Gå til innhold

Må bare spørre om dette er normalt...fra en litt bekymret mamma.

Anbefalte innlegg

Vel, det har seg slik at gullet mitt nå er blitt 3,5 år. Flott jente, rampete som en treåring. hehe. Hun har alltid vært sent ute med det meste, uten at det har vært unormalt sent. Sent motorisk og sent språklig.

Nå må jeg bare spørre dere hva som er normalt ang. hukommelse på en 3,5 åring og hva de egentlig skal kunne klare å fortelle..

Altså, et eksempel, jeg kan si flere ganger i løpet av 2 dager at vi f.eks skal på svømmehallen den og den dagen. Dagen i forveien sier jeg også at "i morgen skal vi på svømmehallen". Hvis jeg da spør henne litt senere; "hva skal vi i morgen?" Så er det ikke sikkert jeg får riktig svar.

Annet eksempel. Henter henne i barnehagen. De har vært ved sjøen og sett på krabber og skjell. Dette vet jeg og spør henne om dagen. Når vi kommer hjem og jeg sier :"må fortelle pappa hva du gjorde på turen på barnehagen idag da".. Da klarer hun ikke å fortelle hva hun har gjort, kan komme til å si at hun har vært ute bare..

Annet eksempel.

Har fortalt henne utallige ganger at vi snart får besøk av farmor og farfar og onkel. Hvis jeg spør henne en dag, hvem får vi snart besøk av? Så klarer hun ikke å gjengi det.

Må bare spørre, håper jo at det er normalt men.. hun er jo 3,5 år nå, burde hun ikke huske mer, eller klare å fortelle litt mer? Hun er ikke en reser i å prate ordrett så det kan være der det ligger, men av og til virker det som hun rett og slett ikke husker det vi har foralt henne. Ting som hun normalt sett burde være glad for og glede seg til..

Bekrymre meg uten grunn her??

Fortsetter under...

Dette høres delvis kjent ut. Gutten min er 3,8 år og han har enda ikke noe særlig bra tidsbegrep, han kan til nød se noen dager fram i tid (f.eks at det er mandag og vi skal noe på torsdagen, så vet han hvilken dag det er og hvor mange dager som kommer i mellom), men stort sett så strekker det seg til begrepene "i dag", "i morgen" og "i går". Ting som skjedde for både uker og mnd siden skjedde i går. Derfor sliter han også litt med å plassere ting i forhold til hverandre.

Det er først de siste 2-3 mnd jeg føler han har begynt å få skikkelig hukommelse på ting, men fortsatt trenger han endel drahjelp. Spør jeg hva han har gjort i barnehagen pleier han å svare "vet ikke". Gir jeg ham så et stikkord ("Var dere på tur i skogen?") så kan han følge det opp med ting han da kommer på selv ("Ja, det var vi, og da lekte jeg med x og x og vi så rumpetroll!"). Ofte forteller han også ting han gjorde dagen før eller uken før, så han roter litt. Han svarer også ofte at han ikke husker når vi spør hva som skal skje en bestemt dag eller husker hvem som skal komme på besøk. Litt avhengig av hvem det er. Ofte må vi begynne på navnet til den/de det gjeder, og da husker han det og blir ivrig. Vet ikke hva som er normalt jeg, men jeg kjenner meg i hvertfall igjen i endel av det du skriver med min 3 åring!

Er nok ikke noe galt med jenta di : )

Har selv ei tulle på snart 3,5 år. Hun var veldig tidlig med språket, så det å fortelle ting har aldri vært noe problem. Men nå de siste 2-3 mnd har hun vært tydelig forvirret. Makan til surring altså ; ) Akkurat som konsentrasjonen er helt andre steder enn der den skal være. Virker som det er en litt stri tid for henne denne 3-års alderen. Klarer liksom ikke å sette seg rolig ned å fortelle ting som har hendt. Virker som hjernen er "helt andre steder". Et eks. er når hun spiser mat. Hun kan spise opp brødskiva si, og etter 2 minutter blir hun sint fordi noen har spist opp maten hennes : ) Hehe, jeg må le av henne da. Pluttselig begynner hun å le av seg selv fordi hun husker at hun spiste den selv. Hehe.

Det samme gjelder også når de har gjort noe spes i bhg. Jeg kan spørre hva de har gjort....... men hun husker ikke helt. Jeg drar henne litt i gang og da husker hun masse. Hun er også utrolig vimsete for tiden. Tror rekorden på å rive ned vannglass er 15 ganger i løpet av en kveld. Armer og ben er litt for lange virker det som.....hehe.

Tror bare det er en litt forvirrende alder jeg. De har liksom for mye å tenke på. Jeg jobber i bhg og ser dette på flere av 3-åringene.

Dette er helt normalt. Generelt sett er det sjelden du får svar fra et barnehagebarn hvis du spør spørsmål som "hva har dere gjort i dag". De klarer ikke å forholde seg til det. Derimot er det enklere for dem hvis du feks vet at de har vært på tur, så kan du spørre om hun hadde det gøy på turen, så får hun fortelle hva hun vil fra den turen.

I det hele tatt tror jeg du kan ta dette veldig med ro, og ikke forvente at hun skal kunne forholde seg til ting som skal skje i fremtiden. Så små barn er tilstede her og nå (vi har litt å lære der :)), og plutselig kan det dukke opp historier fra ting som har skjedd for lenge siden. Sånn er det bare :)

Ingenting å bekymre seg over, ikke om hun ellers er normalt oppvakt og kvikk i alle fall. Mine to, snart 6 og 8, er også glemske, innimellom til det komiske. :o) De var begge to veldig tidlig ute språklig sett, men glemske er de alikevel, har ikke noen stor sammenheng tror nå jeg.

Jenta som er yngst, kan godt spørre en halvtime etter middag om vi ikke skal ha middag i dag f.eks. Hvis jeg da svarer:"Hva var det du spiste i sted da?" så ler hun godt.

Annonse

Kanskje det er tidsbegrepet som er vanskelig?

Gutten min er snart 3,5. Han har egentlig god hukommelse, men elendig tidsbegrep :-))

Jeg merker at det har begynt å komme seg litt i det siste, så kanskje det gjør det med datteren din også?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...