Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har akkurat hatt svangerskap utenfor livmor - akuttoperert - beholdt den egglederen som sprakk. Gynekologen min sier nå at han vil anbefale ivf for oss, fordi vi har forsøkt lenge (1 og et halvt år) og fordi det er ganske stor risiko for svangerskap utenfor livmor. Jeg er også livredd for at det skal skje igjen. Er det andre her som har fått ivf av samme grunn? Og er det sånn at vi ved ivf elimierer risikoen for svangerskap utenfor livmor? Noen som har noen gode info sider om ivf-behandling og hva som egentlig skjer. Takknemlig for alle tips.

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har vært igjennom det samme som deg. Gravid utenfor livmoren, men jeg måtte fjerne egglederen. Og fant i etterkant ut at den andre egglederen heller ikke var "frisk".

Jeg har i dag vært å satt inn egg!! Kjempespennden prosess alt sammen, og jeg er glad for at jeg er avslappet til dette.

Jeg snakket litt med sykepleieren på Porsgrunn i dag, for jeg var også nyssgjerrig på dette som du spør om. Og JA, har du først hatt svangerskap utenfor livmoren, så er det stor sjanse for at det skjer igjen. Derfor setter de deg på prøverørsbehandling.

Det er utrolig sjeldent at befruktet egg vil bevege seg tilbake i egglederen for å vokse der.

Jeg trodde prøverør var en stor og traumatisk prossess, men har blitt veldig positivt overrasket. Jeg kan informere deg om hva jeg har gått gjennom, vet ikke om det er gjengs over. Først så er du til en samtale på klinikken. Vi var i Porsgrunn april for å snakke med lege og sykepleier. Der fikk vi masse informasjon om hva som skulle skje videre. Det ble veldig mye på en gang, og jeg var glad jeg hadde lest litt om dette på forhånd. Du finner sikkert masse informasjon inne på sidene her.

Deretter fikk jeg beskjed om å ringe når jeg fikk mensen i mai. Vi startet ikke i april, fordi vi begge hadde vært syke i underkant av en mnd før vi var inne til samtale.

Jeg ringte de i Porsgrunn når jeg fikk mensen, også fikk jeg et skjema sendt i posten om når jeg skulle begynne på nesespray. Denne nesesprayen gikk jeg så på i ca 14 dager, og deretter begynte jeg med en kombinasjon av nesespray og sprøyter (lik sukkersyke-penner). Jeg gikk så på dette i 10 dager, da (fredag) var jeg hos gynokolog som så hvordan eggposene mine så ut. Jeg hadde 2 som var litt i underkant av det de ønsker, og flere små. Så da fikk jeg tlf fra Porsgrunn om at jeg måtte ha mer medisiner og øke dosen over helga, for så å komme tilbake til gynekolog på mandag. Mandagen var 2 eggposer store nok, og 2 i underkant av ønskelig.

De ringte meg etter gynokologtimen fra Porsgrunn og sa at da skulle jeg sette eggløsningssprøyta kl 22 samme kveld, og møte opp kl 08.30 på klinikken i Porgrunn onsdag.

Onsdagen kom og jeg fikk både valium og paraset, deretter hentet de ut eggene - uten den store dramatikken. Jeg hadde lest om dette på forhånd, og fått inntrykk av at dette var veldig vondt, så jeg gruet meg litt, men det var ikke noe problem. Litt ubehagelig i 1 minutt, bare.. Så ingenting å grue seg til!

Så har eggene som var i eggposen fått befruktet seg meg samboeren min sin sæd, og ble satt inn igjen med et tynt rør i dag - heller ikke dette merket jeg noe særlig til!

Så er det å vente i 14 dager for å se om det har festet seg ett eller 2 eller ingen egg..

Dette er ingenting å grue seg til, jeg trodde jeg ville bli veldig humørsyk og hormonell av nesespray og sprøyter, men det har jeg ikke! Og verken uttaket eller innsettingen har skremt meg i det hele tatt!

Så dette går bra!

Lykke til!!

Klem fra høna som ruger.. hihi

Hei og tusen takk for langt og positivt svar! Jeg bor i Oslo, men gynekologen anbefalte oss Porsgrunn for ivf fordi de er flinke og fordi ventetiden der er den korteste (5 mnd mente han, mot 12 mnd i Oslo). Så jeg regner med at vi går for det vi også. Jeg er livredd for å bli gravid utenfor livmoren igjen - så det er fantastisk hvis vi kan få litt hjelp på veien her.

Så oppløftende å høre om dine positive erfaringer - og så spennende med egginnsetting din i dag!! Krysser fingre for at det blir full uttelling på første forsøk :) Lykke til og ta godt vare på deg selv i de kommende ukene, bare å nyte solen og sommeren nå :)

Og igjen, tusen takk for svaret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...