Iselin79 og 2 nydelige Skrevet 30. juni 2006 #1 Skrevet 30. juni 2006 Jeg ble jo operert for exu 15 mai, trodde da jeg mistet og ba om sånn sprøyte som de med RH- blod får for å ikke danne antistoffer senere... Viste seg da at jeg var gravid i livmor også, men jeg fikk uansett denne sprøyten. Ble nå ringt opp fra laben på ahus, de hadde da sett på blodprøven min, og fant ut at det var en liten dose antistoffer der. Hun dama jeg snakket med sa at det kunne være fra sprøyta jeg fikk pga blodtypen i mai, regnet nesten med det men nå ble jeg veldig bekymret... Hva om det er min kropp som har dannet antistoffer da, er dette farlig for babyen min, kan det skade den lille i magen min.. Nå ble jeg redd igjen...og jeg som trodde at alt var ok nå....
Møøø Skrevet 3. juli 2006 #2 Skrevet 3. juli 2006 Hei Iselin! Er nok ikke noe å bekymre seg for. Siden du fikk profylakse i forbindelse med ex-u 15.mai rakk nok ikke kroppen din å danne antistoffer. Og du hadde fått beskjed om at det var en liten dose med antistoffer, hvis kroppen din hadde dannet hadde de på Ahus fått en sterk reaksjon, for anti-D (antistoffene mot Rh pos blod) gir alltid sterk reaksjon. Den profylaksen din fikk i mai sitter nok i i minst 3 mnd, innimellom 6-12 mnd og... Du blir fulgt opp av lege eller jordmor, som da sjekker antistoffer litt oftere enn ellers, siden du nå ble (mest sannsynlig) falsk positiv pga profylaksen. Vet ikke om dette ble forståelig eller om det bare ble mer forvirrende og for mye fag-utrykk... Ingen grunn til å bekymre deg vertfall!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå