Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi har en dagmamma vi betaler 5000 kr i mnd. "svart". Vi begynte å bruke henne i mai, og hun sa selv ifra at hun skulle ha ferie hele juli, og idag spurte hun om feriepenger!! Jeg kan jo overhodet ikke se at hun skal ha betalt av oss for denne mnd.Det ville hun ikke fått om hun jobbet hvitt engang, feriepenger er jo noe du har oppspart fra året før. Men jeg vil bare sjekke at dette er vanlig, for jeg gruer meg til å fortelle henne at hun desverre ikke får noen penger i juli, da hun har små barn selv og hadde regnet med disse pengene

Men vi er jo ikke akkurat gjort av penger vi heller....

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5512733-feriepenger-til-dagmamma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er nok ikke vanlig med feriepenger til dagmamma. Men enkelte vil ha lønn 12 mnd i året, og får det.

I ditt tilfelle kan du selvfølgelig si "Ingen lønn i juli!"

Det er ikke sansynlig, men det KAN hende at dagmamma da vil skaffe seg en annen kunde som er villig til å betale 5.000 pr mnd fra og med juli, og når den avtalen er i boks, KAN det hende at hun sier til deg "Ingen pass av din unge i august!"

Selv jobber jeg hvitt, og tar betalt 11 mnd i året. D.v.s. betalt i jul og påske, men ikke i juli.

Jeg er hvit dagmamma, tar ikke betalt for ferien til barna, ingen feriepenger til meg :)

Dette er noe dere må ha skrevet i en kontrakt i såfall, hvis hun skal kreve deg for feriepenger nå.

Kjedelig når det blir diskusjon om penger i et arbeidsforhold!

Trøst deg med at hun er svart dagmamma og ikke har noen rettigheter, men trist for dere om hun blir irritert på dere og ikke vil ha barnet deres mer.

Lykke til!

Ja, det er jo faktisk hun som har valgt å jobbe svart, hun mottar jo arb.ledighetstrygd ved siden av også.

Hun kan jo som dere sier da si at hun ikke vil passe vårt barn lenger, men jeg tror ikke det er mange som vil gå med på å betale en dagmamma feriepenger når hun jobber svart?? Da får hun betale skatt som oss andre!

Er det ikke det samme i barnehager, man betaler vel ikke for juli når barnehagen er stengt?

Jeg skjønner at det blir noe annet hvis jeg plutselig skulle tatt 14. dager ferie i September, da kan hun vel kreve å få fullt betalt for denne mnd.

Hilsen HI

Ikke betal for juli - såkalte feriepenger! Sånne folk som tar penger av fellesskapet (arb trygd) urettmessig og i tillegg underslår igjen (dobbelt underslag) ved at de har svart inntekt må rapporteres. Myndighetene har en terskel for hva de gidder å gjøre - men trygdeetaten og skatteetaten tar imot tips og de pleier å følge opp.

Annonse

Denne dagmammaen kan ikke jobbe svart for HI, om ikke HI aktivt hjelper henne, og derved blir medskyldig. Svart arbeid forutsetter i dette tilfellet at HI ikke oppfyller sin plikt til å sende inn lønns- og trekkoppgave til kemneren i januar 07.

Så skulle HI rapportere dagmammaen måtte det bli noe slikt som: "Jeg vil gjerne melde fra om at jeg har blitt enig med NN om å ikke sende inn lønns- og trekkoppgave for lønna jeg betaler henne."

Og HI: hvorfor har du valgt en som mottar trygd og jobber svart? Fordi hun var den eneste mulige, eller fordi det ville kostet deg mye mer å få tak i en som jobber hvitt? (Kall det gjerne "umulig" om vi snakker om til samme pris, men det er IKKE umulig å få noen til å være hvit dagmamma om lønnen er som andre folks lønn).

