollen ute, så blir eksemen verre. Diskuterte dette med en venninne med en sønn som har atopisk eksem, og hun var helt enig med meg. Sønnen hennes ble mye verre da pollenet var som verst også. MEN vi var til hudlegen nå i mai så da spurte jeg om dette, men hun mente det ikke var sammenheng i det hele tatt. Og det synes jeg er rart i og med at hun tidligere har sagt at det er det samme genet i kroppen som forårsaker både pollenallergi og atopisk eksem. Er det noen andre som har gjort samme erfaring som meg? Tenker som så at hvis det er en sammenheng så må jeg jo prøve ¨å holde huset fritt for pollen neste år i alle fall og forbygge så godt jeg kan.
Bedona Skrevet 7. august 2006 #2 Skrevet 7. august 2006 Vår gutt har atopisk eksem, allergisk mot egg, nøtter, peanøtter, mandler, rød fisk, erter. I fjor mai da han var 3 år fikk han masse eksem i ansiktet og vi måtte ha 3 kortisonkurer i løpet av 1 mnd. Og da var det lenge siden siste utbrudd. Rett etter fikk han påvist pollenallergi og vi brukte allergimedisiner resten av sessongen (Zyrtec og øyedråper). Barnelegen vår mente at eksemutbruddene skyldtes en begynnende pollenallergi. En tur til syden i spet/okt gav etter 12 timer store reaksjoner på pollen, da hadde vi ikke brukt medisiner på 1 måned. Pollenallergi er det vanlig å få fra 3 - 4 år, du må leve noen sessonger for å provosere det frem. Du kan være obs på dette neste år. Men kan nevne at vi går til homeøpat for atopisk eksem og allergi (får medisiner hver dag). I år har vi ikke brukt medisiner mot pollen og han har ikke hatt reaksjoner. Det er stort! Det hjalp i allefall for oss.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2006 #3 Skrevet 14. august 2006 Astma, allergi, eksem og høysnue er alle eksempler på atopiske sykdommer, altså at man reagerer unormalt på noe. Det er definitivt en sammenheng mellom disse reaksjonene, og har man ett element tilstede, er sjansen stor for at man også vil kunne få annen reaksjon. Synes derfor ikke det er rart i det hele tatt at eksemet blir verre under pollensesongen.
heir Skrevet 13. september 2006 #4 Skrevet 13. september 2006 Jeg er helt sikker på at det har en sammenheng, men nå er jeg naturterapeaut og ikke lege. Jeg har lært og erfart at man ikke kan se en del av kroppen for seg. Alt henger sammen og har man problemer et sted, så vil dette påvirke andre steder. I østlig filosofi henge: hud, tarm, nese og lunger sammen. Det betyr, hvis man spiser mat som kroppen ikke tåler, så kan det gi problemer andre steder og ikke bare i magen. Vi ser at det kan gi utslag som eksem, allergi/intoleranse og astma. Gjør man som legene vil, bruker man kortison på eksem (noen ganger må man) og alle vet at det er for å få det bort, men man gjør ikke noe med årsaken til at det kom! Derfor vil det ofte blusse opp igjen. Har man astma og får medisiner for dette er dette også "bare" for symptomene, man gjør ikke noe for å finne ut hvorfor man fikk det. Det meste av imunforsvaret vårt er i tarmene, så det er veldig viktig at alt fungerer som det skal. Når ting skal ut av kroppen er avføring, urin, lungene og huden, måten kroppen kan kvitte seg med det på. Det betyr at har man problemer med tarmen, kan kroppen velge huden eller lungene for å bli kvitt avfallstoffene på. Dette kan gi feks gi eksem. Blir huden stengt, feks med kortison, vil man kunne utvikle astma, for et sted må kroppen få ting ut. (når ikke tarm eller hud er tilgjengelig) Dette ble litt mye og litt rotete, men jeg har prøvd å forklare hvordan jeg mener det er og da er jeg ikke i tvil om at eksem og pollenallergi henger sammen. Nå har ditt barn fått allergien utenfra, men det betyr ikke at ikke mat kan ha noe å si allikevel. Flere matvarer har like proteiner som pollen og det kan være greit å holde seg unna disse. (kryssallergi) Imunforsvaret får ekstra mye å gjøre når pollen sesongen kommer, og da er det ikke rart at eksemet blusser opp. Hvis jeg var deg ville jeg sjekket om fordøyelsen virker som den skal, og finne ut om det er noe man ikke burde spise. Er det allergi kan man få sjekket dette hos lege, men de har ingen måte å sjekke om det er intoleranse, så da må du nok til naturterapeut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå