Gå til innhold

Morkakesvikt og alder

superip

Anbefalte innlegg

Har termin idag og skal høyst sannsynlig settes igang imorgen pga lite barn (under snittet) og lite fostervann. Dette av sikkerhetsmessige årsaker, dvs HVIS årsaken til liten baby ER morkakesvikt. Er det noen som vet om dette og kan ha med alder å gjøre? Er selv ikke av de største 162cm og barnefar er middels høy nesten 180cm

Fortsetter under...

Hei, selv om du ikke er så stor selv og kanskje syns dette er unødvendig så er det bra at de tar alvorlig at du har fått mindre fostervann- kan være tegn på morkakesvikt, noe som kan være alvorlig. Vær glad for at legene følger deg opp ordentlig. Lykke til med fødsel.

Jeg leste på helsenett at sjansen for morkakesvikt og svangerskapsforgiftning øker med alderen. Men en venninne hadde morkakesvikt for noen mnd. siden, hun fikk beskjed om at det ikke var noen grunn til at hun skulle få dette ved neste graviditet. Ny baby, ny morkake.

Jeg lurte på dat samme da min forrige unge var mindre enn mine tidligere barn og fostervannet var forsvunnet....Men jeg fikk til svar at de (på RH) ikke hadde hørt om sammenhengen mellom alder og morkakesvikt. Denne siste gangen fikk jeg en stoooor unge som koste seg i mye fostervann.....

Lykke til!

Jeg hadde svært lite fostervann og ble forsøkt satt i gang med gele for å åpne livmorhalsen. De testet først at babyen ville tåle rier. Etter to behandlinger var det lite resultat så det ble KS en uke til ti dager før termin. Babyen var 49 cm og veide 2 746 gram så han var litt liten.

De sa etterpå at morkaken virket helt fin - ikke noe unormalt med den. Har lest på nettet at noen ganger er det uforklarlig hvorfor det er lite fostervann. Hos meg var det slik kun mot slutten av tredje trimester - etter uke 35 en gang. Det ble oppdaget da jeg var 38+3.

Lite forstervann kan være risikabelt bl.a. fordi navlestrengen mye lettere kan komme i klem og hindre oksygen- og mattilførsel.

Heldigvis endte det godt her og nå feter vi han opp. Han har god appetitt. Lykke til med fødselen.

Det er ikke alltid at man kan se på morkaken at det er noe galt.. Noen ganger finner de ikke feilen før det er gjort en ordentlig obduksjon av morkaken (svar får man ikke før flere mnd. etterpå). Regner med at dette ikke ble gjort med deg ettersom det gikk fint med babyen. Kos dere med det lille nurket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...