Gå til innhold

Hva er riktig og hva er galt???

Anbefalte innlegg

Om alkohol..........................

Noen mener at alkohol er helt forbudt i svangerskapet, mens i noen artikler sies det at og ta ett glass feks rødvin bare er sundt? Hva skal man tro på? Enn i hippi tida da folk var borte i all slags ting, men likevel fødte friske barn, og de som bare har holdt seg innenfor grensa, ingen sigarett og ikke alkohol, men fått barn som kanskje har en eller annen form for sykdom eller vansker!!!

Jeg selv nøt alkohol i mitt første svangerskap, ikke mye, men også etter de første tre mnd, og har ei datter som er frisk, og aldrig vært syk, flere sier en mirakelunge pga at hun er så rolig, begavet og forstår seg på ting som mange andre på hennes alder ikke gjør....

Hva tror dere ???

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5492166-hva-er-riktig-og-hva-er-galt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter tidlig ultralyd i uke 8, avsluttet legen undersøkelsen med å si "dra hjem og ta deg ett glass vin eller to i kveld du, for dette ser bra ut", mens fastlegen min advarte på det sterkeste mot alkohol generelt.

Ikke et negativt ord om fastlegen, men en spesialist er en spesialist. Følte for ett glass vin, og tok ett glass vin. Føltes helt riktig der og da.

in jordmor sa at mest sansynlig er ikke et glass vin skadelig, men man vet ikke dette med sikkerthet og derfor så ber man gravide vere totaltavholdene. Tror dette stemmer ganske bra.

Man kan selfølgelig få friske barn selv om man gjør alt man ikke bør gjøre, men risikoen er jo større for at noe skal gå galt.

Min mor røykte med meg og mine to søsken og vi har ingen sykdommer eller senvirkninger. Svigermor røykte også med sine to barn og de er også helt friske. Vi har ikke en gang asma eller allergi. Men alikevell synest jeg ikke at gravide bør røyke. Har samme mening om alkohol.

håper ingen tar seg nær av dette, for det er jo min mening:)

men jeg skjønner ikke vitsen med å drikke alkohol i svangerskapet. det er snakk om 9 mnd av sitt liv, så hvorfor ikke bare holde seg unna den tiden. noen sier det ikke er skadelig og noen sier at det er. så hvorfor sette det på prøve.

Helt enig! Og argumentet med at andre har drukket eller røyket er bare tåpelig. Det er folk som har hoppet ut fra fly hvor fallskjermen ikke har åpnet seg og likevel overlevd, men jeg tror ikke det er noe man burde drive med likevel fordi det kan gå veldig galt. Et ekstremt eksempel, men det illustrerer i alle fall poenget. Det finnes også alkoholikere som føder friske barn!

De vet ikke hvor mye eller hvor lite som er skadelig. Og det er et ganske lite offer; ikke drikke alkohol i 9 mnd. Det klarer man helt fint.

Annonse

Samme her :)

Jeg spurte min jordmor om dette i forrige svangerskap. Hun sa at hun frarådet alkohol i svangerskapet, fordi en aldri kan vite hvor lite/mye som skal til før et foster tar skade av det. Mest sannsynlig kommer ingenting til å skje om mor tar seg et rødvinsglass hver lørdag gjennom hele graviditeten, men som jordmor presiserte til meg: HVIS noe skulle skje med ditt barn - kan du la være å klandre deg selv for den rødvinen? Jeg innså at hvis det skulle skje med meg/knøttet mitt, ville jeg aldri kunne tilgi meg selv.

For min del handler det dermed om å rett og slett være på den sikre siden, samt å skåne barnet for det stresset jeg hadde følt ved å innta alkohol eller annet "strengt forbudt" :)

Og som anonym sier: det er snakk om noen få måneder av livet vårt. Vanligvis bare 7-8, siden det gjerne tar litt tid før vi finner ut at vi er gravide. For meg blir det dermed en smal sak å holde meg unna alkohol, spekemat, tunge løft osv for knøttet sin skyld :) Men når det er sagt: jeg dømmer overhodet ikke de som tar det rødvinsglasset!!!!!

jeg mener også at man bør klare 9 mnd uten røyk og alkohol... viss der allikevel skulle være noe galt med barnet,en sykdom allergi osv...så trenger hvertfall ikke vi som mødre ha skyldfølelse...men om man gjør ting i svangerskapet som man ikke vet er så lurt,så vil man nok tenke etterpå,at det kan være min feil,å det kan være for at jeg ikke tok nok hensyn i sv.skapet...men om man prøver å leve normalt,men være litt påpasselig bare,så vet man at man har gjort vårt beste,mer kunne vi ikke ha gjort...sånn tenker hvertfall jeg...for det er da ikke alt vi kan gjøre,men vi kan gjøre vårt beste hvertfall:o)

hei

jeg syntes du skal gjøre som du selv føler er riktig!

Så lenge du kan stå inne for det så ta deg ett glass vin hvis du føler for det.

Selv har jeg valgt å holde meg helt unna alkohol i svangerskapet, men den avgjørelsen må være opp til hver enkelt. Som du sier: jeg vet også om mange som har tatt seg ett par glass vin gjennom svangerskapet og født helt friske barn, men selv ønsker jeg ikke å ta sjansen om det er en øreliten sjanse.

Men uansett så er det viktig at man ikke "ser ned" på de som har ett annet synspunkt enn oss, når til og med legene og spesialistene er uenige :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...