Anonym bruker Skrevet 28. juni 2006 #1 Del Skrevet 28. juni 2006 Reductil uten resept, tabletter som øker forbrenningen - men ikke er lov å innføre i Norge, og ikke et innlegg på denne siden som ikke inneholder ordet reductil ved søk. Blir jo nesten litt skremt av dere - er det målet som helliger midlet? Har hentet litt info fra legemiddleverket.no, for jeg tror noen her inne er av den oppfatning at det er sukkertøy de spiser. Det er ikke uten grunn vi har leger som foreskriver medisiner i Norge. Legemiddelverkets vurdering Reductil (sibutramin) er et sentralt virkende legemiddel mot overvekt. Reductil bør bare anvendes som en del av et helhetlig tilbud til sterkt overvektige pasienter som ikke lykkes med vektreduksjon gjennom livsstilsendringer. Vektreduksjonen med Reductil er begrenset. Foreløpig advares det mot bruk i lengre tid enn ett år. Reductil kan gi betydningsfull blodtrykksstigning og pulsøkning hos enkelte pasienter. Dette kan være uheldig for enkelte risikopasienter (for eksempel med hjertesvikt eller koronarsykdom). Leger som forskriver Reductil må være spesielt oppmerksomme på kontraindikasjoner og forsiktighetsregler og sette seg grundig inn i preparatomtalen (1). Preparatet er kontraindisert hos pasienter med hjertesvikt, arytmi, perifer arteriell sykdom, cerebrovaskulær sykdom eller koronarsykdom. Det har ikke vært gjort sammenlignende studier med orlistat (Xenical). Særlig overvåking På grunn av effektene på blodtrykk og puls er dette legemidlet under særlig overvåking (2). Vi ber leger være spesielt oppmerksomme på kardiovaskulære bivirkninger i form av hypertensjon, arytmi, takykardi og forverrelse av koronarsykdom. Godkjennelsen av Reductil i Europa er betinget i at legemidlet følges særlig godt opp av produsenten blant annet gjennom kliniske studier (3). Indikasjoner Reductil 10 mg/15 mg brukes som tilleggsbehandling i et vektbehandlingsprogram for: Overvektige pasienter med en BMI (Body Mass Index) på 30 kg/m2 eller høyere. Overvektige pasienter med en BMI på 27 kg/m2 eller høyere, hvis andre overvektsrelaterte risikofaktorer som type II diabetes eller dyslipoproteinemi er til stede. Merk: Reductil 10 mg/15 mg bør kun forskrives til pasienter som tidligere ikke har respondert tilfredsstillende på et passende vektbehandlingsprogram uten medikamentell behandling, dvs. pasienter som har vanskeligheter med å oppnå eller opprettholde en vektreduksjon på > 5 % i løpet av tre måneder. Behandling med Reductil 10 mg/15 mg bør kun gis som en del av et integrert vektreduksjonsprogram under tilsyn av en lege med erfaring i overvektsbehandling. Vektreduksjonsprogrammet bør inneholde både kostholds- og livsstilsendringer samt økt fysisk aktivitet. Dette integrerte behandlingsprogrammet er viktig for å oppnå en varig endring i spisevaner og atferd, noe som er grunnleggende for å opprettholde vektreduksjon etter at behandlingen avsluttes. Pasientene bør endre sin adferd mens de behandles med Reductil, slik at de blir i stand til å opprettholde vekten sin når behandlingen er avsluttet. Pasientene bør informeres om at dersom de ikke endrer livsstil kan vekten øke igjen etter at behandling med Reductil avsluttes. Selv etter behandlingsslutt bør pasientene fortsatt oppfølges av lege. Kommentar: Disse merknadene utgjør en del av den komplette og godkjente indikasjonstekst. Dosering Doseringen er 10 eller 15 mg i døgnet. Dosejustering etter effekt. Se preparatomtalen for detaljer (1). Klinisk effekt Virkningsmekansime Sibutramin virker i sentralnervesystemet hvor det hemmer reopptak av serotonin og noradrenalin. Dette fører til redusert appetitt. Den nøyaktige virkningsmekanisme er ikke klarlagt, men minner om effekten av sentralstimulerende legemidler. Vektreduksjon I placebokontrollerte studier med inntil tolv måneders varighet har Reductil vist en reproduserbar, men begrenset vektreduksjon. I de kliniske studiene hadde pasientene en gjennomsnittlig utgangsvekt på cirka 100 kg. Vekttapet var cirka 4,5 kg større i behandlingsgruppen enn i placebogruppen. I behandlingsgruppen oppnådde 32 % av pasientene en vektreduksjon > 10 % av utgangsvekten, sammenlignet med 11 % i placebogruppen. Sammenlignende studier med orlistat mangler. Det er heller ingen studier som har undersøkt kombinasjonsbehandling med disse legemidlene Andre effekter Vektreduksjon fører til bedring av lipidverdier og redusert insulinresistens. Dette er også påvist hos pasienter som går ned i vekt med sibutramin. Det er foreløpig ikke dokumentert at dette gir reduksjon i kardiovaskulære hendelser. Sikkerhet og bivirkninger Erfaringene med langtidsbehandling med Reductil er foreløpig begrenset og behandling ut over ett år anbefales ikke. De kardiovaskulære effektene av sibutramin – puls og blodtrykksstigning - kan være ugunstige for risikopasienter. I gjennomsnitt er blodtrykksstigningen på 2–3 mmHg systolisk og diastolisk mens pulsøkningen er 3–7 slag per minutt. Enkelte pasienter kan få større blodtrykks- og pulsstigning. Nøye oppfølging av blodtrykk og puls er nødvendig, særskilt i begynnelsen av behandlingen. Reductil bør seponeres dersom betydningsfull blodtrykks- eller pulsstigning opptrer. Andre meget vanlige bivirkninger av sibutramin er appetittløshet, forstoppelse, munntørrhet og søvnløshet. Noe misbrukspotensiale har ikke vært påvist, men muligheten bør has i mente. Farmakokinetikk og farmakodynamikk Se preparatomtalen for nærmere detaljer (1). Legemiddelfakta ATC-kode: Midler mot fedme, A08AA10 Virkestoff: Sibutramin (sibutraminhydrokloridmonohydrat) Legemiddelform og styrker: Kapsler 10 mg eller 15 mg Legemiddelfirma: Abbott Norge AS. Pris: Ett års behandling koster 6815 kr (10 mg) eller 7676 kr (15 mg). Refusjon: Ingen refusjon etter §9 (blåreseptordningen). Rekvireringsregel: Behandlingen bør være forskrevet av spesialist i indremedisin eller almenmedisin, med særlig erfaring i behandling av overvekt. Steinar Madsen, avdelingsoverlege Avdeling for legemiddelbruk Kristin Bjartveit, seksjonssjef Avdeling for legemiddelgodkjenning Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5498633-er-dere-helt-av-skaftet-hele-gjengen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2006 #2 Del Skrevet 28. juni 2006 Et lite tips; ikke slå alle under en og samme kam her da... "hele gjengen"??????? Lagt inn mitt første svar på et innlegg her i dg jeg, og har INGENTING med reductil å gjøre faktisk. Bare til info.. du valgte jo å være anonym på dette innlegget ditt også ser jeg Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5498633-er-dere-helt-av-skaftet-hele-gjengen/#findComment-5498925 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2006 #3 Del Skrevet 28. juni 2006 Jeg er litt enig med HI... Men man skal ikke ta alle under en kam! Og jeg vet hva det vil si å være altfor overvektig og desperat! Vill eheller satset på en sunn vektreduksjon, i stedet for piller... Vet man egentlig så mye om bivirkninger i det lange løp?? Nei, for dette er nytt. Ikke se blindt bare for å gå kjept ned i vekt. Det lønner seg ikke i lengden... Uansett, lykke til hva enn dere gjør :-) Signerer anonym jeg også da Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5498633-er-dere-helt-av-skaftet-hele-gjengen/#findComment-5499734 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2006 #4 Del Skrevet 28. juni 2006 Ta nå ikke alle under en kam da. Ikke alle her bestiller reductil fra utlandet. Noen av oss får dem faktisk fra legen. Vet at det har vært mye snakk om reductil her i det siste, men det burde det vel være lov til. Hvor skal man ellers snakke med "likesinnede" om ikke på sånne sider som dette? Vet du hva, jeg har selv vært der du er og ment at disse pillene bare er hokkus pokkus og tull og tøys og at man det kun er sunnt kosthold og trening som gjelder. MEN, det funket ikke for meg. I MANGE, MANGE år har jeg forsøkt å gå ned i vekt og ikke fått det til. Nå prøver jeg reductil som nest siste utvei. Det funker som bare det. Ved hjelp av reductilen har det vært MYE lettere for meg å få til omlegging av kostholdet. Jeg kjenner ikke suget etter godis i det hele tatt lengre. I og med at jeg gjør denne erfaringen og klarer og gå ned i vekt, så er jeg mye bedre rustet til å klare dette videre den dagen jeg slutter med reductil. Da har jeg forhåpentligvis oppnådd et resultat som vil gi meg det "dyttet" jeg trenger til å være standhaftig til å klare å stå i mot fristelsene når suget kommer tilbake. Men EN ting skal jeg være enig med deg i. Skal man ta reductil, så BØR man være under overvåkning av lege. Det er soleklart. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5498633-er-dere-helt-av-skaftet-hele-gjengen/#findComment-5500334 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twig Skrevet 28. juni 2006 #5 Del Skrevet 28. juni 2006 JEG er IKKE med i den gjengen du snakker om.. jeg spiser sunt og trimmer! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5498633-er-dere-helt-av-skaftet-hele-gjengen/#findComment-5503791 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2006 #6 Del Skrevet 29. juni 2006 Vi kan jo få oppfølging av VEKTLINJA, en gratis telefonlinje. Der får vi kostråd fra ernæringsekspert. Det er bra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5498633-er-dere-helt-av-skaftet-hele-gjengen/#findComment-5503990 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2006 #7 Del Skrevet 29. juni 2006 Hehe...jeg tar jo forbenningspiller jeg da. Men vet hva jeg gjør for å si det sånn... Viser det seg det er skadelige bivirkninger senere så får det heller være...vi har jo alle våre kors bære. Jeg kunne sikkert gjordt dette på den rette måten....men har rett og slett ikke stoffskifte til det....har et varierende stoffskifte som går mye opp og ned...det resulterer i at jeg noen dager ikke eier matlyst mens jeg andre dager BOR i kjøleskepet...hehe.... Jeg har ingen problemer med å holde vekta....men må jo ned først da Flott du informerer folk, men detter er slik de som tar redustil burde ha lest før de evt begynnte på pillene da synes jeg... Men husk også at det er lite man vet i det hele å store om bivirkninger på maaaaaaaange farmasøytiske produkter. Dette som alt ant er jo en industri...har blitt gjordt myyyye feil opp igjenom årene her....og slik kommer det nok til å fortsette... Feilprodusering...langtidsbivirkninger....vital info som blir holdt tilbake...osv! Man kan aldri stole 100% på noe slikt...Høres sikkert paranoid ut men det er nok sannheten... Hvert valg en tar har følger...og noen ganger i livet må man bare gamble litt...sier ikke jeg må ta disse pillene...men velger det fordi jeg selv synes det er den beste løsningen for meg selv og mine barn. Har vært mye deppa og ja rett og slett skadeli i kostveiene for meg selv...nå når jeg tar disse spiser jeg faktisk mye sunnere...spiser ikke usundt til vanli liksom, men har litt vanskeli med å holde rutinen med spising ved like liksom pga stoffskifte...jeg tar all kritikk...men dømmer ingen...synes ikk dere heller skal det...men vi er jo alle ulike... Lykke til alle her inne Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5498633-er-dere-helt-av-skaftet-hele-gjengen/#findComment-5504440 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2006 #8 Del Skrevet 29. juni 2006 Ja, spørsmålet var "er dere helt av skaftet hele gjengen?", og det er da et ærlig spørsmål, er det ikke? Tar du det så bokstavlig at du føler deg truffet? Har du overhodet lest mer av innlegget enn overskriften? For de jeg ville nå fram til, er i hovedsak de som får tak i reductil uten resept, eller andre typer sterke, ulovlige eller reseptbelagte piller som skal øke forbrenning etc. Det er ikke anbefalt at disse pillene tas uten samråd med lege, tror noen her det er tilfeldig at man skal føles opp av lege mens man bruker reductil? Er selv overvektig, vet hva det vil si å slite med å gå ned i vekt, og er like klar over at reductil har endel bivirkninger. Selv er jeg ikke villig til å løpe noen risiko ved å ta et slikt preparat uten å rådføre meg med en lege - og ja, jeg har vanskelig for å skjønne at mødre vil bruke et slikt preparat, kjøpt fra internett, og uten en leges samtykke. Hvorvidt jeg er anonym eller ikke, kan jeg ikke se at har noe med saken å gjøre. HI Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5498633-er-dere-helt-av-skaftet-hele-gjengen/#findComment-5509910 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2006 #9 Del Skrevet 29. juni 2006 Har slettes ikke sagt disse pillene er hokus pokus, men jeg sier at man kan oppleve mange bivirkninger med disse pillene - og jeg har liten eller ingen forståelse for at disse kjøpes over internett, da de er ment å brukes i samråd med, og under oppfølgning av, lege. Amfetamin forbrenner og alt kroppsfettet, uten at det gjør det mer akseptabelt å bruke det når man ikke greier slanke seg på andre måter - til sammenligning. HI Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5498633-er-dere-helt-av-skaftet-hele-gjengen/#findComment-5510031 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2006 #10 Del Skrevet 29. juni 2006 tok 20 mg pr dag jeg. men det funket heller ikke..... så nå har jeg kjøpt noe stæsj i sverige...... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5498633-er-dere-helt-av-skaftet-hele-gjengen/#findComment-5510951 Del på andre sider Flere delingsvalg…
