Gå til innhold

kjappt sp mål om spekemat!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!!

Hører m dere jeg istede for å finne frem alle brosjyrene mine.

Hvordan er det å spise spekemat når man er gravid?

Er i uke 38 og skal på avsluttning på jobben, Der tror jeg det blir servert spekemat...

Hva gjør jeg???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror den egentlig defineres som rå mat eller ikke stekt/kokt. Men noen her inne mener at om den har vært fryst en del timer er den trygg. Og noen mener norsk spekemat ikke er så farlig... Syns det er vanskelig å vite helt, jeg... Uff, så lite hjelp jeg var:(

Skrevet

Man skal visst ikke spise det nei....Ikke fenalår og ikke annet som f.ex. spekeskinke. Siden kjøttet ikke har vært kokt...

Har såååå til de grader lyst på fårepølse...Har ikke spiste det på 7 mnd.... Det skal fråtses i når tøtto har kommet seg ut av hulen sin :)

Skrevet

Så lenge det er ferskt eller har vært fryst er det ok...

Skrevet

man kan spise det dersom det er helt ferskt. jordmor sa ti lmeg at jeg ikke måtte bli hysterisk, man kan igrunn spise det meste, men med måte...

Skrevet

Legen min sa det var helt greit. Han mente at hovedproblemet var saltet - som binder vann. Jordmor sa at jeg godt kunne spise det, men alt med måte. Tror ikke en kveld blir noe problem, jeg...

Skrevet

Denne følger jeg også. Stoler mer på mattilsynet enn en tilfeldig person i helsevesenet el.

Skrevet

Toxoplasmose er meget sjeldent i Norge. Fastlegen min sa at det var verst å bli smittet i 1.trimester, selv om det var større sjanse for at bakterien skulle bli overført til fosteret nå. Jeg spiste ikke spekemat på avslutninga på jobben min i forrige uke, fordi jeg har en tendens til å engste meg noe grusomt etterpå, jeg holdt meg til eggerøre... Det er vel alltids ett eller annet som ikke er spekemat - hva med rømmegrøt? Det pleier jo å være med i kombinasjon av spekemat?

Skrevet

Tror på alt med måte jeg, har selv spist en del italienske skinker og kosa meg! Gjør det du selv føler er trygt!!

Skrevet

Det er pga. listeria bakterier at en skal steke eller koke kjøttet godt.

Skrevet

Hei! Jeg er bare på besøk på 3. tri mens jeg kjeder meg på jobb :-)

I nyeste utgave av Gravid, står det at dersom mor blir smittet av toxo i 3. trimester, er det 80% sansynlighet for at barnet blir smittet (mot bare 5% i 1. tri), men dersom man blir smittet i 3. tri har det så godt som ikke noe å si for babyen, eneste er at den må ha penicillin når den kommer ut, men ikke noe mer enn det!

Var veldig bra artikkel om Toxo i "gravid", så løp å kjøp før neste utgave kommer!

Ellers så funker selvfølgelig frysetrikset i følge min jordmor!

:)

Skrevet

Fisk skal iallefall fryses på minimum -20 grader i minst 24 timer før det spises rått. Regner med at det samme gjelder for kjøtt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...