Anonym bruker Skrevet 28. juni 2006 #1 Skrevet 28. juni 2006 Vi var på ultralyd i dag. Det meste så jo fint ut - heldigvis - men nakkefolden varierte fra 1.5 til 2.2 - legen tok en ny runde med undersøkelse da korrigert risiko ble lagt mellom 0,2 pst og 0,7 pst - avhengig av nakkefoldens tykkelse. Da fant han at den målte 1.7 flest steder (!) og oppga det til oss. Korrigert risiko da på 0,34 pst eller 1/280 - dvs som for en 36 åring (blir 38 ved termin). Ikke superoppløftende kanskje så vi bestemte oss for fostervannsprøve, selv om denne målingen da lå utenom risikoområdet (som er 1/250). Plutselig ser vi av papirene at det står resultat av prøve: 1/160 - da er jo risikoen en helt annen enn det legen sa til oss. Fostervannsprøve blir det uansett, men jeg ble ganske nervøs. Uansett; hvor mange har hatt disse risikoene - og det har gått bra? Synes det er så mange som har så gode resultater (og det er faktisk bare 5 pst som blir henvist videre til fostervannsprøve - i Danmark). De fleste får redusert risiko fra aldersbetinget risiko, men vi ser kanskje ikke ut til å være blant de heldige ... ...
jente+jente Skrevet 29. juni 2006 #2 Skrevet 29. juni 2006 Basert paa duotesten oekte risikoen min til 1/50 for trisomie 18 og 1/150 for Downs. Nakkefolden var fin (1.6cm paa sitt tykkeste), men blodproevene var "veldig daarlige". Vi valgte derfor fv proeven. Foerst var jeg veldig nervoes, men 1/50 er jo bare en risiko paa 2% for at noe skal vaere feil, saa jeg proevde aa troeste meg med det mens jeg ventet paa resultatene. Heldigvis var alt bra! I ditt tilfellet er sannsynligheten 1/160 for at noe skal vaere feil, dvs mindre en 1%!! Saa proev aa ikke bekymre deg for mye mens du venter paa resultatene. Tallene er fremdeles paa din side. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2006 #3 Skrevet 29. juni 2006 Jeg har nå fått snakket med legen - og korrigert risiko skal være 1/280. Det at neseben ses skal bidra til risikoen ytterligere reduseres, men det legges ikke inn i målingene. Det blir en risiko på 0,34 prosent. Siden nakkefolden viste 2.2 en gang - men ellers stort sett 1.7 og nede i 1.5 - så valgte vi fostervannsprøve - selv om vi egentlig ligger utenfor området som tilbys dette i Norge (risiko 1/250). I Danmark og Island er det 1/300. Så godt at det gikk fint for dere med fostervannsprøven!! Lykke til videre.
oesmamma Skrevet 3. juli 2006 #4 Skrevet 3. juli 2006 Hei Jeg skal inn til oslo på slik undersøkelse. Var d 3d ul eller vanlig ul? Fikk dere noe utbytte av det? Krysser fingrene for at alt går bra med deg/dere! Husk at downs er uansett ikke d verste - tenk på autismer som du ikke kan få e kos av eller multihandikappede barn... Alt går no bra skal du se!
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2006 #5 Skrevet 3. juli 2006 Vi kommer til å ta fostervannsprøve - og beholder nok heller ikke et Downs barn. Er klar over at de kan være veldig funksjonsfriske, men det vet man ikke på forhånd - og jeg har vokst opp i nærheten av en som absolutt ikke var det. Hun har fortsatt ikke språk og er nå voksen. Men det er klart; noen garanti har man ikke. Kjenner jo f eks til mennesker som har fått en alvorlig psykisk lidelse i begynnelsen av 20-årene, som faktisk gjør dem både ufør og de må bo i vernet bolig resten av livet ... Så ingen garanti! Mye oppdages også etter fødselen, og de første leveårene - men heldigvis er de fleste friske! Det var ikke 3d - men vi fikk 3d bilde ... Veldig ok å se babyen; siden legen målte så ulike verdier på nakkefold, tok han en grundig andre sjekk - da ble den målt til 1.7 mm og alt ellers så bra ut! (rygg, hjerte - så langt - hjerne, ikke hareskår osv).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå