73mamma Skrevet 1. juli 2006 #1 Del Skrevet 1. juli 2006 Jeg har nettopp fått nr. 2 og ønsker meg 4 barn. Når jeg sier dette, får jeg som regel høre; "men de skal jo følges opp" og "de skal jo gjerne være med på noen fritidsaktiviteter - det blir jo mye" osv. Jeg er selv en av tre søsken og jeg mener at man ikke behøver å være med på alt mellom himmel og jord. Selv fikk jeg ikke velge og vrake i fritidsakt. Vi hadde jo glede av hverandre også. Det kan jo ikke være gunstig hvis foreldrene skal fly på dugnad hele uka heller... Blir man en outsider i dag hvis en ikke er med på fotball, håndball, korps, speider, karate el. turn? Hva svarer dere når noen kommer med slike kommentarer jeg blir møtt med? Det er sikkert andre som har hørt det samme! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5522391-de-skal-jo-f%C3%B8lges-opp/
Nickeløs Skrevet 1. juli 2006 #2 Del Skrevet 1. juli 2006 Jeg venter nr 3 nå, og med denne er det stopp. Jeg bruker selv argumentet med at de bør følges opp... Jeg hadde selv bare et søsken, og verdens minst engasjerte foreldre. Så mitt mål er at de skal få prøve seg fram på mye, noe jeg ikke fikk, og finne interesser de kanskje til og med kan ta med seg i voksen alder. Dette fikk ikke jeg sjansen til. I mitt tilfelle var det ikke økonomi som stoppet foreldrene til å gi oss muligheten, men kun engasjementet. Jeg vil ha masse tid til å hjelpe dem med lekser, være tilstedeværende mor, selv om man jobber, følge opp på aktiviteter. Og ja, jeg gleder meg til å stå på sidelinja og heie på hva det måtte være om de får slike fritidsinteresser. Savnet alltid dette fra mine egne, så jeg tror det betyr mye for barna. Jeg mener ikke at barn skal skjemmes bort, men ja, jeg mener de skal følges opp. Man kan vel ha "mange" barn og likevel følge dem opp? Vet ikke helt hva du mener med om man "blir en outsider dersom man ikke er med i" osv. Mener du at de ikke skal få ha hvertfall én interesse hver heller? For jeg kan være enig i at enkelte har litt vel overfyllte timeplaner. Men én aktivitet pr barn, blir jo fort 4 med 4 barn. Etterhvert minst 2 treninger/ganger i uka blir jo 8 osv... Jeg er av den oppfatning at barn behøver å se at de mestrer noe spesielt/annet enn det vanlige fra barnehage og skole. Det er godt for psyken, og selvfølelsen. Og en flott måte å lære å være utadvent på, og få venner på. Jeg synes alle barn bør ha hvertfall én interesse utenom skolen. De vokser nok opp til sterke flotte individer uansett, men fritidsaktiviteter tror jeg gjør det mye, mye enklere å bli "akseptert" og "sosialisert". Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5522391-de-skal-jo-f%C3%B8lges-opp/#findComment-5525868
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2006 #3 Del Skrevet 1. juli 2006 Mine fire er med på det de har lyst til. Kriterie er at de skal sykle/ ta bussen. Jeg kan ikke være taxi. Jeg stiller som støtteapparat og heisgjeng når det passer sånn. Tre av dem er aktive, mens en har valgt å ikke være med på ting og tang. De er like sosiale og utadvendte alle sammen. Han som ikke er med på organisert idrett el legnende er mer "laid back", tar leivet som det faller seg :-) Det liker jeg! Jeg er først og frems mamma og mener selv jeg gjør en fremragende jobb uten å halse rundt med stoppeklokka. Omsorg, tillit, respekt....Det er det viktigste. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5522391-de-skal-jo-f%C3%B8lges-opp/#findComment-5526945
corleone Skrevet 3. juli 2006 #4 Del Skrevet 3. juli 2006 Har litt av den følelsen at det er mye bra i å være med på noe utenom skoletid også, ja. Felles interesser skaper gode vennskaper og nå til dags er det desverre mange muligheter å havne på sklia da, dersom en ikke finner på noe fornuftig i fritiden. I hvert fall i byene. Blant annet derfor synes jeg at det er viktig med organiserte aktiviteter etter skoletid. Ikke nødvendigvis hver eneste dag men dog noe som barnet synes er spennende. Ofte blir det ting som bestevenninnen eller -kameraten går på da I tettere bygde strøk er det jo muligheter å danne kjørelag, slik at det blir bedre tid. I mindre byer er ikke offentlig transport så godt utviklet at det går an å satse på dette. Det er både + og - sider med mange i familien som med alle ting her i livet, en må bare tenke gjennom hva som er viktigst. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5522391-de-skal-jo-f%C3%B8lges-opp/#findComment-5541781
Gjest Skrevet 4. juli 2006 #5 Del Skrevet 4. juli 2006 Jeg venter nr 4 og ville egentlig ha 5.Men pga.ett hard svangerskap gir jeg meg nok nå... Vi har fått samme kommentarene..Men vi bor på bygda her er lite unger og de koser seg med å være en stor søskenflokk.Hadde mine unger fått velge hadde vi hatt 10 barn.De gleder seg skikkelig til at babyen kommer. Selvsagt får ikke alle 4 nye ski til jul.Men vi deler på det meste.Ingen av ungene lider noen nød og vi koser oss med 3 barn og gleder oss stort til den 4 kommer.Er dritt lei av kommentarer..DETTE MÅ da være den siste..sukk og stønn...Det er vårt valg og ingen annen som har noe med det..Har du og mannen din lyst på 4 barn og kjenner at økonomisk klarer dere det fint .Så gå for det.Lykke til videre :0) Jeg har bare en søster + ( halv søster) mannen min har en bror.Vi har begge ønska oss mange barn to er alt for lite.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5522391-de-skal-jo-f%C3%B8lges-opp/#findComment-5549712
Gjest Skrevet 4. juli 2006 #6 Del Skrevet 4. juli 2006 Glemte å skrive at mine unger har to aktiviteter som de er med på.Pluss at vi hver onsdag har familie bading hele gjengen.Det er deilig det.Men jeg har satt lokk på to aktiviteter.Så da får de velge..De bør ha tid til å leke normalt og ikke bare være med på organiserte aktiviteter.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5522391-de-skal-jo-f%C3%B8lges-opp/#findComment-5549743
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå