Gå til innhold

Er det et selvfølge å bruke smokk? av og til virker det nesten sånn..

Anbefalte innlegg

jeg er sjeleglad for at jenten vår ikke er avhengig av smokk, men av og til får jeg spørsmål som: tar hun ikke smokk? eller: når skal hun begynne med smokk? Og er hun sutrete i fem min. sier gjerne noen i familien: dere skulle hatt smokk til henne nå.. Hun griner svært lite, er stort sett alltid blid og glad. Det virker ikke som hun har unormalt suttebehov og hun sover godt både natt og dag. Selv synes jeg vi er veldig heldige. Og tror ikke vi kommer til å angre når hun er 3 år og ikke må kvitte seg med smokken hun aldri har brukt.. for det virker utrolig sllitsomt med 3-åringen som er avhengig av smokk på samme måte som man er avhegig av røyk...

Noen andre med smokkløse barn som får klager fra folk som mener barnet deres bør bruke smokk?

Fortsetter under...

Jeg har nesten angret på at vi har gitt smokk jeg.. Gutten vår fikk dette allerede på sykehuset. Han lå i kuvøse og ville ikke ta puppen så det var for å stimulere sugerefleksen.

Han ville ikke ha smokken heller men vi måtte jo fortsette å stappe den i han. Da han var ca 6-7 mnd begynte han å bli glad i denne, men da får man problemet med at han våkner om natta hvis han mister smokken. Han er så stor at han stjeler de andre barnas smokker osv..

Hvis jeg får en vanlig start med neste barn og dette ikke er nødvendig så tror jeg nok at jeg ikke kommer til å gi smokk egentlig.

Ellers så bruker vi kun smokk på dagtid nå, men det er jo ikke så lett når han ser andre barn få smokken. DA blir det hyl da...

Vel, jeg har ikke "smokkløse" barn, men eldstemann sluttet med smokken da han var ca. 1,5 år. Da hadde han ikke brukt smokk i barnehagen på dagtid på aldri så lenge. Dette visste vi ikke, men fikk greie på det tilfeldig en dag. Vi bestemte oss da for å kutte smokken en natt og se hva som skjedde. Guttungen sov like godt og har siden ikke spurt etter smokken ((:

Lillejenta på 6 uker tar smokk av og til, men spytter den ofte ut igjen, så vi stresser ikke det så mye, men jeg er enig med deg: alle spør om hun ikke tar smokk hvis gråten varer mer enn 5 minutter. Merkelig det der. Sikkert fordi de fleste har hatt smokkebarn selv og vet hvor herlig det er når gråten stilner ((: De sier det nok bare for å være hjelpsomme og komme med noe de mener er et godt råd.

Bare si som det er: her bruker vi ikke smokk - vi bryr oss ikke så mye om hun gråter 2 min ekstra. Det går alltid bra likevel.

Til og med på sykehuset stappet de smokker i munnen på timer gamle barn (sykehuspersonalet altså). Litt rart, synes jeg da. Sugebehovet der dreier seg vel stort sett om mammas pupp....

Tulla mi har aldri hatt smokk, og ho er snart 11mnd. Går så fint atte. Søv greit om natta og sovnar heilt greit utan.

Sutrar av og til, men er stort sett blid og glad. Så kvifor pjåta inn den smokken berre ho lagar litt lyd? Nei... berre tull... Meiner no eg iallefal.

Bryr meg ikkje om nokon seier at ho burde hatt smokk. Det er min baby, eg som bestemmer! (og gubben sjølvsagt). Då slepp me iallefal den avvenninga!

Hei, ja enig med deg. De er nok velmenende, men jeg blir litt irritert og freser at jeg tåler om hun gråter littegrann mer enn normalt siden hun nesten alltid er i strålende humør.. Og ja, det er litt rart dette med suttebehovet, for det er jo selvsagt mammas pupp som gjelder for de små...ikke en plastdings.

Annonse

- mine bruker smokk da, men det er vel ingen selfølge at de skal ha det. Det blir nå opp til foreldrene og - og barnet. Er jo kjempefint hvis de ikke trenger det. Vet godt hvor moro det er med en på netsen 4 som helst skal ha greia i munnen bestandig. - Da ble det bråslutt- tok smokkem til nr to og med det samme - han var nesten to år da. Gikk lettest med den minste- men etter tre dager hadde vel begge gemt den- heldigvis.

