Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er ikke uvanlig at vi som jobber i barnehagen får gaver til jul og sommer, eller når barnet slutter i bhg. Det kan være gaver til avdelingen (bok, cd, spill, bilde, blomst osv), felles gave til de ansatte (konfekt el.l.), eller en gave til den enkelte (vin, sjokolade, blomst, krus, lysestake, smykker osv). Uansett, alt er like koselig. Koselig å bli satt pris på.

Men det jeg lurer på er hva dere syns om følgende:

-Av og til får personalet forskjellige gaver. Det er også helt ok. MEN, hva når èn får en gave som er mye dyrere og flottere enn de andre? Skjønner det hvis de andre feks er helt nye, og den ene har jobbet med barnet i mange år. Men når det ikke er tilfellet, hva syns dere da om det? Og hva når noen i tillegg skriver på kortet at DU har vært barnets soleklare favoritt?

-Hva når kun èn av de voksne ikke får gave (og det er en fast ansatt, som ikke er helt ny)?

-Når èn av de ansatte får gave til bursdag (rundt år) (fordi vi faktisk har fortalt om at hun har bursdag)?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5488185-gaver-til-personalet-i-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir helt feil, enten alle eller ingen. Og enten likt eller la vær, er min mening.

Man kan godt like en i personalet bedre enn de andre, men ikke vise det så tydelig utad.

Det er noen barn jeg liker bedre enn andre også, men jeg håper alle foreldre føler at jeg liker dem sitt barn best!

Synes det er helt greit!

En gave er IKKE fordi du har jobbet så og så lenge med barnet. Det får du jo lønn, feriepenger og pensjonsinnskudd for. Nei, en eventuell gave er fordi du har gjort noe EKSTRA, eller er en spesiell person som har betydd mer for barnet enn det som følger automatisk av at du jobber på avdelingen. Da fortjener du også at foreldrene skrier at DU har vært barnets soleklare favoritt.

Enten vil disse spesielle oppmerksomhetene bli noenlunde gjevnt fordelt mellom personalet i og med at noen barn og foreldre setter spesielt pris på den ene, og andre setter spes. pris på den andre.

Eller så vil akkurat DU oppleve at det "aldri" er noen som setter spesielt pris på deg, selv om du har jobbet i bhg i årevis.l Da er det kanskje på tide å endre innstilling til jobben eller finne seg noe annet?

Aldi vært borte i problemstillingen jeg. Vi gir gaver til de ansatte, og barnet liker alle like godt. Det er ikke bestandig jeg har kjøpt inn likt, men da fordi jeg vet litt om de ansatte og hva den ene liker spesielt.

I år fikk de like alle sammen. Men ikke like kort. Jeg lagde et spesielt kort til dem hver og skrev på et dikt som passet til deres forhold til min datter.

Siden det har vært en vikar der mer eller mindre hele året, to til tre dager i uken, fikk han også. Det fortjente han. Mens de som bare har vært der litt ikke fikk.

Jeg synes som nevnt av en over at det er greit med en dyrere oppmerksomhet til en spesiell ansatt som har utmerket seg for barnet, dersom det overgår de andre ansatte. Ikke fordi hun er best likt av foreldrene, men fordi hun har utmerket seg for barnet.

Jeg synes derimot at det er en uting at en av de voksne ikke får gave, det sier alt om barnets foreldre. Sånt gjør ikke voksne oppegående mennesker! Det er direkte ufint og frekt, skaper ikke trivsel og er i det hele tatt en nedlatende ting å gjøre. Hadde jeg vært ansatt og den som hadde mottatt gave, ville mitt inntrykk av sånne foreldre ha falt kraftig etter en sånn handling.

Greit med oppmerksomhet ved runde år.

Kom gjerne med flere tips om hva man kan gi. Er det vanlig å gi en sommergave før ferien?

Jeg sa i utgangspunktet ikke noe om min mening om disse tingene. Jeg syns det er greit å gi gave til en spesiell, feks hvis det er en voksen som jobber som spesialkontakt el.l. med et barn, eller på annen måte jobbet ekstra mye mot et barn/en familie.

Jeg syns ikke noe om å gjøre forskjell, ved feks å gi flottere gaver til en, når man har jobbet like mye med barnet. Dette kan virke veldig demotiverende. Man vet at man har gjort en minst like god jobb som den andre personen, men føler at det man har gjort ikke har like stor verdi.

Det er faktisk også sånn, at det er en blant personalet som er nødt til å ta opp feks ubehagelige ting. Nemlig førskolelæreren/ped.lederen. Av den grunn betyr jo ikke det at man har et negativt forhold til barnet. Har også opplevd at noen blant personalet unngår å prate om ubehagelige ting, og på en måte "smisker" litt med foreldrene.

