Gå til innhold

gravid og astma!!


Har en herlig gutt:)

Anbefalte innlegg

jeg er gravid i min 8 uke nå og er plaget med astma.. kommer veldig nå som jeg sliter med allergi og en forskjølelse! noen som vet om man kan bruke astma medisin, har ikke gjort d enda, men kjedelig å være så tett, får nesten ikke sove om natta pga pusten!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta en dose hurtigvrikende før du legger deg. Den skal jo virke i 4-8 imer. Våkner du igjen av dårli pust så ta en ny.Ventoline og Bricanyl er greie å bruke i sk.skap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okay, takk for svar, har symbicort, men da skal jeg ringe å få resept på bricanyl:D kanskje jeg snart får en god natts søvn:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg spurte legen min om det med astma spray siden jeg har astma selv. Hun sa at jeg helst skal unngå det for det er ikke bra for barnet, men ble jeg så tett i brystet at jeg nesten ikke fikk puste så måtte jeg jo selvfølgelig bare ta det da. Men skulle unngå det så godt det var mulig....:o)

håper alt går bra og lykke til:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har kommet like langt som deg, og har vært plaget mye av astma. Sluttet med medisin når jeg ble gravid, og sank raskt i PEF og slet med nattehoste og tetthet. Har snakket med lungespesialist og min fastlege, som var helt klare på at jeg burde fortsette med Symbicort selv om jeg er gravid. Grunnen er at det er gjort undersøkelser som viser at det ikke er skadelig for barnet, i tillegg til at det faktisk ikke er bra for fosteret at oksygenopptaket blir dårlig.

Så nå jeg tar symbicort morgen og kveld med god samvittighet og har det bra :-)

 

God bedring! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på disse linkene, så får du støtte for at det er greit å ta medisiner. Men uansett greit å få deg en time hos lege raskt, slik at du kan følges opp godt!

http://www.lommelegen.no/art/art2927.asp

http://www.lommelegen.no/svar/svar10526.asp

 

Også på Doktoronline.no uttaler T.Ø. Endsjø følgende til noen der fastlegen har sagt at de ikke skal bruke astmamedisiner når de planlegger å bli gravid/er gravid:

"Det er fastlegen som selvsagt kjenner deg og din situasjon best. Men likevel må jeg si at de aller fleste av oss som arbeider i dette feltet vurderer tingene annerledes. Vanlige doser av antiastmatisk medikasjon spiller ingen rolle for mulighetene for å bli gravid eller for graviditen. Ukontrollert astma er nok værre for totalsituasjonen. "

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...