Gå til innhold

hjelp!!! "Mistet" melka (samme som skravle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lang historie kort; vesla ble født med gulsott, så slapp til å suge + jeg har innovervendte brystknopper som gjorde det vanskelig å få tak. Nå er hun 7,5 u, og frem til 6u pumpet jeg og gav flaske (råd for å vente til hun ble sterk nok til å suge selv). Etter en tur på ammepoliklinikken, fikk vi skikkelig orden på ammingen med nye stillinger + hvordan jeg skulle "servere" brystet for at hun skulle få tak. Etter halvannen uke med bare amming og ingen flaske, har jeg gått fra masse, masse melk (pga pumping) til ingenting... Vesla svelger litt med en gang, men så blir det bare kos i 20-30min. Deretter en hun sulten igjen ila en times tid. Jeg prøver å gi henne fra begge bryst, men ofte vil hun bare ha det ene. De siste dagene har jeg altså brukt 30min på amming, har så 45min ammefri, og så er det på'an igjen - ikke noe liv utenom:-( Har prøvd å pumpe meg litt innimellom, men det er veldig lite melk igjen. Hva har skjedd, og hva kan jeg gjøre? Har en mistanke om at hun fortsatt suger feil, og at melka så har justert seg til "ingenting"?

Hjelp,hjelp,hjelp!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du har en økedag.. Du ville a hatt megaspreng etter å ha klart å holde melken oppe med pumping hvis det ikke var det. Kos dere med puppen nå i helgen, ikke noe annet fokus enn deg og baby og mat.... Bli brelet med av pappa'n... Legg baby til når hun vil så går det nok fint!

Skrevet

Takk! Tror dessverre det er mer enn en økedag dette. Når jeg pumper, kommer ikke melka av seg selv, og jeg må legge litt trykk på brystet. Når jeg slipper, avtar strålene igjen, og brystet blir ikke tømt.Min nyeste teori er derfor at utdrivningsrefleksen er for dårlig. Fortsatt åpen for andre løsninger...

Skrevet

Har du tenkt på psyken når du ammer? Er det mer stress rundt deg? Får du ro? Det er kjempeviktig, og du kan kreve av omgivelsene at du får ro når du ammer. "Skyndt deg" satt det bom fast for meg.

Som i yoga, få deg et ammemantra ("Ahmmmmm" ;) ), gjør noe hver gang (jeg prøvde å finne roen inni og tenke fine tanker om baby, noen drikker vann eller te), da renner melken lettere. Sitter det bånn fast, så snakk med legen om Syntocinon nesespray.

Skrevet

Prøvd nesespray, men den funker ikke (og jeg jobber i firmaet som produserer den, så er litt programforpliktet til at den burde ha effekt...). Var på ammeploiklinikk og fikk akupunktur mot spenninger og utdrivningsrefleksen idag. Virker positivt foreløpig. Etter 8 uker med bare ammetull, ser jeg ikke bort fra at psyken spiller meg et puss....

Skrevet

Det er faktisk "påvist" her inne at et ammemantra av typen "Jeg haaar så mye melk, og det renner bare ut!" faktisk har effekt... ;)

Skrevet

Ammer du fremdeles like lenge som i hovedinnlegget? For du nevner at babyen ligger og bare koser i 20-30 minutter, og at du dermed har korte perioder mellom hver amming (45 min.)? Er det kun de første minuttene hun svelger?

Jeg husker at vi hadde det slik at han først fikk i seg endel melk med en gang jeg la ham til, og så bare lå han og "mumset" på puppen i eeeeevigheter. Det kunne gå opptil 12 sugetak for hver gang han svelget når han lå slik og mumset.

Siden jeg i tillegg hadde vondt pga soppinfeksjon ble det fort uholdbart for min del å godta mumsingen. Så jeg tok ham av puppen når han begynte å mumse, og la han til på nytt. Hvis han enda bare mumset (jada, fint ord!) gjorde jeg det samme en gang til, og så var det stopp. La ham forresten til på motsatt pupp, nå når jeg tenker meg om.

Jeg husker ikke hvor lang tid det gikk, egentlig, fra jeg begynte å bli "streng". Et par uker kanskje? Men han endte i hvert fall opp med å drikke effektivt.. og alt ble uansett bedre når han ble noen måneder gammel og ble flinkere til å ta tak og å drikke seg helt mett før han sovnet :)

Er det noe lignende som dette som skjer hos deg?

Skrevet

Ammingen har blitt litt anderledes etter akupunkturen. Av og til ligger hun bare 10min ved brystet, uten å ville ha mer, andre ganger er hun litt til og fra i 30min. Hun slipper taket for å hoste litt med en gang melka kommer for fort, og da tar hele prosessen litt mer tid. De siste dagene har det faktisk gått 3t mlm hver amming, og første økten på natten er først etter 6t:-)

Har forresten vanvittig mye melk nå; begynt med ammete og havregrøt, og er sprengt store deler av dagen:-(

Når det gjelder "ammemantra", har jeg begynt å lese bok under ammingen - kun for å fokusere på noe annet slik at psyken ikke skal spille meg ett puss. Er nok den som har gjort at utdrivningen har vært "ikke-eksisterende".

Takk for svar og råd alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...