Gå til innhold

Dere som har opplevd MA


ME :)

Anbefalte innlegg

Hvordan oppdaget dere det? `Fikk dere en tidlig UL grunnet smerter, eller oppdaget de det på ordinær UL? Eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første gang gikk jeg til privat UL i uke 8 selv om fastlegen sa at alt så fint ut ved GU. Jeg hadde en mistanke da alle symptomene forsvant over natta i uke 6-7. Jeg fikk rett. Hadde en MA.

Andre gang fikk jeg en henvisning etter å ha mast litt. Også denne gangen fikk jeg rett. MA i uke 9. Tredje gang jeg ble gravid henviste legen min meg uten å ta en undersøkelse. Mente det ikke var noen vits siden han hadde tatt feil 2 ganger før :-)

Denne gangen fikk jeg bekreftet...at fosteret levde og hjertet banket!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket ingen ting...svangerskapet var helt normalt (akkurat som da jeg gikk gravid med datteren min). Hadde bittelitt brun utflod i trusa en dag (men kom ikke noe mer) og legen mente det var helt normalt! Alikevel var det noe som sa meg at noe kunne være galt... Siden jeg ikke fikk henvisning til UL av lege (fordi hun mente alt var i orden), bestilte jeg time til privat UL selv. Fikk da time i uke 10-11 og der ble det oppdaget at fosteret hadde dødd allerede i uke 5. Om jeg ikke hadde ordnet dette selv, hadde jeg mest sannsynelig gått helt til ordinær UL før det ble oppdaget!

 

MA er helt forferdelig, nettopp fordi man ikke merker noe. Kroppen tror at alt er i orden og magen vokser til og med! Heldigvis er det ikke mange som opplever MA!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen jeg gikk inn i uke 12 mistet jeg liksom alle symptomer og fornemmelse av graviditet. Jeg hadde i utgangspunkt svært få syptomer, så jeg tenkte at det nok bare var fordi at jeg nå var gått over til uke 12. Noen dager etterpå begynte jeg å blø bitte lite gran "brunt" på papiret. Jeg skulle til 1. svangerskapskontroll to dager etterpå - fortsatt å blø bare litt - ingen smerter. På denen kontrollen forsøkte legen å finne fosterlyd men uten held. jeg var da selv ganske overbevisst om at det ikke lengre var liv. To dager etterpå igjen var jeg på sykehuset til innvendig ultralyd - jeg bløde fortsatt bare litt. Denne viste at fosteret hadde sluttet å leve rundt uke 9 (jeg var da i uke 13).

 

MA betyr jo at du ikek aborterer av deg selv, så jeg måte gjennom en medisisnsk abort for å få ut forsteret. Det er det grusomste jeg noen gang har vært med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bestilt time til privat ultralyd av ren nysgjerrighet i uke 9, og de kunne da ikke finne hjertelyd. Ble sendt til St.Olavs dagen etter (pga. at de har bedre utstyr der), men fikk samme beskjed. Måtte vente en uke for at de skulle kunne si 100% sikkert, og det var ingen trivelig uke! Etter en uke hadde ikke fosteranlegget utviklet seg, og det ble utskrapning dagen etterpå. MA er helt pyton, for jeg hadde alle graviditetssymptomer (selv om de fleste mister dem). Heldigvis er det ikke noe vanlig fenomen, og det vil helst gå bra! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid 3 mnd etter at jeg hadde født førstemann. Og siden jeg da ikke hadde hatt mensen mellom graviditetene så fikk jeg en UL for å finne termin.

Jeg var i følge GU rundt uke 7. Men plutselig så merket jeg ikke noen symptomer mer... Jeg syns det bare var deilig, men jeg husker at jeg sa til familien at jeg ikke følte meg gravid mer.

Da jeg kom til UL så skulle jeg være 8 uker på vei. Men han fant bare noe som var så lite at vi ikke kunne se det.

Fikk beskjed om å komme tilbake en uke etter. For han hadde opplevd at fosteret gjemte seg, og ville være på den sikre siden.

Da jeg kom tilbake så ble det konstantert at det var tom fostersekk.

Tok da narkose og utskrapning på sykehuset.

Jeg syns ikke det var grusomt, men så hadde jeg en liten en på 4 mnd og trøste meg med da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg hadde INGEN symptomer på graviditet plutselig og 20 april 06 (1 års dagen til dattera mi)begynte jeg og blø, bare litt, men det kom en klump og da forstod jeg det... fikk UL dagen etterpå og det ble konstantert MA...

fikk narkose og utskrapning samme dag...

var akkurat kommet i uke 11 da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff.. jeg får helt frysninger når jeg leser dette!!!

Er selv i 7. uka... og så klart bekymret for at noe kan gå/skal gå galt!!!

Og for å være helt ærlig så hjelper det ikke stort mye å lese slike innlegg.. blir jo mer "hypokonder" av dette...

*ler forsiktig...*

 

nei huff... skal til privat UL, men ikke før 7. august... og nå gruer jeg meg mer enn hva jeg gleder meg.... :o(

har helst villet hatt UL NÅ!!!! men ingen ledige timer...åååhh...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symptomer tror jeg ikke har noen ting å si for MA eller ikke.. hvertfall ikke for meg da jeg hadde en haug med symptomer første gangen... Jeg kastet opp daglig, og følte meg ellers veldig gravid....

da jeg var 13+5 uker på vei begynte jeg å blø litt brunt... Jeg hadde hatt masse smerter i hele svangerskapet og vi reiste til legen med en gang.. Der prøvde de å høre hjertelyden men hørte ingenting, noe legen sa var normalt... Etterpå kjente hun på livmorstappen og den var slik den skulle... Hun konkluderte med at alt var helt fint...

Dagen etter lå jeg med kraftige rier og veldig store blødninger på sykehuset... Etter ultralyd der hadde barnet vert dødt siden uke 7, da jeg egentlig skulle vært 13+6...

 

Det andre svangerskapet hadde jeg noen symptomer, tretthet osv, litt oppkast, og litt smerter denne gangen....

I uke 11+6 var vi på ultralyd for å sjekke ettersom jeg hadde hatt en tidligere MA... Det var tilfelle denne gangen også, denne gangen hadde det dødd i uke 5...

 

Poenget mitt er at en MA kan være veldig forkjellig for hver gang og for hver person....

det er helt normalt med masse symptomer, og helt normalt med ingen..

Hjertelyden er som regel ikke å finne før 13-14 uker til og med senere, og et svangerskap går som regel bra...

Ikke gå å bekymre dere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ikke koselig lesning dette. Må desverre føye meg i rekken over enda en med MA. Var i syvende uke og hadde alle symtomene som trett, ømme pupper og litt kvalm. Men hadde fått litt advarsler på forhånd av HCG prøvene. De var ikke så høye, men de steg sakte men sikkert. Legen ville ha meg inn til ul for å se om alt var i orden. Det var det desverre ikke. Fikk ikke noen direkte beskjed om hva som hadde gått galt, men fikk time neste dag for utskrapning.

 

Veldig trist, og jeg gråt stort sett hele tiden. Men i dag to mnd etter, er jeg igjen ruger på 10 rugedag. Har ingen symtomer denne gangen bare litt øm i korsryggen, så tar det som et godt tegn. :o)

 

Så stå på jenter. For en dag vil det sitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en MA i uke 15, hadde en del symtomer som trøtt, ømme pupper og morgen kvalmen. Tilfeldigvis bestilte vi privat ul, og der kom den mindre hyggelige beskjeden...

 

Men vi gir ikke opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...