Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Datteren min på 10 mnd har vært slapp og sutrte og sovet dårlig i 2 døgn. På tirsdag kveld kastet hun opp litt og i fra midnatt i går har hun kastet opp ihvertfall annenhver time. Får i henne litt vann innimellom, men få minutter etter kaster hun opp alt vannet pluss litt til.... hun er helt utmattet nå og orker ikke å holde kroppen oppe. Forsøkte å ringe fastlegen men kommer aldri igjennom på telefonen der, TYPISK:(

Har det noe å si om fontanellen er litt innsunken? Tror nemlig det.

Leste et sted at man kan gi sukkervann, noen som vet oppskriften?

Jeg vil ikke være overhysterisk mor som ringer legevakta hele tiden, har nemlig vært der noen ganger før og følt at de har syns vi har kommet uten grunn..:(

Når vet man om barnet trenger medisinsk assistanse?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5507575-n%C3%A5r-kan-man-ringe-legevakta/
Del på andre sider

Fortsetter under...

At fontanellen er innsunket er et tegn på at hun er dehydrert. Siden hun kaster opp og ikke får i seg noe å drikke og er veldig slapp er hun nok litt uttørket ja. Jeg hadde ikke tvilt på å ringe til legevakta. Si at du ikke kommer igjennom til legen og at du er bekymret.

Du er ikke overhysterisk, du er bare en oppmerksom og omsorgsfull mor :)

Lykke til, det er ikke noe å vente på.

Drit i om de synes du har vært der ofte uten grunn (eller om de gir uttrykk for det) de jobber der for at folk skal kunne komme, og så lenge du tror det er noe galt med dattera di, eller mistenker at hun ikke er helt slik hun pleier være så ring med engang..

Bedre og ringe 100 ganger for mye en 1 gang for lite..

Og det er jo ikke bra når så små er dehydrert, ringer legen bare jenta vår hoster litt stygt jeg, så om du er redd for å være en overhysterisk mor hva går jeg under da? super overhysterisk mor? :P

Nei bare ring de er til for å hjelpe uansett om det er kjempe alvorlig eller bare en liten fillesak og når du mistenker at ungen din er dehydrert nei da er det faktisk alvorlig i mine øyne, så ring og det med god sammvitighet, du vil kun det beste for jenta di og du er ikke overhysterisk, det viser bare at du er oppmerksom på at jenta di ikke er i omr...

Annonse

Nå har hun endelg sovnet så jeg skal vente og se hvordan formen hennes er når hun våkner. Hvis jeg skal ringe så begynner jeg helt sikkert bare å grine for jeg er helt utslitt etter å ha våket over henne i 2 døgn og man blir så redd:( Må prøve å ta meg sammen så de ihverfall skjønner hva jeg mener....

Det er du som bestemmer når det er på tide å kontakte legevakten. De er der for deg. Ikke la tanker som om du er hysterisk komme i veien for å reise ned eller ta en tlf. Det er alvorlig at et barn blir dehydrert. Ting skjer mye raskere med en bebiskropp enn med oss voksne. Vi kan i tillegg gi beskjed om at "nå er jeg så dårlig at nå må jeg ha hjelp". Reis med til legevakten. med barn kommer en fort inn. Lykke til.

Jeg syns du er litt sen med å tenke på å ringe jeg, og det å ringe etter legehjelp til sitt lille barn har ingen ting med hysteri å gjøre.

Det som er viktig med syke barn, er allmenntilstanden. Et barn kan godt ha 40 i feber, og faktisk være ganske pigg.

Ditt barn er ikke pigg virker det som, og med innsunken fontanelle er det mest sannsynlig dehydrert. Helsevesenet er ikke sene med å sykehusinnlegge dehydrerte babyer, så alvorlig er det faktisk.

Så hvis hun er utmattet, ikke orker å holde kroppen opp og har innsunken fontanelle, bør du ringe legevakt med en gang.

Lykke til!

Annonse

Tusen takk til dere som fikk meg til å innse at jeg måtte ringe lege. Etter hun våknet var hun mye dårligere og fikk feberkramper. Jeg ringte 113 og de sendte abmulanse motorsykkel og bil med en gang. Vi ble kjørt til legevakta og ble sendt videre til Ullevål derfra. Har akkurat kommet hjem nå og har fått i snuppa noen slurker med GEM. Hun har ikke kastet opp siden kl 19 nå så da håper vi det har blitt bedre etter 20 timer med oppkast og dehydrering.

Håper vi alle får sove litt i natt og at formen hennes er bedre i morgen:)

Takk til alle gode råd!!!

synes det er bra du spør her inne jeg- er ikke alle som har en mor eller andre spørre slik etter. men så bra at det gikk bra. skal dere snakke med lege/sykehus igjen for oppfølging i forhold til forebygging av feberkramper evt få anfallsmedisin ved evt senere anfall? eller har dere fått full pakke med informasjon nå. Hvis ikke anbefaler jeg å ta kontakt med fastlegen

Fikk faktisk ikke noe særlig info om feberkramper, men tror de fokuserte på dehydreingen....Har vært 2 lange døgn nå så jeg har ikke fått med meg all info....Skal bli godt åå krype i køya nå( en vond, hard feltseng på rommet til jenta mi, men det gjør jeg gjerne for å passe på)

NATTA

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...