Nr tre er 5 1/2 mnd og brukt smokk siden han var født - srtort sugebehov - håper jeg klare å være like streng med minstemann når jeg føler smokketida bør være over.

kos dere uten smokken videre - er jo godt å slippe å tenke på hvor smokken er bestandig ( - har smokkelenke jeg altså -, men den er jo ikke på bestandig)

Snuppa på 7 1/2 mnd bruker smokk - men at det er noen selvfølge at de skal det? Det er det så klart ikke.

Hun roet seg ikke for å sove, og puppen ville hun ikke ha lenger (hun ville ikke ha pupp etter at hun var 7 uker, så jeg pumpet, så å sovne ved puppen ble ikke aktuelt), og ved flaska sovnet hun ikke.

Da jeg fant en smokk hun ville ha, la hun seg uten et knyst og sovnet i løpet av maks tre minutter. Det har hun nå gjort i 5 mnd...

Det hender jeg ønsker at hun ikke brukte smokk, men det er verdt det i forbindelse med soving. Og hun går ikke med den i munnen hele dagen, det er bare når hun er trøtt, stort sett.

Og JA, jeg er klar for kamp om et par år *flire*.

Jenta vår tar heller ikke smokk, og jeg har ikke tall på de gangene det har vært sagt "hadde hun bare tatt smokk så...." fra både mamma og svigermor.

Syns egentlig det er greit at hun ikke tar smokk jeg...det plager meg ikke at hun sutrer de 5 minekstra, eller bruker meg som sutte-trøst iblant ;)

Jeg syntes i perioder det var dumt at datteren min (som nå er 5) ikke ville ta smukk, syntes det virket så enkelt for andre å stoppe gråt, urolighet ol. når de var små. Derimot gikk det ikke lange tiden før jeg faktisk var veldig glad for at hun ikke brukte smokk.

Denne gangen ønsket jeg ikke at barnet mitt skulle begynne med smukk, men har en liten en på 3 uker og der kan vi ikke unngå det (dessverre). Hadde det ikke vært for smukken hadde han hengt i puppen 24 timer i døgnet. Derimot er han allikevel ikke helt avhengig (enda) heldigvis, så vi klarer oss uten store deler av dagen og om natten. Men når suttebehovet blir for stort må vi putte den inn. Håper virkelig det holder seg sånn og at han ikke vil måtte ha smukk til en hver tid etterhvert - skal prøve å begrense det også i fremtiden :o)

Där satte du mina tankar på print!!

Vi har en jente på 6 veckor utan smokk, bor på en kiten plats d¨r de faktiskt inte har smokk på butiken en gång......så det är ju ganska greit.

Till och börja med ammades det hela kvällen och somnade vid puppen, men vill vi ha det så framöver? NEJ....

Så nu ammas och kosas det ngr timmar på kvällen och så tar vi natt vid 21-22 med stryk på huvud och lite sång eller roligt prat efter att jag lagt henne i hennes säng, medans snuppa är mnissförnöjd ngr få minuter och somnar sen gott i ca 6-7 timmar.

Kändes gott att ta kontroll över situationen och få lite styring på nattingen.

Har inte haft smokk till de 2 första barnen och de har blivit fina barn de!!

Lycka till allesammen!

Annonse

eldste gutten min brukte ikke smokk, prøvde en stund, men har faktisk aldri fått noen "klager" på at han ikke brukte det. Lillemor 7,5 mnd bruker smokk, men kun når hun sover, så jeg tror ikke det blir noe problem i forhold til avvenning når den tid kommer. Synes det ser rart ut med barn som MÅ ha smokken i munnen hele dagen når de er blitt over 1 år. Særlig de som går rundt i barnehagen med smokk hele dagen.

Det beste er jo sjølvsagt om babyen ikkje har behov for smokk, skulle ønske vi hadde det sånn vi og.

Men frå småen vår var nyfødd og til han var 3,5 mnd var det umulig å få han til å sove uten at han hadde puppen i munnen. Og det var ikkje mulig å flytte på han etter han hadde sovna. Så eg brukte det meste av kvelden til å ligge inne i dobbeltsenga med puppen i munnen hans til han sovna, så prøvde eg å lirke den ut og snike meg ut av rommet, men som regel måtte eg prøve to-tre-fire gangar før det gjekk. Og han våkna annankvar time, så då var det på'an igjen. Forferdelig slitsomt, og det var ikkje mulig å bli avlasta.

Heødigvis godtok han smokken då han var 3,5 mnd, og det var ein vanvittig lettelse! Plutselig var det mulig å legge han i si eiga seng, det vr mulig for pappaen å legge han, vi kunne ha barnevakt ein kveld, og det blei mulig å få han til å sove på dagtid.

Så for vår del har smokken vore absolutt nødvendig, og om nokon hadde spurt meg då han var 3,5 mnd kva som var den største oppfinnelsen i verda hadde eg gjerne svart smokken...

Han er no 9 mnd og får berre smokk når han skal sove/i senga, har ikkje noko problem med det.

... Men sjølv om eg er veldig glad for at han no tar smokk, så er eg definitivt ikkje ukritisk til smokkebruk generelt. Noko av det verste eg ser er "store" ungar på 2-3 år som går med smokken i munnen over alt; i barnehagen, ute på tur, på butikken, you name it. Fysjom! Nei, for oss høyrer smokken til sovetid (og eventuelt som ekstra trøst når han er sjuk og ikkje er interessert i pupp), og sånn kjem det til å vere vidare og, til han er klar for avvenning.

Det var vel ikkje det du spurte om egentlig, men eg er liksom litt engasjert i desse smokkegreiene...

Men eg har og lagt merke til at folk med babyar som ikkje treng/vil ha smokk får spørsmål om kvifor ikkje. Eg for min del synest dei er heldige som ikkje treng smokken. Om babyen ikkje har veldig stort sugebehov er det jo heilt unødvendig.

Men at babyer må ammes i søvn er da ikke noe uvanlig. Ikke dermed sagt at de _må_ ha smokk. Har ammet alle mine 8 i søvn _mye_ lengre enn til 3,5 mnd. Ammer fortsatt minsten i søvn og han er 7,5 mnd nå.

Nå har jeg aldri vært opptatt av at de skal ligge i senga og sove om kveldene da, så jeg har hatt dem i fanget mens jeg har sett på tv, lest eller lignende til de har blitt så store at jeg gradvis har kunnet legge dem fra meg etter at de har sovnet.

Det er jo det vanlige at babyer suger omtrent konstant de første månedene og ikke noe tegn på spesielt stort sugebehov. I hvertfall har alle mine vært sånn.

guten vår ville ikkje ha smokk i starten, og det var ganske fortvilande, for han hadde eit enormt suttebehov. Det er grenser for kor lenge ein orkar å sitje med veslefingeren i munnen på babyen, trass alt. No bruker han smokk når han søv, aldri elles. Og er han i sutrehumør, sutrar han like godt med eller utan smokk. Men eg ser absolutt ikkje på det som ei sjølvfylgje at ungane skal bruke smokk, og eg var ganske oppgitt over maset frå svigermor om at vi måtte få han til å få smokk, det ville omtrent vere the end of world hunger når vi berre fekk til det...

jenta vår er ikke så altfor glad i den smokken, brukte den noen dager men så fant hun ut at tommelen er like god, suger kun på tommelen når hun må på do så tror hun jobber lettere når hun får noe å suge på, prøver å gi henne smokken av og til men er ikke noe særlig interessert så har ikke tenkt å tvinge den i henne heller, har ikke problem med å legge henne om kvelden heller, greit nok at jeg som regel må puppe henne i søvn, men det er no bare kjekt å få kose litt med hun før hun sovner.

Moren min syntes bare det er greit at hun ikke bruker smokk, og ser ikke noe gale i det. (ingen av meg og søskene mine brukte smokk eller tåteflaske, ville ikke ha det), mens svigermor tvinger smokken i hun når hun har hun, tvinger i hun smokken når hun er sulten å full pakke isteden for å gi henne til meg, og kommenterer når vi ikke vil gi henne smokken hele tiden.

Men er våres unge og vi som bestemmer så hun får si hva hun vil, pleier bare å overhøre henne, og neste gang hun kommer (bor på andre siden av landet) så blir smokkene godt gjemt så hun ikke finner de!!!

det ble plutselig en liten avhandling om svigermor det... men poenget mitt er at jeg syntes det er mye greiere uten smokken, da ligger hun å pludrer å snakker mer og hun er som regel blid og fornøyd så ser ikke grunn til at vi er nødt å kjøre den smokken i hun. men greit for de som bruker det alltså ikke noe imot de, har bare funnet ut at er best for oss uten, mindre stress sånn siden hun bare bruker det.

Det er ikke en selvfølge at babyer skal bruke smokk nei. Men min gutt måtte få smokk ganske tidlig på grunn av stort suttebehov. Tror det er veldig individuelt jeg hvor stort suttebehovet er. Så dette må hver enkelt vurdere :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...