Gå til innhold

hvilke såper/badeting til baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har nå handlet natusan lavendel bad til å ha i badet, olje med alovea til å gni ham inn med etter bad og en kombi body/hair vask...noe jeg har glemt?

bruker dere sink salve eller pudder?i så fall,hvilket?

hvilke bleier?pampers???

sorry masinga,men fikk litt små-angst i går for at ikke alt skal være klart;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som om du har det meste;-) husk apoteket/butikken er åpne etter du har født også og de klarer seg til neste dag om det skulle oppstå et behov etter stenge tid:-)

Har selv sink salve og pudder fra babyline, men som sagt, er jo ikke sikkert jeg får behov for det...pudder brukte jeg endel sist, fordi han blei svett/sår av melk ol mellom "valkene" under haka og andre steder(hihi babyer er jo litt "krøllette"...) og da hjalp det godt å pudre litt...sink salve brukte jeg knapt (så gudene må vite hvorfor jeg kjøpte det denne gangen? var nok grepet at panikk og intens kjøpetrang den dagen ....hihi)

Bleier har jeg kjøpt libero, men det var egentlig helt tilfeldig...tenkte å prøve meg litt fram når han er født, hva vi liker best

:-)

Skrevet

hehe,tror jeg fikk litt panikk for at dem plutselig skulle slutte med babyprodukter;-)

da blir det ikke noe sinksalve før jeg ser om behovet kommer.

ang.de bleiene må jeg si jeg bare kastet oppi en pakke...i ren desperasjon;-)

hehe,håper denne kjøpetrangen avtar snart

Skrevet

Jeg har hørt av helsesøster og lest i flere bøker at spedbarn ikke trenger såpe. Hverken på kroppen eller i håret. Det holder å vaske de med vann. Men lurt å ha litt olje i vannet for at huden ikke skal tørke ut. Spedbarn har foresten verdens beste lukt, så jeg vil ikke ta bort den lukten med såpe.

Sink salve er kjempe bra mot såre romper da. Datteren min har hatt mye problemer med det. Også må jeg anbefale coop sine vaskeservietter. De er billige og er best i test hos bladet "foreldre og barn". Dette er de eneste vaskeserviettene datteren min tåler. Mange andre vanlige vaskeservietter som natusan, pampers osv kunne man vist vaske bort maling med. så det er sterkt for såre barneromper.

Skrevet

Jeg har ikke handlet enda, skal gjøre det etter ferien...

Har samlet meg noen lenker om temaet som jeg gjerne deler:

- Artikkel om stelleprodukter:

http://www.dinbaby.com/dinbaby_site/innhold/utstyrsguiden/utstyrseksperten_turid_berglund/stelleprodukter_hva_trenger_man_egentlig

- Test av stelleprodukter:

http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?artikkelid=2754

- Miljø og sundhed

http://www.miljoeogsundhed.dk/default.aspx?node=4857

- BIM-diskusjon

http://www.barnimagen.com/forum/thread/4310685

- Tips om spebarnsstell

http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=1492

Enjoy :-)

Skrevet

tusen takk:-)glimrende!

Skrevet

Tror det var på tv2 hjelper deg sine sider jeg så en test av slike babyprodukter, og en rekke av de "vanlige" produktene som "mange" bruker var hormonforstyrrende, allergifremkallende og negative for miljøet!! (f.eks. svært mange av Natusan sine produkter + Pampers!!!). Alle Babyline-produktene var gode å bruke til barn, ingenting neg. å utsette på dem.

De våtserviettene som var best i test var "Coop x-tra", og de er også de billigste!

Skrevet

Du trenger bare vann.

Hvis basjen sitter litt fast på huden kan du bruke litt olje på den. Da løsner den lettere enn med f.eks såpe.

Hvis barnet får sår stump kan jeg anbefale weleda calendula stellekrem. Den er veldig god. Sinksalve kan (men ikke alltid) virke mot sin hensikt på svært såre stumper.

Skrevet

Jeg har kjøpt Weleda-serien på helsekost etter mange anbefalinger her inne. Kjøpte 3 produkter; Stellekrem med Zink, Badekrem og Bodylotion. Kjøpte bodylotionen pga babymassasje, og for ekstra kos på stellebordet :o)

Skrevet

Vil bare slenge meg på bølgen her og si at egentlig trenger en ingen såper eller kremer til barn. Det er kjekt å ha ørlite grann olje i vannet HVIS de blir tørre, men såper virker mot sin hensikt og tørker ut huden deres.

