Gå til innhold

Jan7 og Gordie!

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei,

vi er alle tre i noenlunde samme alder og med samme dilemma; fostervannsprøve eller ei. Vi er satt opp til time 18. juli. Fikk 0,34 pst risiko etter duotesten - så vi har ganske like resultater.

Jeg har begynt å bli mer usikker ... Nå skriver en her at de fikk 6 pst risiko for Downs - og alt gikk bra. Men det har også vært en med 3 pst - og det gikk ikke bra, så usikkerhet er det jo! Samtidig er testen tøff (ventetiden, som kommer midt i ferien) - og usikkerheten rundt økt fare for abort de første dagene etter testen. Tror imidlertid de legene som utfører dette er erfarne spesialister - og ultralydapparatet som bistår er langt bedre nå enn for få år siden. Bare for 3 år siden fikk man ikke så gode bilder av fosteret som nå - det er nesten spooky å titte på den lille ;)

Har dere tenkt mer på dette?

Beklager anonym litt til ... (ellers synes jeg det er fint å diskutere dette og få kontakt med "eldre mødre" med ca samme termin i Oslo-området - kjenner ikke mange i samme situasjon)

Fortsetter under...

Hei,

hyggelig å høre fra deg! Jeg bor også i Oslo, er førstegangsfødende og stort sett senere ute enn alle mine venninner. Så det er hyggelig å bli kjent med noen i samme situasjon!

En venninne av meg fikk 1% sjanse, tok fostervannsprøve og konstaterte at alt var bra. Ventetiden hadde imidlertid vært veldig slitsom, sa hun - og den ødela mye av ferien hennes for to år siden. Jeg er fremdeles litt usikker, men tenker nok at jeg ikke kommer til å ta fostervannsprøve. Jeg er så redd for at det skal gå galt - det ville være så bittert å miste barnet - det er tross alt større sjanse for det enn for å få et barn med Downs.

Er du satt opp til fostervannsprøve 18. juli? Det er jo ennå lenge til. Jeg forstår godt de som velger abort dersom de får vite at barnet har en funksjonshemming, samtidig som jeg forstår at det ikke er enkelt å gå igjennom. Samtidig tenker jeg at hvis man først tar fostervannsprøve, må man takle den situasjonen man kommer i dersom svaret blir et annet enn man ønsker seg. Du har jo ennå bedre odds enn meg - og det går jo stort sett bra! Hvis jeg har lest riktig, er det 1 av 100 fostervannsprøver som avdekker Downs, og 1 av 100 fostervannsprøver som resulterer i abort. Det betyr at du og jeg tross alt har svært gode sjanser for å få et friskt barn uten fostervannsprøve. Jeg tror jeg ville tenkt annerledes dersom jeg var noen år eldre og/eller hadde barn fra før.

Hører gjerne fra deg igjen!

Hei!

Jeg fikk risiko på 0,57%. jeg gikk ut fra sykehuset litt usikker og med klumt i halsen. Men har nå hatt et par dager å tenke gjennom resultatet på, og er nesten sikkert på at jeg ikke velger fostervannsprøve.

En kan bli en del forvirret over alle valgene en blir stilt overfor og får muligheten til å ta. I utgangspunktet vil jeg ha alle valgene, men jeg vil at alt skal være bra slik at jeg slipper å ta dem:-)

Og snur en resultatet på hodet så er sjansen for at alt skal gå bra enormt mye større.

Bildene en så på ultralyden var jo så gode, trodde ikke en skulle se armer, ben og hode så klart. Ja litt spooky var det. Legen trodde tilogmed at han så hvilket kjønn det var. han var nesten helt sikkert på at det var en gutt. Legen sa også før vi gikk at hadde dette vært for et års tid siden så hadde dere ikke blitt stilt overfor dette valget. For da så de bare på ultralyd. Og hadde jeg ikke hatt blodprøve så hadde han sagt at alt var bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...