Gå til innhold

noen som går på svangerskapspenger her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

lurer litt angående dette. er sykmeldt pga bekkenet og masse vondt. blir bare verre og verre. jobben er meget tung og stressende. hva skal til for å få svangerskapspenger istedenfor å være sykmeldt? er det legen som ordner dette, eller kan jeg selv gjøre det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter på denne, lurer jeg også!!

Skrevet

Dette lurer jeg på også. Vet at det ikke var så vanlig med svangerskapspenger før fordi at man ikke fikk feriepenger av det. Men nå er visst det forandret på. Helt sikkert veldig mange som godt kunne få sv.penger istedenfor sykepenger.

Skrevet

Svangerskapspenger skal brukes hvis du er frisk, men det er forhold ved jobben som gjør den farlig for deg eller fosteret, f.eks kjemikalier eller rønken.

Tror det er legen i samarbeid med trygdekontoret som bestemmer om du skal ha svangerskapspenger.

Skrevet

Dytter litt, for dette lurer jeg på også!!

Har helgejobb på hotell, som stuepike, og det er fysisk tungt med mye gåing og bøy og tøy. Legen sa at det var ikke helt vanlig med svangerskapspenger (Dvs mer vanlig med sykemelidng) men at jeg kunne søke om det, damen på trygdekontoret sa at det hørtes ut som jeg oppfylte kravene for det, mens jordmoren sa at bruk av løsningen med svangerskapspenger gikk ut over permisjonsperioden i etterkant. Det vil si at om man tok ut svangerskapspenger i stedet for sykemelding de siste 3 mnd så fikk man 3 mnd mindre permisjon etter fødselen. Høres ikke det rart ut?

Må nok ta en ny tlf til trygdekontoret etterhvert!

Skrevet

jeg går på svangerskapspenger. Det har ikke noe med sykemeldinger å gjøre!!!! Dersom det er forhold på arbeidsplassen som gjør at man ikke kan jobbe der som gravid(kjemikalier, jobber med voldelige/utagerende mennesker, stråling o.l.), skal arbeidsplassen i første omgang prøve å omplassere deg til andre arbeidsoppgaver. Dersom det ikke går, søker man trygdekontoret for svangerskapspenger. Arbeidsgiver + lege må skrive under på disse papirene som sendes til trygdekontoret. NB! Ikke noe lukrativt å gå på dette, får bare feriepenger fra de første 12 ukene...:(. EWr visst gjort en lovendring her, litt usikker på hva det innebærer - men uansett så er den ikke tred i kraft ennå uansett!

Skrevet

Heisann.

Jeg går og på svangerskapspenger fordi jobben ikke klarer å omplassere meg.

I min jobb er dette veldig vanlig, så min lege måtte ikke skrive under noen papirer, dette tok jobben seg av:-)

Det siste jeg leste nå var at man skulle få feriepenger men at det ikke er bestemt når denne loven trer i kraft. Dette sto i siste nr. av bladet GRAVID, mai/juni 2006.

Det står at sansynligvis drøyer det til over sommeren før gravide kan nyte godt av endringene.

Forhåpentlig tidsnok til vi skal ha rett på feriepenger:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...