Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Vet at dette ikke er tiden for å være forfengelig, men jeg lurer på om det er flere enn meg som gikk mye opp i vekt de første 3-4 mnd? Er i dag i uke 17 og har lagt på meg 7 kg! Lagt på meg over rumpe, hofter og lår, håntak i sidene..Vokst ut av bukser og gensre, underbukser og BH-er :) Og det til tross for at jeg stort sett spiser sundt og trener (i blant)

Vet at alle utvikler seg ulikt, men jeg synes de fleste skriver at de ikke har mage og knapt har lagt på seg i denne perioden. Jeg er forundret!

Noen andre som har gått mye opp i vekt i 1 -2 trimester, eller har noen kloke ord om emnet?

Hei og hå

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5519865-vekt%C3%B8king-og-mage/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

I forrige svangerskap gikk jeg opp kjempemye i 1. trimester fordi jeg måtte spise og spise for ikke å være kvalm. Gikk tilsammen opp 20 kg i løpet av svangerskapet. Hadde tatt av 23 kg ca 3-4 mnd etter fødsel, så det var ikke noe å bekymre seg for. Gravid igjen nå og har passet på å ikke spise så mye som sist. Er 13 uker og har kanskje gått opp 1kg...

Jeg gikk også opp mye i begynnelsen av svangerskapet. Hadde vel også lagt på meg ca 7kg fram til uke 17. 5kg kom i løpet av de første 12 ukene.. Nå er jeg i uke 27 og nå legger jeg lite på meg. Siste svangerskapskontroll hadde jeg lagt på meg 200gram!

I følge min lege og min jordmor skal man ikke fokusere så mye på vekten. Ingen av de sa noe på at jeg la på meg mye i begynnelsen, annet enn at kroppen min "hadde nok en grunn" til å legge på seg. (Jeg var ikke tynn i utgangspunktet, ganske vanlig med noen kilo for mye- ikke tykk). Så lenge man spiser sunt og variert beholder kroppen det den trenger.

På meg har det meste lagt seg på mage og pupper. Og jeg fikk tidlig "gravid-mage".

Må si at jeg er veldig glad for at jordmoren sa til meg at hun synes det er altfor mye fokus på vekt. Så lenge man ikke er overvektig og ellers har god helse så er vekten bare tall. :)

Hun sa også at alt dette om å legge på seg så lite som mulig var en skremmende utvikling...

hei la på meg meget forge sv.skap.hadde allerede nådd 12 kg,ved 20uke.og d ble 24 kg tilslutt,følte meg heelt ikke meg.er veldi slank t vanli.så dva litt sjokk.men 4måner etter var jeg vanli ijenn.m myyyyyyyyyye turgåing og amming..denne gangen skal jeg ikke gå opp sån.så jeg er vel litt mer forsiktig og går tur hver dag.gått opp 1.5kg og er 17+0.så jeg er heldi så kan bruke buksene mine enda.men ver du sikker jeg vet d føles pyton,går raskt av heldivis,tror sv.skap jør noe med forbrenningen jeg.

Er veldig enig i at fokus på å legge på seg lite er en uheldig utvikling! Det er også grunnen til at jeg blir "bekymret" når jeg leser innlegg hvor det nærmest skrytes av hvor lite de har lagt på seg. Det er pga slike innlegg at jeg begynte å lure på hvorfor jeg har lagt på meg såpass mye, om det var unormalt..( siden jeg er slank i utgangspunktet)

For min del har jeg ikke bare lagt på meg over magen og synes det er litt rart og plutselig få mer kvinnelige former ala rumpe og lår..Men pytt pytt. Det viktigste er at magen vokser og trives!!

:-)

Annonse

Hei Katti!

Du har rett i at det er litt ubehagelig å vokse ut av klærne! Må ha ny garderobe nå :) Må innrømme at det høres fint ut å bare ha lagt på seg 1.5 kg! For min egen del får jeg vel bare slutte å sammenligne meg for mye med andre siden alle graviditeter forløper forskjellig.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...