jo, jeg ser hva dere sier med tanke på at denne dagmammaen får arb. ledighetstrygd og samtidig mottar penger fra oss.Og jeg sier IKKE at jeg mener dette er riktig.... Men dette er i en overgangsperiode, hun er jobbsøker, vi hadde ingen steder å gjøre av barnet vårt, dette er en midleritidig løsning som gjør livet til 2 familier VELDIG mye lettere. Men hva mener du axelh at man skal gjøre?? Hvorfor jeg har "valgt" en som jobber svart? Hvis du hadde visst hvor mye jeg har jobbet for å få et sted hvor mitt barn kan være når jeg er på jobb, så hadde du ikke turt å spørre.De siste mnd. av min permisjon gjorde jeg ikke annet enn å henge opp lapper, sjekke nettsider, spørre i nærmiljøet, ALT jeg kan gjøre. jeg har registrert meg på Barnepasser`n og Oslo Barnevaktformidling, men de hadde ingen å tilby meg når jeg trengte det.Så her var det ikke snakk om å velge...mitt andre valg hadde vært å slutte i jobben min! Kan jeg spørre hva du mener med som andre folks lønn? hvor mye er det da snakk om å betale pr. barn? veiledende priser på oslo barnevaktforening er kr. 5000 i mnd.

Siden du spør:

Andre folks lønn (i Norge, IKKE f.eks. i Litauen) ligger vel på 250 -300.000 før skatt, for et voksent menneske i full stilling. Delt på 3 eller 4 alt etter hvor mange barn (inkludert egne) hun passer, blir dette mellom 62 og 100.000 i året pr. barn. (pluss noen tusen i året til utgifter). Delt på 11 måneder gir dette ca 6.000 - 9.000 pr. barn om en hvit dagmamma skulle ha en lønn som er vanlig i andre yrker.

Etter at kontantstøtten (som er fullt lovlig subsidie av hvit dagmamma for dem som ikke får subsidiert barnehage) er trukket fra, gir dette dessverre en dagmammapris på 2.700 - 5.700 av foreldrenes egen lomme. Vel og merke med forutsetningene at

1) hun jobber hvitt og

2) hun får en normal norsk lønn å leve av.

Ideelt sett skulle foreldre ønske seg en dagmamma som

1) jobber hvitt og

2) IKKE får en normal norsk lønn å leve av.

Men det er ikke mange nok som vil være i den situasjonen som dagmamma. Dessverre. Da må foreldre enten velge svart, eller unne dagmamma en vanlig lønn, og selv komme dårligere ut økonomisk enn om de hadde fått bhg-plass og mottatt 10-11.000 pr måned i barnehagesubsidier. Helt klart et vanskelig valg.

Du hevder:

"Hvis du hadde visst hvor mye jeg har jobbet for å få et sted hvor mitt barn kan være når jeg er på jobb, så hadde du ikke turt å spørre.." (om hvorfor du valgte en som jobber svart og koster 1.700 på toppen av KS, og ikke en hvit som ville kostet 1-3 tusen mer pr. måned).

Joda, jeg tør å spørre: Hvorfor spare et par tusen pr. mnd. i hva du selv kaller "en overgangsperiode", altså spare TOTALT langt under 10.000, når du da må gjøre deg til medskyldig i skatte-juks? Jeg ANTAR grunnen er som for mange andre: Man jukser når man ikke har så mye penger at man kan la være, eller når "alle andre gjør det".

Og jeg tør å hevde: Hadde du tilbudt f.eks. 7.000 hvitt, så hadde du nok de siste mnd. av din permisjon fått gjort mer givende ting enn å henge opp lapper, sjekke nettsider, spørre i nærmiljøet ... Men da hadde jo vedkommende som ikke kunne fått trygd ved siden av, tjent så forferdelig mye, kanskje 20.000 i mnd før skatt og uten feriepenger! (ved tre barn og forutsatt 3-4.00 i utgifter pr. barn pr. måned).

At veiledende priser på Oslo Barnevaktforening er kr. 5000 i mnd. for en tjeneste de ikke kan levere deg, synes jeg ikke har så mye med saken å gjøre.

Ok, hvis du mener at det er reelt for en dagmamma å tjene så mye, men jeg er ny i dette "dagmamma" puslespillet og jeg har fått inntrykk av at de fleste tar alt fra 4000-6000 i mnd pr. barn. At jeg hadde spart mye tid og energi på å tilby en eventuell dagmamma 7000 kr. i mnd, hvorfor skal jeg gjøre det når jeg ser de fleste andre tar 5-6000 kr? da kan man jo risikere å få folk som tiltrekkes av pengene og egentlig ikke er så glad i barn.... Ikke har jeg råd til å betale fra 7000 og oppover heller.

Jeg ser hva du sier og er helt enig, men ser du litt min situasjon også?

Det virker som du vet hva du snakker om og da vet du vel også hvor desperat man kan bli når man ikke får barnehageplass og alt virker håpløst? Så lenge man finner en som er snill mot barnet sitt så er det desverre sånn at man da kanskje velger å "jukse"....

Ja da, jeg ser din situasjon også, tror jeg. Skjønner godt at folk (ikke bare du) ikke vil betale mer enn andre for barnepass, og det er riktig at de fleste betaler 4-6.000 i mnd pr barn, D.v.s. mellom 700 og 2.700 på toppen av kontantstøtta.

Men jeg er ikke enig i at om du får en dagmamma som vil ha, og faktisk trenger, en årslønn på f.eks. 250.000, så risikerer du at det er et menneske "som tiltrekkes av pengene og egentlig ikke er så glad i barn....".

Da ville det ikke være bra å være i barnehage heller. For aller førskolelærere, og alle assistenter over 34 år har faktisk så mye i lønn for 7.5 timers arbeidsdag. Tror du det er pengene som får dem til å bli?

Og denne dagmammaen du har valgt, som ønsker, (og sikkert trenger )arbeidsledighetstrygd pluss dine 5.000 svart på toppen. Tror du hun tiltrekkes mindre av penger enn en som trenger en (hvit) lønn på 20.000 pr mnd? Er hun så glad i barn at hun vil fortsette som "arbeidsledig" og dagmamma, eller søker hun en ordentlig jobb? Hvis hun egentlig er jobbsøker, hvor har du det da fra at hun skulle være mer glad i barn enn en som velger å leve av å være dagmamma, men som trenger et par tusen mer enn vanlig pris for å kunne leve av det uten å jukse?

Du skriver at det virker som jeg vet hva jeg snakker om. Ja, men jeg må innrømme at jeg absolutt ikke er upartisk. Jeg er hvit dagpappa for tre barn, og har vært det i 7 år. Alltid dyrere enn de fleste dagmammaer, men inntill for et år siden i hvert fall ikke dyrere for foreldrene enn å ha ett barn i bhg. Da var min pris KS + makspris for hvert av tre barn. For to år siden 3.600+3.000 for hvert av tre barn. 11 mnd i året.

Men siden 2004 har lønnsnivået for andre yrker enn dagmamma gått opp med ca. 10 % (altså på to år). Samtidig har barnehageprisen gått ned til 2.250 og KS gått ned til 3.300. Jeg skulle gjerne gitt tre foreldrepar en pris på KS+makspris i dag óg dersom KS hadde fulgt med i utviklingen og holdt seg på ca. halvparten av subsidiet til en småbarnsplass. Men å gå NED i lønn og utgiftsdekning fra tre ganger 6.600 til tre ganger ca 5.550 i løpet av samme toårs periode som andre går OPP ca 10%, var ikke aktuelt for meg. SÅ glad i (andres) barn er jeg ikke.

For mange må løsningen bli

- å slutte som dagmamma eller

- å jobbe svart og få noe stønad ved siden av

For meg har løsningen foreløpig blitt å bli dyrere for foreldrene enn å ha ett barn i barnehage. Det synes jeg er veldig leit, og jeg HAR forståelse for deres situasjon. Men vil ikke begynne å passe 4 barn i stedet for tre, og vil heller ikke tjene så lite at jeg ikke kan leve av det uten juks.

Hei!

Nå vet jeg litt mer om hvordan ting fungerer, og hvertfall hvit kontra svart dagmamma ;-)

Du er tydeligvis er erfaren dagpappa som har ett og annet å lære oss som er nye i gamet....

Takk for diskusjonen og svarene jeg har fått :-)

GOD SOMMER!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...