lykkelig-mor- til- to Skrevet 30. juni 2006 #1 Del Skrevet 30. juni 2006 Jeg er 2 gangs gravid. 5+2 dager på vei og har ei nydelig datter på tre. Jeg jobber i industrien,skift, med formiddag, efta og natt arbeid. Jeg er eneste jente i produksjonen og jobben jeg utfører er det ingen andre som kan ta over, pga 1/2 års opplæring. Jeg er daglig borti kjemikalier,( som sjefen min sier ikke er skadelige,det jobbet jo noen gravide i bedriften for 15 år siden...) varme opp i 40c, 95 decibel hele døgnet, kilometer med betong gulv, tungt fysisk arbeid og til tider veldig stress. Er redd for at dette er skadelig for barnet, men hvis jeg blir sykemeldt eller omplassert har de jo ingen til å utføre jobben min. Er det noen som har gode råd? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5522160-bekymret/
kristin2 Skrevet 1. juli 2006 #2 Del Skrevet 1. juli 2006 Hei ! Skjønner godt du er bekymret. Dette er jobben sitt ansvar. Dersom du ikke kan jobbe som før under svangerskapet så skal ikke dette gå utover deg. Det er arbeidsplassen sitt ansvar å finne noen som kan gjøre jobben i mellomtiden, eventuelt tilrettelegge jobben din sånn at det passer overens med graviditet. I ditt tilfelle her så høres det ikke helt sundt ut å fortsette i 100% stilling nå når du er gravid. Du skal tenke på hva som er best for deg selv og barnet. Jeg kjenner meg veldig igjen i det du sier med at da har jo ikke bedriften noen til å utføre jobben. Dette er typisk flink pike, dårlig samvittighet syndrom. Men for å sette det på spissen, hva om du plutselig skulle bli påkjørt av en bil og måtte ligge med foten i strekk over lengre tid, hvem skulle ha gjort jobben din da? Nei, her mener jeg at det er bedriften sitt ansvar å stille med en midlertidig løsning. De har ansatt deg som kvinne og vet jo da at det er store muligheter for at vi kvinner blir gravide innemellom. Graviditet er ingen sykdom, men du sier du er i daglig kontakt med kjemikalier, at det er tungt fysisk arbeid etc.Jeg er ganske så sikker på at dersom du tar dette opp med legen din så vil de muligens sykmelde deg. I visse tilfeller der man ikke kan utføre jobben sin som før så kan man også få svangerskapspenger, eventuelt at arbeidsstedet er pliktig til å tilrettelegge sånn at du muligens kan gjøre en annen jobb på arbeidsplassen i mellomtiden. Akkurat dette siste vet jeg ikke så mye om, men hvis du titter i forumet videre her så er jeg sikker på at du vil finne noen debatter som omhandler dette med rettigheter i forhold til tilrettelegging fra arbeidsgiver sin side, svangerskapspenger etc. Ønsker deg lykke til og håper du finner en løsning på dette Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5522160-bekymret/#findComment-5526253
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå