Gå til innhold

Krampe i blodårene i brystvortene?

Anbefalte innlegg

Hei

Har slitt med ammingen siden vi kom hjem fra sykehuset.Har fortsatt såre brystvorter (begynner å bli litt bedre), men etter å ha slukt det meste jeg har funnet av informasjon, mistenker jeg at jeg i tillegg får krampe i blodårene ytterst i brystvortene. Dette er spesielt plagsomt den første timen etter amming. Da blir selve brystknoppen hvit, og smertene kjennes ut som et vepsestikk. De varer ikke så lenge om gangen, mellom 30 sekunder og et minutt, men kommer og går med jevne mellomrom den første timen etter amming. Dette er spesielt plagsomt i forbindelse med amming om natten, fordi det gjør at det tar lang tid før jeg sovner igjen etter ammingen. Har prøvd både med varmeflasker og kalde omslag, uten at dette har hjulpet, og det er liksom ikke noe alternativ å drikke te midt på natten heller, for da blir jeg jo bare enda mer våken. Er det noen som har noen andre tips, eller er dette bare noe jeg må leve med? Må ærlig innrømme at jeg begynner å bli veldig frustrert over å ha mer eller mindre konstant vondt i brystene, enten på grunn av sårhet eller på grunn av disse krampene, og at det gjør ammingen til en slitsom øvelse.

Kan også føye til at snuppa får i minste laget med mat, men at helsestasjonen vil vente en uke til før vi begynner med tillegg eller andre tiltak.

På forhånd takk for hjelpen, og beklager sytingen.

Fortsetter under...

vasospasmer kalles de krampene du har. Drikker du mye kaffe? det kan utløse vasospasmene. i tillegg kulde. Pas på at du unngår trekk når du ammer. er det kaldt der du ammer om natta?

hvor mye veier datteren din? alder ? Vektoppgang siden fødsel?

Du kan gjerne ringe eller ta kontakt med ammehjelpen- ammehjelpen.no. Da kan du få flere råd om vasospasmer og om melke økning.

Hei og takk for raskt svar

Jeg drikker stort sett en kopp kaffe om dagen, som regel i ellevetiden på formiddagen. Temperaturen på soverommet er ca. 19 grader nattestid, men jeg sitter under dyna, så pleier ikke å fryse.

Lille Solvieg var god og rund da hun ble født, 3920 g, og veide 3670 ved utskriving. Nå er hun seks og en halv uke gammel, og veier 4410 g. Selv har jeg inntrykk av at hun spiser godt, hun har ca. tre bæsjebleier med gul avføring i døgnet, i tillegg til ca. fire bleier med bare urin. Hun er litt sutrete på dagtid, og sover kun i kortere perioder da (bortsett fra når vi triller, da sover hun gjerne både to og tre timer i strekk), men sover som regel seks timer i strekk om natten.

Auuuuu! Jeg føler med deg - og nå skal du få litt trøst:

Vasospasmer kan utløses av såre brystvorter, så det blir antakelig bedre når de heles. Det burde egentlig ha blitt bra nå, kan du ringe en ammehjelper å få de til å se på sugetaket? (min erfaring er at barsel og helsestasjon ikke alltid har bra nok peiling...) Er sugetaket bra bør du sjekke om du har sopp eller bakterieinfeksjon som hindrer det i å gro.

Vaospasmer blir ofte MYE bedre etter en stund, jeg var også veldig plaget i starten, men det avtok etterhvert. På slutten da jeg enda kjente at jeg hadde det klødde det bare. Jeg har det innimellom enda, men da kjenner jeg det ikke, jeg bare oppdager det helt tilfeldig...

Lykke, lykke til! Og rop hvis jeg kan hjelpe deg med noe mer!

tror ikke den vekta er så himla gæern. Å tillegg skulle nok ikke være nødvendig - alle babyer er ikke små buddhaer som feks min var på 6 ukers kontr. Legg heller til litt ofte når du har fått en ammhjelper til å se på sugetaket. Gjerne hver 2. time på dagen i et par tre dager og kanskje et par ganger på natta mens du øker. Noen barn trenger mye nærhet og da kunne du kanskje se litt på slike bæresjal løsninger (tettinntil.com)

bare si fra hvis jeg og fjummsi skal hjelpe med mer

Kjære Fjummsi og Blomman

Dere reddet virkelig dagen min, tusen takk! Veldig flott at noen tar seg tid til å gi så gode og konstruktive svar, det betyr utrolig mye etter 800 ganger med "du må bare få henne til å gape høyt!". Ble veldig glad for å høre at vasospasmene kan gi seg etterhvert, det er god motivasjon :-).

Synes også det var litt tidlig av helsestasjonen å begynne og snakke om tillegg, i stedet for å komme med råd om økedager etc., spesielt med tanke på de nye skjemaene for vektøking fra WHO.

Bæresjalet er allerede i hus, men det gjenstår å ta det i bruk. Lillemor er svært glad i kroppskontakt, så hun bor nærmest oppå meg, men det kunne jo være praktisk med en ledig hånd i ny og ne.

Ammehjelpen skal kontaktes i morgen tidlig. Nok en gang: tusen takk for flotte svar, begge to, det betyr utolig mye når man er litt sliten og frustrert!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...