Gå til innhold

HJELP! Harde kuler i halve brystet...

Anbefalte innlegg

Like mot armkroken. Har ammet i nesten 6 måneder uten slike problemer (men mange andre problemer mht melkemengde). Hvorfor nå? Og hvordan var det man kunne hjelpe seg selv mht dette? Har bare vært slik i 1 døgn... Setter pris på råd fra andre som har vært der?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5510010-hjelp-harde-kuler-i-halve-brystet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

bruk ullinnegg - varme forebygger og hjelper tette melkeganger.

Ta deg et varmt bad /dusj og masser lett og håndmelk ut mellken evt legg til barnet ( det er det beste!) har du varmeputer av noe slag kan du bruke det. På ammehjelpen.no amming fra a- å finner du flere råd.

På helsekosten får du tak i Lecitin kapsler- helsesøster jeg har snakket med i tillegg til Expat her inne anbefaler 3 kaplsler daglig tildet har løst seg opp. søk litt i forumet her på tette melkeganger så finner du kanskje Expats råd om vedlikeholdsdoser og ... eller hun kan svare oss på denne tråden.

hvis du får feber / frostrier , hovent og rødt og smertefullt bryst bør du komme deg til lege - lurt å få tatt melkeprøve. Det er ikke sikkert du trenger antibiotika om det blir brystbetennelse - man kommer ofte langt med rådene jg ga deg over.

Du kan og ta kontakt med ammehjelpen pr tlf, e mail eller chat når den er åpen

Har du ammet sjeldnere nå kanskje pga introduksjon av fast føde? babyen begynt å sove natten over nå nylig?

han er mindre interessert, kanskje. han får litt grøt men bare en liten smaksprøve per dag. men kan være har jeg gått litt i surr og gitt mest på andre brystet på natt. han våkner nemlig temmelig ofte etter de første timene søvn på natten... da er det ikke alltid like greit å holde tungen rett i munnen..

HI

Sist jeg hadde dette, tok jeg varm dusj i 15-20 min.mens jeg masserte forsiktig. La meg så i sengen med babyen opp ned slik at hun mest mulig kunne stimulere den vonde delen av brystet. Hun suget og suget, men det hjalp ikke. Til slutt sovnet hun. Jeg la meg så i sengen en stund med en varmeflaske mot det vonde området. Tok deretter Syntocinon nesespray (for å hjelpe på utdrivingen). Vekket babyen og la henne opp ned slik at hun mest mulig kunne stimulere den vonde delen av brystet. Etter at hun hadde suget intenst en stund, merket jeg at det løsnet. Lykke til!!! Vet akkurat hvordan det er, og håper du får løst det opp.

Annonse

natt til i dag var baby mye våken og fikk ofte mat på den vonde siden. litt bedre til morgenen. masserte masse når baby drakk i løpet av dagen. er mye bedre nå. men når du sier det, Expat, både baby og jeg har vondt i halsen. vi hoster i hvert fall begge to.. og baby kan godt ha sparket meg. detgjør han ofte, selv om jeg ikke helt husker det, nå. får søve lite, for baby er ganske krevende og sover lite....

Grunnen til at jeg spør er at streptokokker fra mor/barns halsbetennelse ikke sjelden gir sene brystbetennelser (det er ofte stafylokokker i begynnelsen, i barsel. De fleste bb skjer omtrent 14 dager etter fødselen). Hvis det ikke blir veldig mye bedre, evt hvis du får feber, så bør dere begge undersøkes for halsbetennelse og de bør ta melkeprøve av deg. Og hvis det slår ut, så må dere begge behandles, og alt som kommer i kontakt med bryst og barnets munn steriliseres. Få gjerne litt sol på puppen i det fine været, det kan hjelpe med å kjempe mot bb...

Lykke til da!

Takker Expat, Blomman og alle dereandre. I dag er jeg helt bra igjen. Baby har vært mer sulten (kanskje tørst i varmen) og har fikset det hele. I tillegg gikk jeg med ull rundt brystet første kvelden/natten og masserte masse. Ingen antyning til kuler lenger. Vet jeg har vært heldig. *S*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...