Gå til innhold

storebror i barnehage eller hjemme?

gladjinta

Anbefalte innlegg

go`gutten min ble 2 i mai og blir storebror i okt. Det siste året har jeg jobbet, mens han har vært i barnehagen. Jeg har alltid sagt at barn under 3 år har best av å være hjemme...... men det er det vist nesten ingen andre som mener. Har tenkt på å ha han hjemme dette året, og bruke åpen barnehage 2 dager i uka(må være med selv),slik at han får lekt med andre barn. Ser at det er viktig.Har også venninner som er hjemme med små barn. Det vil sikkert bli slitsomt, men det er siste mulighet til å være mye sammen. Senere blir det barnehage, skole, SFO og lange arbeidsdager. Jeg har også en mor som kan trå til litt. En annen side er at vi faktisk "taper " 3800 kr i gj.snitt i mnd på barnehagen... Ulempen er at det er vanskelig å få b.hageplass der vi bor, og jeg må jo si ifra meg plassen...Får jeg plass igjen neste år?

Vil jo gjerne gjøre det som er best for gutten min, men blir litt i tvil. Nesten alle sier " velg barnehage"! Ingen andre som tenker som meg? ja, det er vel slitsomt med 2 små, men jeg velger det jo selv og ønsker jo å være sammen med barna mine, både den lille og den "store"! Hva mener der? Jeg må ta et valg NÅ! Hjelp!

Fortsetter under...

Ang å miste barnehageplassen: du trenger ikke å si fra deg plassen. Søk heller om permisjon. Det er ikke lurt å si fra seg en barnehageplass, da det kan bli vanskelig å få en ny i disse tider...

Jeg har en gutt som ble 1 år i februar i år. Nestemann kommer i oktober. Jeg har ikke fått barnehageplass, og har derfor tenkt å ha lillegutt hjemme når babyen kommer. Det blir nok slitsomt, men jeg synes det er bra å ha mye tid sammen med de små, som fort blir store... Har ei jente på 4 år som har full plass i barnehgen. Hun skal fortsatt gå der for hun eeelsker barnehagen og har mange venner der.

Hei! Vi har også en gutt som ble 2 år i mai og blir storebror.. Vi får nr to i august. Han har gått i barnehage, men fra august skal han bare ha halv plass. Han elsker barnehagen, og vi har lyst til at han skal fortsette litt selv om jeg er hjemme. Samtidig får han halve uken med lillebror hjemme.. syns det virker som en god løsning, men vi har jo ikke prøvd enda. Jeg vet han ville ha savnet barnehagen dersom vi tok han ut helt, for han elsker å ned og leke med de andre, er så glad hver gang han kommer dit.. dessuten har han fått seg venner der.

Men dersom du velger å ha han hjemme på fulltid, så gjør som en annen sa her og søk om permisjon fra plassen, så mister du den ikke. Lykke til!!!

Her i kommunen har man ikke lenger anledning til å søke permisjon, men må si ifra seg plassen.Dette ble vedtatt i fjor. Barnehagen i vårt nærområde er vanskelig å få plass i. Nå er det 11 på venteliste til 9 plasser. Vi var av de heldige i år. Året som har gått har han gått i en annen barnehage. Dessuten må vi ha minst 3 dager i uka, noe som betyr lite kontantstøtte. Syns det blir feil å ha han i barnehage pga. redsel for ikke å få plass senere. Lekt med andre barn får han gjort i den åpne barnehagen..... Uff, et vanskelig valg!!!

Annonse

Hei, jeg hadde samme dilemma som deg, har en liten gutt som vil være 20mnd når han blir storebror. Har tenkt å ha begge hjemme. Da får jeg masse tid med dem begge. Dessuten er det masse andre mødre hjemme med småbarn i vårt nabolag. Er av samme oppfatning som deg når det gjelder barnehage.

Nå var jeg så heldig å få permisjon fra barnehagen, men hadde bestemt meg for å si opp plassen hvis jeg ikke fikk perm.

Godt å se at det er noen flere med samme mening. Man blir jo litt i tvil når nesten ingen andre synes det samme som en selv.....Mange mener det vil være godt å få litt tid alene med den minste, noe jeg føler er litt feil vinkling. Jeg ser heller på det som en god mulighet til å få masse tid med begge barna mine. Det blir jo også den siste muligheten. Om et år er det tilbake i jobb og barnehage. Men det blir jo ikke så gøy dersom man står uten plass til to neste år.....Synes i grunnen det er rart at ikke flere velger å gjøre det slik. Er vi redde for å få det for slitsomt? Det med at storebror tenger å leke er i alle fall ikke et argument for meg, da vi kan oppsøke andre barn og lekemuligheter(åpen barnehage, andre som er hjemme) Men det krever jo litt av meg... Ja, barnehagen står for masse positivt, men han sklal jo gå der fra han er 3 og frem til skolestart. Tror ikke han mister så mye pga ett år hjemme. Han får jo mange andre positive ting!

Hei. Har ingen gode råd å komme med, siden du ikke kan ta permisjon. Jeg har søkt om permisjon til min, slik at han kan gå 2 dager i uka i barnehagen det neste året. Vil ikke ta han helt ut, da han stortrives der, så slipper vi jo ny runde med tilvenning til neste år. Kjenner ikke så mange her som er hjemme med små barn, så han må jo få lekt litt med andre barn. Men gleder meg masse til å få mere tid hjemme sammen med han og minsten. Regner med at det kan bli slitsomt noen dager, men tror nok ikke han "mister" noe av å ikke være i barnehagen. Livene deres blir fort nok rutinepreget av barnehage, skole, fritidsaktiviteter osv.

Er kjempesynn at du står i fare for å miste plassen, om du velger å ha han hjemme sammen med deg det neste året. Man skulle jo tro at de var glad for at man valgte å være hjemme sammen med barna når man har muligheten til det. Å frigi plassen i et år til andre som har mere bruk for den.

Vet som sakt ikke hva du skal gjøre, men tiden sammen med barna våre kommer ikke tilbake, årene går så utrolig fort...

Lykke til med valget ditt, håper alt ordner seg til det beste for dere!

Jeg vil i løpet av 2,5 år få tre barn, og ønsker å være hjemme med dem alle så lenge som overhodet mulig. Jeg er også av den oppfatningen av at barn under 3 år har det best hjemme sammen med mor/far/søsken. I og med at jeg får tre tette er jeg i den heldige situasjon at jeg har gått fra permisjon til permisjon, og ikke vært nødt til å søkt noen barnehageplass, og slipper jo også det valget du må ta. Forstår jeg det riktig om barnet ditt nå må bytte barnehage? Er dette tilfelle, kan jo det være et argument for å droppe det, i og med at han uansett må starte på "nytt"? Jeg skjønner det er et vanskelig valg å ta, men så lenge dere kommer bedre ut av det økonomisk, barnet ditt uansett får lekt med andre barn, og de begge får mer tid med deg, kan jeg ikke forstå annet enn at det er en god løsning. Problemet er jo, som du sier at det kan bli problem å få barnehageplass senere..men det trenger jo ikke bli problem det heller..Og vil den lille automatisk få plass om storesøsken har det? Om ikke vil dere jo uansett mangle en plass.. For mitt vedkommende vil det nesten ikke lønne seg å skulle betale barnepass for 4 små for at jeg skal jobbe (etter perm), så lenge jeg får to kontantstøtter, så jeg blir nok sikkert lengre hjemme (med de to minste i alle fall.) For deg blir vel aldersforskjellen for stor til at det å være hjemme med to kontantstøtter blir noe alternativ.

Håper dere finner ut hva dere synes er best for dere og barna! Lykke til!!

• 2 uker senere...

Her blir storebror hjemme sammen med meg og babyen. Han er 1 1/2 når nr to blir født. Jeg syns egentlig det er en selvfølge. Så kan man benytte seg av åpen barnehage, og treffe venner med barn for at de skal ha noen å leke med.

