Gå til innhold

Duo-test

jan7

Anbefalte innlegg

hei!

Er 38 år, nesten 39 år når jeg skal føde.

Var på Ullevål i går og tok ultralyd. Det legen kunne se ut fra bildene så alt fint ut, men blodprøven min trakk risikoprosenten opp. Dvs. jeg har en risikoprosent på 0,57% - har da fått tilbud om fostervannsprøve. Legen sa at jeg da er i risikogruppen som en 38-åring, han fikk ikke ned risikoalderen pga blodpørven min. Jeg ble litt forvirret etter resultatet, ville jo helst at alt skulle være helt fint. Men i dag tenker jeg at snur jeg resultatet på hodet så er jo sjansen for at alt skal gå bra mye høyere. Så jeg heller mot å takke nei til fostervannspørve. Men så lurer jeg på, er det mange som opplever at blodprøven trekker opp? Hva er det som påvirker blodprøvene når de blir tatt (alder, stress............)??

Fortsetter under...

Hei, dersom jeg husker riktig fra den perioden jeg drev å fant frem info om dette er det ulike proteiner de måler i blodet ved duotest- høye verdier kan være indikasjon på kromosomfeil (eller ikke). Prøven sier bare noe om du har økt risiko eller ikke, ikke mer enn det. Så du står vel med omtrent samme utgangspunkt som du hadde før du tok prøven i forhold til det å bestemme seg for fv eller ikke.

Har ikke sett noen artikler om at alder eller stress skal ha noe å si for resultatet. Du har rett at det er høy sjanse for at alt er ok. Vår blodprøve ga omtrent samme resultat som nakkefold.

Vet ikke hva det er de ser på på blodprøven og hva som trekker opp. Jeg hadde helt fine blodprøver, men manglet utviklet neseben. Jeg fikk dårligere ods enn deg og også tilbud om morkakeprøve, siden den kan taes tidligere enn fostervannsprøven. Hurtigtesten var heldigvis helt fin for meg, så nå håper jeg de siste prøveresultatene er like gode.

Vet ikke hva jeg hadde valgt med et resultat på 0,5% men det er jo veldig gode ods.

Lykke til

Hei,

har lagt inn innlegg lengre nede :) Jeg var også på Ullevål i går, du skal se vi var der samtidig ... Blir 38 rett før termin (også januar 07). Var 12+1 i går og fikk risikoprosent på 0,34 pst - altså som en 36 åring.

Bildene så fine ut - han tok en grundig sjekk - vi var inne 50 minutter. Men siden han målte nakkefold et sted til over 2 - og ned til 1.5 - men mest 1.7 - ble vi usikre. Han fant neseben, som trakk risikoen vår enda mer ned enn 0,34 - men det inngår ikke i samlet beregning.

Blodprøven min trakk altså litt ned, men ikke mye - jeg hadde jo håpet på bedre resultat. Vi kommer nok til å ta fostervannsprøve, selv om risikoen er større for abort der enn risikoen vi nå sitter med. Likevel tror jeg det stort sett går veldig bra!

Er også usikker på hva som påvirker blodprøvene. Mange som får dårligere odds etter duotest, får jo friske barn (og godt resultat på fostervannsprøve).

Hei,

jeg er 38 og blir 39 noen måneder etter termin. Jeg var på ultralyd, alt så fint ut og jeg og fikk fine testresultater på 0,11%. I går fikk vi brev med svar på blodpøven, som trakk resultatet opp slik at et samlet resultat nå er 0,47%. Jeg tror jeg tenker som deg og heller mot å takke nei til fostervannsprøve. Jeg har tross alt 99,53% sjanse for at alt er OK - så da håper jeg at jeg kan slå meg til ro med det. Jeg føler meg ikke helt sikker - så jeg vil gjerne diskutere mer!

Annonse

Hei,

Jeg fikk risiko på nesten 6% etter duo-test( 1: 18 sjans for down bl.a) Er 44 år og regner med det var alderen som dro opp- har nå tatt fostervannsprøve og alt var i skjønneste orden!! Så nå gleder vi oss til babyen som kommer i slutten av nov! Tror ikke jeg hadde tatt f.v.prøve med dine odds...er jo 0,5-1% sjans for abort de første 14 dagene etter denne prøven.Lykke til videre!

Jeg har nesten helt sikkert bestemt meg for å stå over fostervannsprøve. Var i utgangspunktet innstilt på å takke ja til alle prøver jeg fikk. Men når jeg nå får dem har jeg blitt mere i tvil. Odsene for at alt er bra er så kjempemye større. Og jeg hadde samme resultat som deg etter bare ultralyden 0,11%, men det var blodprøven som trakk resultatet opp til 0,57%, - risikogruppe som en 38-åring.

Legen jeg var hos på Ullevål sa før jeg gikk, at hadde dette vært for et års tid siden så hadde jeg ikke fått dette valget, fordi da hadde en bare hatt ultralyden å henvise til, og den var tross alt bra.

Det kan kanskje bli litt for mange valg og avgjørelser en skal ta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...