Gå til innhold

Prevensjon etter fødselen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har dere tenkt til å begynne med?

Jeg har dårlig erfaringer med minipiller og cerazette etter forrige fødsel, blødde hele tiden. Kan man bruke hormonspiral når man ammer? Jeg leste den i en brosjyre, men mente at legen min har sagt noe annet. Kobberspiral er uaktuellt. Hører gjerne på deres efaringer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sist brukte jeg p-sprøyte, men det er IKKE å anbefale hvis du vil ha flere barn snart!! Det tar utrolig lang tid til det er ute av kroppen!! Denne gangen skal jeg bruke ladycomp. Ikke mer hormoner til denne kroppen!!

Skrevet

Hormonspiral brukte jeg... Mener jeg hadde den selv om jeg ammet... Vel og merke ikke fullammet..

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at hormonspiral var med i betraktningen da jeg gikk gjennom alternativene med legen på 6-ukerskontroll sist gang... Valgte minipille da, men likte det ikke, så jeg tenker som deg. Vil prøve spiral nå. Det vil si, aller helst vil jeg prøve noe hormonfritt, så kanskje jeg faktisk prøver gode gamle kobberspiralen. Hvorfor er det så uaktuelt (jeg er bare nysgjerrig på om den har noen bivirkninger jeg ikke er klar over)?

Skrevet

en vanlig bivirkning er vel kraftige blødninger... kanskje det var det hun tenkte på?

Skrevet

Kraftige blødninger er en bivirkning, og jeg hadde kraftige blødninger før, ønsker ikke noe mere enn det.

Skrevet

Kondom.

Jeg vil ikke utsette kroppen min for hormoner, og har hørt ekle historier om spiral, så her blir det kondom. jeg synes ikke det er noe turn-off med det, og mannen min synes og det er helt greit. jeg har tross alt gått gravid i 9 mnd, og må gjennom fødselen snart, så da blir det hans tur til å sørge for prevansjon.

Skrevet

Tenkte jeg skulle sette inn en sånn p-stav i armen jeg. Brukte minipille etter forrige fødsel, men jeg klarer ikke å få den i meg til samme tid hver dag:) Har en venninne som satte inn p.stav etter fødselen, og det virker veldig enkelt. Setter den inn i overarmen, så holder den i 5 år. Spiral vil jeg ikke, vil ikke ha noe på livmora mi.... Synes det høres så ekkelt ut, selv om de sier man ikke merker den:)

Skrevet

Ei venninne av meg fikk satt inn en spiral, den har de aldri funnet igjen. Så jeg skal i hvertfall ikke ha spiral. Er allergisk mot kondomer og p-piller gjør at jeg mister sexlysten. Så jeg må si jeg er veldig i tvil om hva jeg skal gjøre.

Skrevet

enig med livmme

aldri mer p-sprøyte på meg. blødde i nesten 2 år da jeg sluttet, brukte over 3 år på å bli gravid..

tilhenger av ladycomp. den hjalp meg å kartlegge eggløsning før jrg ble gravid også

Skrevet

Har fullamma med p-piller, kobberspiral og hormonspiral. Ikke noe problem for amminga noen av gangene, Skal nå ha nr.4, og denne gangen slipper jeg å starte med prevensjon. Mannen min har sterilisert seg.

Skrevet

Heisann.

Jeg brukte hormonspiral sist gang. Den kan man fint sette inn selv om man fullammer - men tror det bør gå tre måneder fra fødsel til den settes inn, hvis det gjøres av fastlege. En Gynekolog kan sette den inn tidligere.

Mitt problem med spiralen var at jeg hadde 6 måneder med konstant blødninger (småblødninger), etterfulgt med 6 måneder med ustabil blødninger. Av og til mye av og til mindre, opphold på toppen to uker. Det var først de

3-4 siste syklusene mine som var normale - og da varierte oppholdet fra 3-5 uker. Men selve blødningene blir redusert.

En annen ulempe er kviser. Jeg fikk masse kviser - særlig på ryggen og noe på ansiktet. Ikke noe særlig + vektøking (men det får man jo av alt hormonelt).

Jeg har hørt at det har kommet en p-pille som man kan ta samtidig som man ammer. Hvis det stemmer - så er det nok mulig at jeg går for den. Men skal si som sant er, at denne gang er jeg veldig usikker på hva slags prevensjon jeg skal bruke. Hadde ingen problemer med pillen da jeg brukte den, men var premenstruell i 1 hel måned da jeg sluttet - og det var både skremmende og slitsomt.

Skrevet

Var hos jordmor i går og då snakka vi om prevensjon etter fødsel. Før graviditeten brukte eg p-ring. Det er den mest geniale prevensjonsmetoden eg har prøvd!!! Du setter den inn og der er den i 3 veker. Så ei veke pause. Eg hadde ingen bivirkninger av denne. Skal sjekke om det går an å bruke dette mens ein ammer... Absolutt å anbefale!! Eg har prøvd p-piller av forskjellinge merker . Eg mister lysta + at eg ikkje er flink å ta dei regelmessig. Så prøvde eg p-plaster og det var ikkje noko for meg iallefall. Fekk veldig ømme bryst heile tida + utslett der plasteret hadde vore. Er og litt skeptisk til spiral..... Synes det høyres skummelt ut. Og p-sprøyte vart eg fraråda av legen min for eit par år sidan. Han meinte det var sammanheng mellom bruk av p-sprøyte og beinskjørhet.....

Skrevet

Hei,

jeg har tidligere reagert på hormon-prevensjonsmidler

(p-ring, p-piller av ulike merker), og kondombruken

funker heller ikke for oss i lengden.. Kobberspiral er jeg også redd for å teste- sösteren min har hatt store blödninger og anbefaler det ikke..

Så nå har jeg begynt å fundere på om jeg skal sterilisere meg etter barn nr. 2.... Vil i utgangspunktet ikke ha flere barn enn to nemlig..

Noen som går i samme tanker og/eller kjenner kvinner som har sterilisert seg? Er forövrig 30 år, og ser at de ikke anbefaler folk under 35 år å sterilisere seg men..

Tror jeg uansett skal teste hormonspiral för en ev. sterilisering, men er redd jeg nok en gang kommer til å reagere på hormonene og at en sterilisering derfor för eller senere uansett blir aktuellt..

Skrevet

Hovedinnlegger! Brukte du cerazette(minipille) før du ble gravid også? Og var du i såfall fornøyd m den da? Jeg brukte den over et år uten bivirkninger/blødninger og ble gravid andre pillefrie periode så hadde liksom tenkt å bruke den igjen.. Kan en få andre reaksjoner på den etter en har født enn det en hadde før??

Skrevet

Jeg brukte ikke cerazette før fødselen sist, bare etter å ha prøvd minipiller med dårlig hell. Brukte vanlige p-piller før forrige graviditet.

hovedinnlegger

Skrevet

er ikke cerazette den pillen som noen snakker om over her: som man kan bruke mens man ammer men som alikevell ikke trenger å tas like punktlig som minipiller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...