Gå til innhold

blodtype??

:::) Frøken Velferdsrett

Anbefalte innlegg

Skrevet

fikk svar på vilken blotyper jeg er i dag.A et eller anet positiv.

har det noe og si hva man er??

er det bedre med det enne eller det andre???

bare lurer, kan liksom ikke så mye om blod :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er 4 blodtyper; A, B, AB og 0. Det du var positiv på , var Rhesus, dvs "rhesus positiv". Det betyr at du har rhesus-faktor i blodet.Dette har ikke noe med blodtypen å gjøre. De fleste er rhesus positive (Rh pos.). Hvis man er positiv, kan man få blod som er både Rh-pos. og Rh. neg (om man skulle være så uheldig å måtte trenge det da).Rhesus negative tåler ikke Rhesus pos. blod. I gravid-sammenheng er det en fordel å være positiv, for om man er Rh neg, kan fosteret allikevel være Rh. pos, noe som kan være farlig for moren, etter hva jeg har forstått, og hun må da få en sprøyte av et slag.

Gjest leelu23 *25.11.2006*
Skrevet

Nei- resus minus er ikke farlig for moren eller babyen.

Jeg er resus minus og det eneste som skjer er at jeg skal ha en sprøyte i låret etter fødselen. Dersom jeg ikke hadde fått denne ville det vært farlig for barn nr. 2 dvs. Mitt blod kunne utviklet antistoffer for neste graviditet som igjen da kunne ha støtet fosteret ut.

a+ er den vanligste blodtypen i norge.

85% i norge er resus +

15% er -

Både meg og venninna mi som er gravid er begge resus -

Mamma var resus - , pappa resus + = jeg ble -

Det antar at babyen blir resus + i de fleste tilfeller men det har som sagt ingenting å si :)

Skrevet

Du får bare sprøyte hvis babyen er positiv. Jeg er negativ og min førstefødte ble også negativ så jeg slapp den. Hvis mor får antistoffer i blodet kan hun få vanskeligheter med å bli gravid igjen senere. Hvis barnet er positivt skal mor ha sprøyte innen 72 timer tror jeg det var.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...