Gå til innhold

Hvorfor skriker han sånn ved puppen??

Anbefalte innlegg

Lillegutt på straks 6 uker har begynt å skrike så fælt når han får pupp, har holdt på sånn i 3 uker nå og blir i grunn bare verre og verre..

Dvs. hver gang han skal ha pupp tar han tak i brystet, tar bare noen slurker for så å slippe taket og skrike..tar tak igjen, suger litt og skriker igjen... skriker når vi prøver å trøste han også.. sånn er det hver gang unntatt på natt?! det kommer masse melk, så har ingenting med det å gjøre..har bra vektoppgang. lurer fælt på hvorfor det er sånn..

Fortsetter under...

Ja, noen ganger virker det som om han blir sint for at melka kommer for fort ja! Men skulle tro at han roet seg etterhvert.. på natta har han taket på drikkinga selv om det kommer fort.. Kanskje han får magevondt av det?

HI

Var på vei inn for å skrive akkurat det samme selv, så dytter denne litt. Lurer fælt på det selv. Er veldg frustrerende, han blir så fryktelig sint, veldig plutselig. Min blir 4 uker på onsdag, har vært sånn i to uker ca. Går bare å håper at det gir seg når han blir litt eldre og greier å suge unna fortere. Håper på det! :)

Annonse

Et par forslag til at dette skjer:

Vilter utdrivingsrefleks: Spruten står, baby får ikke til å svelge unna, harker og hoster. Noen barn ammer da mens mamma ligger på rygg, evt lent bakover i sofaen slik at tyngdekraften kan hjelpe til. Svelger de masse luft så kan det være lurt å legge en tøybleie under dere og amme i sengen. Og miniformen er allerede nevnt.

Mett, faktisk: De spiser plutselig så fort at de blir mette på tre minutter per pupp... Ikke 45min lenger nei!

Melken kommer for tregt, blir utolmodig. Sett gjerne igang utdrivingsrefleksen ved å rulle den andre brystvorten mellom rene fingre.

Lillegutt hadde en slik periode som du beskriver med skriking ved puppen da han var rundt 3 mnd. Varte i ca 1 1/2 mnd.

Han spiste greit på natta (liggende amming). På dagtid var det derimot veldig varierende hvordan han spiste.

Enkelte måltider gikk helt fint,

andre ganger skrek han før han hadde fått i seg noe som helst

og atter andre ganger begynte han å skrike under måltidet. Merket av og til at det sprutet mer melk enn han klarte å ta unna, og da ble det skriking.

Pga skriketoktene tok det veldig lang tid å få i han mat. Måtte opp å trøstes i mellom og gjerne bæres litt, før vi prøvde å puppe igjen.

Heldigvis er denne skrike perioden over. Forsvant like fort som den kom (vet ikke grunnen, så har desverre ikke noen gode råd til deg). Imidlertid ble den etterfulgt av en "nyskjerrig-når-jeg-skal-spise-periode - og den er ikke over.

Takk for svar alle sammen!!

Det er nok mulig grunnen er en voldsom utdrivningsrefleks; han klarer ikke å svelge unna, han svelger mye luft som igjen fører til sprutgulping(men dette har roet seg mye nå, bare en gang i blant). Og når han slipper taket står strålen nesten 1 meter...(veldig morro hvis man f.eks. er på kjøpesenter el.l...). Men når den verste "flommen" er over er han fortsatt urolig, selv om jeg kjenner at det da renner mer normalt.. Men det jeg da har gjort et par dager nå er å gi han smokken, selv om han bare har sugd noen minutter, og da roer han seg ned og sovner?! Så kanskje han rett og slett spiser seg mett på 2-3 minutter fordi melken kommer så fort, også vil han kanskje bare kose men blir sinna fordi det fortsatt kommer melk??

Hmm..ikke lett å skjønne seg på disse små bestandig..hehe

HI

Lillemann var akkurat slik, og har tendenser enda (5 1/2 mnd)

Jeg fant ut at når dette startet, stresset jeg meg opp.. urolig, for jeg viste hva som ville skje.. pupp..skrik...pupp....skrik.

Jeg overførte nok litt av min uro til han, så jeg fikk ikke stoppet det. Helt til jeg sa til meg selv at nå skal vi kose med ammingen.. Skriker han innimellom så får det bare stå til!

Satte meg godt til rette, pratet rolig. Startet å nynne kjenningsmelodien til skomakergata (hvor nå den kom fra :o) Men etter 2-3 dager funka det. Jeg var rolig og Lillemann var roligere. Merket stor forskjell. OG jeg brukte ammepute. Mindre skriking når jeg brukte den. Jeg testet ut med å uten pute, og han likte bedre å ligge på ammeputa.

Lykke til !

Jenta mi er akkurat slik du beskriver...jeg har også lurt lenge på hva det kommer av..hun er nå 6uker.tingen er at hun er sånn urolig innimellom også når hun får flaske.....?så det er litt rart.tror hvertfall mer at det er at melken kommer for fort i mitt tilfelle hvertfall..men når det også skjer ved flaske lurer jeg litt..hmmmm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...