Gå til innhold

Symfyse-fundus-mål i 34. uke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos jordmor i dag, og der fant jeg ut at jeg har gått ned i vekt den siste mnd i tillegg til at fosterets vektøkning har stagnert. Hadde sf-mål på bare 29cm, og jeg fikk beskjed om å komme tilbake neste uke pga for lave mål samtidig som hun sendte henvisning til UL. Kan skyldes morkakesvikt o.l. Har lagt på meg 6 kg tilsammen i svsk. Er litt bekymra nå. Noen som har erfaringer? Har noen av dere vært på UL på Volvat el. Omnia i Oslo?

Fortsetter under...

Skrevet

Hei!

Jeg hadde 29 cm i SF-mål ved siste kontroll for noen dager siden, og da var jeg 35+5!!

Hadde vœrt hos jordmor litt over en uke tidligere, og hun målte det til 30 cm da. Legen var ikke så sikker på at det målet var riktig. I tillegg kunne det komme av at babyen er sunket lengre ned i bekkenet. Han var nesten sikker på at hodet hadde festet seg.

Har hørt at det kan gi ulike mål om det er forskjellige personer som foretar SF-målene, og at det da ikke blir riktig med vekstkurven. Jeg hadde forøvrig 26 cm i uke 30.

Jeg var på ul i uke 34 (fordi jeg har kommet tilbake til Norge etter å ha vœrt bosatt i utlandet hele svangerskapet), og da fikk jeg høre at alt var i orden. Alle mål, organer, fostervann, morkake etc. Barnet ble bergnet til å vœre ca 2,5 kg, med en fødselsvekt på 3,5 kg.

Jeg er også litt bekymret ift. dette, selv om legen ikke mente det var noe sœrlig grunn. Skal ikke på ul siden jeg var der så kort tilbake i tid. Men om en uke skal jeg til ny kontroll (hos en annen lege, siden min fastlege går ut i ferie), så da får vi se hva hun sier.

Skrevet

Det var godt å høre. Jordmora skremte meg skikkelig i dag og stilte 1000 spm. Har fått time på Volvat i morgen tidlig kl 0800 (bestilte på nettet). Reiser på ferie i helga, så det føles litt bedre å reise hvis man vet at alt ser bra ut. Ble veldig beroliget av det du skrev også. Hodet til jenta mi har ikke festet seg, så det er ikke derfor målet er lavt. Vi får se hva de finner ut i morgen.

Hvis du vet at barnet ditt allerede er 2, 5 kg synes jeg du skal puste lettet ut. Da tåler jo barnet godt å komme ut, men skjønner bekymringen din. Vi får følge litt ekstra nøye med på at det sparker litt i løpet av dagene som er igjen begge to.

Tusen takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...