Jeg og en av veninnene mine har snakket om "å bytte barn". Eller ikke helt da. Men en dag i uken kan jeg ha hennes, og en dag i uken kan hun ha mine (ikke babyene mens de er bittesmå da). Da har barna to faste dager med lekekamerater, og du har en dag alene eller med bare baby som du kan benytte til søvn/husarbeid/handletur eller hva du måtte ønske. Kontantstøtten beholder du også. Vi får se hvordan dette blir i praksis da, men det er kanskje en god ide .-)

Hei!

Jeg har ei jente som ble 5år i juni og en gutt som ble 2år i mai. Og jeg tok valget med å ha jenta hjemme til hun ble 3år for så å sette henne i barnehage. Det samme har jeg tenkt å gjøre med gutten for jeg syns barn blir satt altfor tidlig i barnehage og dessuten beholder jeg kontantstøtten. Ikke missforstå meg her for jeg skjønner at for mange så er det ikke så mys valg mellom å sette barnet i barnehage eller å ha det hjemme. Jeg mener må man så må man. Men har du et valg så ville jeg satset på å ha han hjemme. Ja det var hardt til tider, men sånn over det hele så har det gått veldig greit.

Masse lykke til med valget du tar!

Klem fra meg...

Hei Gladjinta!

Jeg har en Prinsesse på 1 år og en til på vei i magen - og jeg har valgt en mellomløsning for mine barn. Jeg har fått plass til Prinsessa 3 dager i uken - og så får hun 2 dager med meg (og etterhvert, babyen) - og de 2 siste i helgen med pappaen også, hvor vi er hele familien samlet! :o) På denne måten føler jeg at jenta mi får det beste av to verdener!

Jeg tror nok som de fleste, at barnehage er bra, og sunt - for jeg kan ikke gi jenta mi nok utfordringer etter hvert. Når det er sagt, behøver ikke barnehage være en løsning som er riktig for alle! Min lille jente har alltid vært en "oppdager", nysjerrig og aktiv - og aldri vært en rolig kosejente, eller hatt veldig sterk tilknytning til meg (noe som til tider har vært litt sårt...). Hadde hun hatt en annen personlighet, hadde jeg kanskje valgt annerledes. Dessuten, som hjemmearbeidende trenger ikke barna ha lange "arbeidsdager" i barnehagen, man kan jo levere sent og hente tidlig, så lenge man holder seg innenfor barnehagens kjernetid.

Så, poenget er; styr etter magefølelsen, hva du mener er riktig for dine barn - og, dersom man har mulighet, la økonomien komme i annen rekke. Og selv om det er godt med andres råd, og høre hva andre ville gjort - ville jeg ikke latt det styre min beslutning!

Masse lykke til - helt sikker på at du finner beste løsningen for dere! :o)

Annonse

Da jeg fikk andremann tok jeg ut jenta på 2 år slik at vi kunne være hjemme sammen. Angrer ikke et sekund. Vi brukte åpen barnehage og hun fungerer godt sammen med andre barn. Det var deilig å kunne være hjemme med begge og savnet aldri bhg. Jeg har også en snill bestemor.

Denne gangen skal han på 4 gå to dager i bhg når jeg har permisjon. Den åpne bgh er ikke mer og eldstejenta skal begynne på skolen. Ved å ha han to dager i bhg får han tatt seg ut og slipper å være hjemme uten søsteren alle dagene. Det er og greit for han å leke med kammeratene sine, som går fullt i bhg. Gleder meg til vi skal kose oss hjemme!

Mitt råd er å gjøre det som du helst vil og ikke tenk på hva andre mener du skal gjøre. Kanskje satse på at du får pass måret etter selv om du sier opp plassen?

Som lærer på småskoletrinnet treffer jeg elever som har vært hjemme med mor og elever som har gått i barnehage. Jeg har til nå ikke sett forskjell på dem. Så om ditt barn er hjemme hos deg ett år, tror jeg bare det vil være det beste for deg og guttene din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...