Vask med klut og vann, og tørk forsiktig, eventuelt la dem lufttørke. Da koser babyen seg, når h*n kan sprelle med beina og huske hvordan det var ikke å ha på bleie!

Hvis det skulle være mye bæsj som sitter fast eller er litt "seig", går det an å bruke olje på kluten og gni det forsiktig av.

Stumpen kan jo også bli sår en gang i blant. Den beste salven jeg har brukt, er Inotyolsalven fra apotekene. Funker som bare det! Basert på tjære, og er mye bedre enn zinksalvene.

Jeg bruker Libero bleier, de som er uten tilsatt lotion. Er av den overbevising at barnehud ikke trenger noe som helst av tilførsel av lition, såpe eller andre sterkt parfymerte remedier. Som en over her sa: Babyer lukter jo best i verden:-)

Sist, men ikke minst: Jeg boikotter Natusan og Nestléprodukter totalt, og det har jeg gjort til alle mine barn. Nestlé fordi de driver utbyttende og virkelig aggressiv, ondskapsfull og slem markedsføring i bl a u-land, og Natusan fordi de rett og slett lyver om at det de selger er "dokumentert mild". Se følgende linker hvis dere er interesserte:

http://www.handelsbladetfk.no/artikel.asp?artikelId=59823&strukturId=7&visa=1

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/3164613.html

http://www.ammehjelpen.no/nyheter_more.asp?NewsID=162

Skrevet

På svangerskapskurset fikk vi anbefalt ikke å bruke såpe og en hel masse kremer.

Kun litt olje i vannet for at babyens hud ikke skal tørke ut, og ellers bare rent lunket vann til vanlig vask.

Natusan har forresten kommet dårligst ut i de fleste tester.. Babyline og Aponti er gode merker:)

Og selvfølgelig Weleda:)

Våtservietter bør kun brukes når man er på tur o.l og ikke har vann i nærheten. Er ikke bra for huden i det hele tatt ifølge helsesøster..

Skrevet

Hei.

Er enig med de fleste her, vann og olje har jeg kjøpt inn. Men du trenger klorhexidin eller pyrisept til navlestell de første ukene. Kan være greit å kjøpe noen tupfere til dette formålet også.

Boikotter også natusan helt av samme grunn som over, og skal forsøke å begrense mitt nestle-forbruk. Har allerede latt være å kjøpe fruit and fiber(og andre frokostblandinger) som jeg synes er veldig godt, fordi det er nestle som produserer.. En lege jeg kjenner som bl.annet jobber på helsestasjon, sier at nesten alle hun har der med utslett bruker natusan produkter, og blir bedre når de bytter merke..

Hvis man har behov for pudder er potetmel tingen. Kjøp en pudderboks (Natusan sin er visst fin her, ehe..), hell ut innholdet og fyll med potetmel!! Så poffer det fint utover..

Skrevet

Forrige gang kjøpte jeg inn en del produkter som bare ble stående. Så denne gangen vet jeg at vann + litt olje (jeg er kjempe fornøyd med Sebamed) er nok vanligvis.

Sink salve 10% NAF fra apoteket er super, men den er dyr ca. kr 110,- Det fikk jeg sjekket ut da 2 åringen vår hadde diare i ei uke, og denne sink salven gjorde underverker. Så nå er den også inkludert i babyproduktene, men bruker den kun ved behov.

Lykke til i jungelen av babyprodukter.

Skrevet

Jeg har kjøpt Libro bleier, Weleda baby olje og Babyline shamop og Natusan zink salve. Regner med å bare bruke litt olje i vannet så lenge det ikke er masse hår på babyen. Og zink er greit om det skulle bli litt sårt.

Så ammeinnlegg til deg selv er godt å ha.

Skrevet

Ang. våservietter og vaske bort maling. Når vi beiset huset i fjor sommer så var Natusan og Pampers våtservietter gode å ha for å få bort beisen.

Dette var noe vi fant tilfeldig ut i en barnehage jeg jobbet i da våtservietter sto tilgjengelig. Alt beis og maling var lett å få av. Så til dette fungere de TOPP:)

Skrevet

Har kun kjøpt olje, såpe (brukes nok kun i nødtilfeller) og zinksalve fra Babyline, XP-våtservietter (kun til stellebagen) og engangsklutene fra libero (rompekluter). Tenkte også jeg skulle få kjøpt meg en børste, det skal jo hjelpe mot sånt belegg i hodebunnen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...