Gå til innhold

fullstendig panikk nå

Anbefalte innlegg

Jeg har fått fullstendig panikk for og føde nå, er så redd at jeg snart detter sammen av for lite søvn, var på ullevål i går for og få en samtale men det skjekket bare byen og sendte meg rett hjem igjen, var jo ikke der for og skjekke han, men for og snakke med de for at jeg er så sinnsykt redd, men det skjedde ikke, Jeg har nå lyst til og ta ks, men er redd for det og. Jeg fikk beskjed om og ta kontakt med fastlegen min for og få beroligende medesiner hva i hulese er det for noe og si da til ei jente som er pissredd. Sambo spurte om hvordan smertene til en fødsel kunne beskrives og da svarte jordmoren "ja det er som om kroppen blir delt i to"at det er mulig og si noe sånt og da. Noen ganger sitter jeg og tenker på hva i all verden har jeg begitt meg ut på og får dårlig samhvitighet oven for babyen inne i magen. Har gått til jordmor og fortalt utallige ganger at jeg er kjempe redd,men hun har hvert ei skikkleig hurpe hele veien, og ikke hjulpet meg noe som helst. Vet at dem har et gaia proskjekt på ullevål for folk med fødselsangst, men dette fikk jeg vite for bare par uker siden og da var det for sent. hadde termin den 25 juni og nå sitter jeg helt rådløs for hva jeg skal gjøre, er sliten sover ikke om natten tenker på alt, hva kan jeg egnetlig få gjort nå. Føler meg som ei skikkelig pingle og en dårlig mor som sitter og sper angsten utover babyen, skal jeg gjennomføre en vanlig fødsel eller velge ks, har fått helt fullstendig panikk nå.

klem fra en overnærvøs førstegangs

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5522500-fullstendig-panikk-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet så utrolig godt hvordan du føler deg nå, virkelig. Tenkte det samme selv da jeg gikk gravid og da jeg var på overtid. Jeg snakket også med sykehuset om det at jeg var redd og jeg snakke med jordmora også.

Først og fremst: du er ingen pingle, men du vet ikke hva du går til og da er du selvfølgelig redd.

Men det som skjedde meg da det startet var at jeg sluttet å være redd, jeg tenkte at nå, om iallefall et døgn, så er det overstått.Jeg var helt oppslukt av at nå er tiden som gravid endelig over. Så får det heller gjøre vondt, jeg skal ikke dø, kroppen skal klare det osv. Jeg vet ikke hvor jeg fikk disse tankene fra, men de kom bare helt sånn av seg selv. Jeg hadde ikke tid til å være redd da jeg stod midt oppe i fødselen. Skal ikke si at det ikke gjorde vondt, for alle har litt vondt på en eller annen måte, men man får liksom ikke tid til å tenke på hvordan det ser ut der nede, å bekymre seg for om man revner, om man kjenner det etc. Er kun en ting som stod i hodet på meg iallefall: få ut babyen, bite tenna sammen. Og jeg, jeg var en SKIKKELIG PINGLE og livredd gjennom hele svangerskapet.

Håper du får en fine fødsel. Mange ganger går det mye bedre enn man tror. Men jeg syns godt du kunne blitt tatt mer på alvor av helsevesenet. Og det der med å føle at man blir delt i to, hva f....en er det for et svar.Det føles ikke som man blir delt i to, det føles som menstruasjonssmerter bare endel kraftigere (vil ikke si så altfor mye om smerter da det er veldig individuelt og man kan få epidural).

Du kan trøste deg med at om max 2 uker så er det over. Tenk så herlig det kommer til å føles.

Stor støtteklem fra meg:-)

Heisann!

Jeg hadde det litt som deg da jeg gikk gravid med min første (nå 15 mnd.). Men forskjøv egentlig disse tankene fremover i tid da jeg egentlig ikke ville tenke på det som skulle skje. Kort fortalt så ble min første tatt med hasterkeisersnitt tilslutt. Nå har jeg en liten til på 2 mnd., og da jeg hadde veer og lå og skulle føde så var det faktisk snakk om nok et keisersnitt da han heller ikke ville ut, men de fant ut at de tilslutt skulle prøve med tang - og ut kom han.

Begge gangene hadde jeg epidural.

Men det jeg ville si deg at ja en normal fødsel er VONDT - fanden så vondt - de som sier noe annet lyger (mener nå jeg), men det er mye mer å foretrekke framfor et keisersnitt. Keisersnitt er faktisk en operasjon/inngrep og det tar tid å komme seg, og hvis man får infeksjon (som jeg gjorde) så kan du faktisk gå i mange uker og ha vondt. Med min andre, som kom normalt, så var jeg oppe igjen etter 6 timer (må ligge så lenge hvis du har epidural da man ofte kan få en kraftig hodepine av det), og jeg følte meg som ny, dvs. som om jeg ikke hadde hatt en fødsel, og har heller ikke fått problemer nedentil.

Snakk med lege og jordmor og fortell om angsten din, og la dem forklare deg skikkelig hva det er som skjer både under en vanlig fødsel og keisersnitt.

Men jeg vil faktisk råde deg til å ta en "normal" fødsel og be om epidural eller lystgass eller akupunktur eller hva de nå enn tilbyr, slik at smertene blir redusert, og da trenger faktisk ikke selve fødselen bli så fæl som du tror.

Hasteks og vanlig ks er ikke det samme og kan IKKE sammenlignes. Vil ikke råde noen til det ene eller det andre, men ville bare si at haste ks gir mye større risiko for komplikasjoner og vondt enn planlagt ks. Hadde selv planlagt ks og hadde ikke vondt etterpå i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...