little old lady hoo Skrevet 30. juni 2006 #11 Del Skrevet 30. juni 2006 Jeg har brukt reductil foreskrevet av lege, men jeg vil ikke akkurat kalle det oppfølging likevel. Jeg fikk riktignok en resept, og måtte ringe for å få den fornyet. En gang oppsøkte jeg legen selv fordi jeg ble litt bekymret pga hjertebank og høy puls, søvnproblemer o.l. Hans respons var at jeg jo visste om disse mulige bivirkningene etter å ha lest på pakken, og at jeg jo ikke trengte å ta pillene, de var jo ikke livsviktige. Jeg har jo derfor vurdert selv om jeg trenger dem, følger opp meg selv under bruken, og bestemmer selv om jeg vil slutte. Legen blander seg overhodet ikke inn, og jeg har aldri samarb med ham om andre løsninger. De som bestiller fra Sverige får derfor akkurat like god oppfølging som meg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5498633-er-dere-helt-av-skaftet-hele-gjengen/#findComment-5515022 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2006 #12 Del Skrevet 30. juni 2006 Jeg har også fått pillene av min fastlege. De ble skrevet ut mens jeg ammet og jeg fikk for 6 mnd med beskjed om å bestille ny time til kon troll før resepten gikk ut..... Jeg har fått tablettene i samråde med lege og av lege...... men oppfølgingen er ikke særlig annerledes enn for de som bestiller over nett. Jeg ville ALDRI bestilt over nett. Hadde ALDRI puttet i meg noen som helst pille som kommer fra noe annet sted enn et apotek....... DET tar jeg ikke sjansen på....man aner jo ikke hva man puttet i munnen selv om noen har sagt det er sibutraminhydrokloridmonohydrat...jeg stoler ikke på "noen på andre siden av nettet" Reductilla Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5498633-er-dere-helt-av-skaftet-hele-gjengen/#findComment-5516151 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ranveig R Skrevet 30. juni 2006 #13 Del Skrevet 30. juni 2006 Eg må sei meg einig i det at det er litt *skummelt* at så mange er villige til å proppe kroppen sin full i piller for å gå ned i vekt. Vekttap er jo egentlig veldig logisk; viss du forbrenner meir enn du inntar går du ned i vekt. Sunt kosthold og trim fungerar for dei aller aller aller fleste, men det er vel ein del som vil ha ein dytt i riktig retning. Ikkje veit eg... Eg held meg til riktig kaloriinntak og turar med barnevogna. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5498633-er-dere-helt-av-skaftet-hele-gjengen/#findComment-5520482 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2006 #14 Del Skrevet 1. juli 2006 Jeg har også reagert sterkt på at Reductil blir nevnt i omtrent hvert eneste innlegg. Til den grad at jeg ikke syns det er noe særlig å være her inne lenger. Jeg trimmer og spiser sunt og har tatt av 12 kg så langt. Jeg har mange kilo igjen, men jeg tenker at jeg brukte lang tid på å komme opp i den vekten jeg er på nå. Hvorfor skal jeg da rase ned i vekt? Det er heller ikke sunt. Jeg tror fullt og fast på at en varig vektnedgang bør være et resultat av livsstilsendringer man selv bestemmer seg for å gjøre. Overvekten skyldes i de aller fleste tilfeller at man ikke har det bra med seg selv. Jeg merker selv at den måten jeg har valgt å gjøre ting på funker. Jeg tar en ting av gangen. Jeg begynte med trening for 4 mnd. siden. Jeg har etterhvert justert maten slik at jeg nå spiser mye sunnere. Treningen ga meg lyst til å spise sunt. Nå har jeg så lyst til å slutte å røyke og det er det neste som står for tur. Tenk, da jeg begynte å trene kunne jeg så vidt gå raskt på en tredemølle, mens nå er jeg med på høypuls- timer og hopper og spretter uten problem. Jeg er stolt av meg selv og det jeg har gjort for kroppen min. Jeg kunne ikke drømt om å proppe meg full i piller som forårsaker alle mulige bivirkninger. Hvorfor skal jeg det når trening gir meg samme effekt uten bivirkninger? (andre enn bedre humør og mer energi da :-) ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5498633-er-dere-helt-av-skaftet-hele-gjengen/#findComment-5527678 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå