Gå til innhold

Til dere som tar UL i 6,8 og 12 uke..

♥Cherrypie♥

Anbefalte innlegg

Jeg har selv tatt en UL nå i 5 uke for å fastslå hvor langt jeg var på veg.. det var noe jeg valgte å betale for på privat klinikk.. men dere som sier dere har vært på UL i ca uke 6,8 og 12..(har sett endel innlegg her om UL i de ukene)- har legen deres UL apparat som han bruker på dere når dere er på kontroll/sjekk?? eller går dere også til priv UL?

Jeg har hørt at man kun får en gratis UL å det er i uke 17 ca.. er det sant?

hmm..litt forvirra :-s

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egentlig så har man jo bare krav på 1 ul.. Som er i uke 17-20..

Men jeg kan svare for meg, jeg får ekstra ul siden jeg har et litt risikosvangerskap, dvs at jeg har mistet før, så blir tett oppfølging på meg. Først blir det ul i uke 8, så 12, så den alle får , og en ul til vil jeg regne med..

Jeg får det ikke hos legen min, men jeg drar til sykehuset og gjør det der.

Lenge til ul for min del, 3,5 uke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle få UL i uke 8/9 fordi jeg har slitt med å bli gravid, og har vært under utredning. Fikk tilslutt klaff med pergo, og da skulle jeg få tidlig UL på klinikken hvor jeg ble utredet. Nå har jeg blødd litt i starten, så jeg fikk en ekstra UL da jeg var 6+3. Alt dette er gratis siden jeg er gravid, og har henvisning fra legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått UL rundt uke 8 alle mine ganger.

Første gang pga legen lurte på om jeg hadde cycte på eggstokken, no jeg ikke hadde.

Andre gang pga ikke mens mellom fødsel og neste graviditet, for å stadfeste termin. Dette var da en MA.

Tredjegang fikk jeg UL pga MAen jeg hadde.

Og denne gangen så var jeg ikke hos legen før i uke 10, dermed så får jeg nå UL til onsdag, da er jeg 11+5 uker. Denne gang fikk jeg tidlig UL pga bekymring.

Når jeg er på ordinær UL rundt uke 18-19 så spør jeg om jeg kan få en UL i uke 33 eller no. Og det får jeg. Gynekologen som utfører ULen er bekjent av familien... SÅ jeg er litt heldig der ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er veldig vanskelig å få gratis UL utenom den ordinære UL rundt uke 17. Jeg forsøkte å mase mye om tidlig UL (pga tidligere MA, redsel for MA igjen + bittelitt brunt slim i trusa som gjorde meg livredd)...men fikk ingen henvisning til UL uansett (det var så vanlig alt det jeg beskrev)!!!

Jeg har derfor valgt å gå til privat UL for å slippe og være så redd hele tiden! Var til privat UL i uke 8 og uke 12, og det var verdt hver krone synes jeg!

Det er nok sant det med at man kun får en gratis UL. Men hender noen får flere pga svangerskaps komplikasjoner osv... Men hva slags komplikasjoner som skal til for å få henvisning til tidlig UL av lege, er vel veldig individuelt! Ikke rart om du er forvirret egentlig...siden det er så store forskjeller ute og går!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg tok priv ul i uke 6.. men det var for å finne ut hvor langt jeg er på vei... blir sikkert å gjøre det flere gang... bare for min egen del.. koster bare 500 på mama stork i stavanger. kjempe flike folk der. følte ,eg så godt tadd i mot der. annbefales til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får bare den vanlige UL i uke 18 tenker jeg..

Men jeg jobber i helsevesenet og har tilgang til UL på jobben min på avdelingen der jeg jobber. Sist tok jeg en UL på meg selv i uke 8 og det var unikt. Å ta UL helt alene og oppleve å se den lille for første gang. Bare meg og den lille "tilstede". Det var spennende og fantastisk. Så det kommer jeg til å gjøre denne gangen også.. Det blir en liten bekreftelse for meg selv at alt er i orden..

Hilsen en heldig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tatt UL på legekontoret hos fastlegen min, bare for å anslå hvor langt jeg er kommet. Er nå 9+4, å var da akkurat 9 uker på vei. Det var ikke så mye å se, men det var bare for å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har har hatt UL i uke 4/5/7/9/10 Det pga magesmerter som var utholdelige, innleggelse på sykehus og operasjon i starten av svangerskapet. Ble fulgt opp tett i starten, slik at de hadde kontroll hele veien at ikke fosteret tok skade av alt som skjedde. Var sist på UL nå på torsdag og alt var flott. Så nå skal vi ta sommerferie, og skal tilbake i august! Endelig er jeg i uke 11. Begynner å gå fort nå syns jeg.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...