Gå til innhold

Dilemma - noen forslag? (Langt)

Anbefalte innlegg

Jeg er nå 12 uker på vei, og har akkurrat avsluttet mamma-permisjonen min fra førstemann. Har ferie i to uker til før jeg skal tilbake på jobb. Under forrige svangerskap ble jeg sykemeldt fra uke 12 og frem til fødselen pga en kombinasjon av en utrolig lite forståelsesfull sjef, en stressende jobb (salg), samt svangerskapskvalme og bekkenløsning. Sjefen min har gitt uttrykk for at hun egentlig ikke ønsker meg tilbake, ettersom hun mener jobben ikke passer for noen som har barn osv.

Nå til dilemmaet mitt: Siden jeg jobber i salg har jeg vanlig lønn + provisjon. Permisjon/sykemeldingspenger regnes ut fra snitt av lønn for ett år, og dette bestemte året tjente vi MYE provisjon. Dette fører til at dersom jeg sykemelder meg nå (etter ferien) vil jeg få ca 7000 kr MER før skatt enn dersom jeg jobber (siden provisjonen ikke er sikker da). Vil egentlig ikke tilbake til arbeidsplassen siden jeg og sjefen min deler kontor, men synes jo at jeg burde gjøre noe dersom jeg er i form til det. Foreløpig er jeg kvalm og kaster opp flere ganger om dagen, men det er jo ikke umulig det gir seg snart...

Åh!! Vet ikke helt hva jeg skal gjøre - jobbe i en stressende og utrivelig arbeidssituasjon (og tjene mindre) eller sykemelde meg (og tjene mer).

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5518516-dilemma-noen-forslag-langt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

vet ikke helt jeg! Vanskelig å råde deg! Du skulle kanskje prøvd å gå tilbake i jobben noen uker (om du er i form selvsagt) bare for å vise legen og trygdekontoret at du i det minste har prøvd? Du "taper" ikke mye permisjonspenger og sykepenger på dette?

Når neste permisjon nærmer seg over så kunne det kanskje vært lurt å se seg om etter en ny jobb. Det sier seg vel selv at hvis sjefen din ikke vil ha deg tilbake og dere deler kontor, så blir det ikke så trivelig å returnere...

Lykke til uansett hva du velger!

Ja, vi får se hva jeg gjør om ett par uker. Så meg om etter en ny jobb nå i slutten av denne permisjonstiden, men så ble jeg jo gravid igjen og følte meg mer og mer teit på jobbintervjuene. Så kom sommeren og da er det få jobber som utlyses og etter det kommer jeg jo til å være tydelig gravid, så da vil ingen ansette meg... Dermed må jeg tilbake til den gamle arbeidsplassen.

Takk for at du svarte!!

Hadde jeg vært deg, ville jeg nok bitt tennene sammen, og jobbet der, tjent inn så masse i provisjon jeg hadde klart og orket, og hatt det ganske bra økonomisk neste år med den lille, så sluttet sånn i passe tid, sånn at du hadde sluppet å jobbe der igjen etter 2 permisjonen slutter.....::)

Ja, men dersom jeg blir sykemeldt teller det også som lønn og da vil jeg få den høye permisjonslønningene jeg har hatt det siste året videre til neste permisjonstid også... Merkelig system, men har sjekket dette med trygdekontoret mitt flere ganger...

Men du får vel høyere permisjons penger om du også tjener provisjon, eller får man ikke permisjons penger av provisjoen...herregud, for et ordspill...hehehe...

Nei, om du tjener like mye om du er sykemeldt, enn om du jobber noen mnd med prov. er det jo det samme. Men om du har mulighet for å tjene litt ekstra og kroppen din syntes det er greit...så why not..:)

Om kroppen din streiker er det jo en annen ting da...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...