Annonse

Jeg synes det er greit å gi gave til en spesiell, f.eks. hvis det er en voksen som IKKE er utpekt til å være spesialkontakt, men som barnet likevel setter mer pris på en hun som er det.

Kan ikke tro at noen smisker litt med foreldre for å oppnå en gave (f.eks. blomster) til en verdi av toppen kr. 100, eller for å oppnå et hyggelig kort. Og at assistenter unngår å prate om ubehagelige ting, er vel greit, det er som du sier ped.leders jobb å ta opp "saker" med foreldrene.

Ped. ledere har jo høyere lønn og status enn assistenter. Så hvorfor missunne dem som tilbringer mer tid med barna og mindre med administrasjon/ledelse/egenutvikling og foreldresamtaler at de ofte får et nærmere forhold til barna og litt flere blomster, kort eller CDer?

Personlig skulle jeg helst hatt både i pose og sekk: Førskolelærers høyere lønn og ubundne arbeidstid, OG assistentens frihet fra å veilede andre, ansvar for å ta opp ubehagelige saker o.s.v.

Assistentene har også et ansvar for å ta opp ting som kan være ubehagelige. Det gjelder da ting som skjer i hverdagen.

Jeg sa ikke at noen smisker for å oppnå gaver eller kort, men har opplevd at assistenter jatter mere med foreldre faktisk. Jeg sier ikke at det har noe med om de er assistenter eller førskolelærere å gjøre, men kommer an på personen. Jeg er heller ikke misunnelig på noen jeg. Personlig så har jeg et bra forhold til foreldre, barn og kolleger, og føler meg ikke urettferdig behandlet.

Det jeg spurte om i utgangspunktet, gjaldt mer prinsippene.

Du jobber i barnehagen og tar opp missunnelse blant de ansatte. Joda, det vil alltid være noen som er i mer kjemi med foreldre og barn enn andre. Hva gjør det om de får en ekstra belønning for dette?

Jeg blir skremt når jeg ser hva du skriver om at barnehageansatte smisker med foreldrene. Hvorfor gjør de det? Intern konkurranse?

Trodde det var voksne folk i barnehagen, da bør de oppføre seg som noen også.

Jeg skjønner prinsippene dine, men det er jo sånn at hvis foreldrene velger å gjøre slike ting, er det jo ikke så mye personalet kan si. Er det det? Vi kan ikke gå ut med varsel om rettferdighet overfor personalet når det gjelder å gi gaver. Jeg vet ikke jeg, men det ville ikke jeg ha gjort.

På en annen side så virker det jo samtidig noe rart, men hva kan en gjøre. Man opplever vel ikke slike ting ofte? Jeg har aldri hørt noe om det før. Men jeg er selvsagt enig med deg. Alle som arbeider i en bhg gjør en like viktig jobb, det er det ingen tvil om!!!!

Jeg gir alltid blomster til alle de ansatte når det er sommer (som forelder). Jeg ville ikke gitt noe bare til en fordi jeg likte en bedre enn de andre. Det er viktig å prissette de som arbeider med barna, for de gjør tross alt en viktig og tung jobb!

Siden du spør om prinsipper:

Jeg mener som prinsipp at man må få lov til å påskjønne den eller de man har satt spesiell pris på, selv om det derved kommer frem at man har satt mer pris på den/disse enn på andre.

Når kun én av de voksne ikke får gave (og det er en fast ansatt, som ikke er helt ny) så dreier det seg antakelig om en dame som burde gå litt mer i seg selv og tenke over hvorfor. Heller enn å stille krav til at gaver og kort skal være standardiserte og derved ikke kunne uttrykke graden av tilfredshet.

Særlig hvis dette skjer flere ganger og dreier seg om forskjellige foreldre.

For det første:

Jeg har skrevet at jeg synes det er koselig med en oppmerksomhet. Uansett str, el hva det er, el om det er til avd el til personale. Jeg forventer ingenting, men setter pris på det som kommer.

For det andre:

Jeg har ikke sagt noe om misunnelse. Lurte bare på noen synspunkter her.

For det tredje:

Dette skjer meget sjelden.

For det fjerde:

Tror ingen smisker for å få gaver, men påpeker at noen ansatte gjør mer enn andre for å holde seg inne med enkelte foreldre. Det er ikke til å komme fra, og det skjer selv om det er voksne mennesker. Tro meg. Det har ingenting med alder å gjøre. Tror nok dette skjer flere steder enn i min bhg.

Nei, jeg tar IKKE opp misunnelse blant de ansatte. Har ikke nevnt det ordet. Mulig noen er misunnelig på andre, men det har jeg ikke observert.

Har faktisk opplevd at enkelte ansatte gjør mye for å holde seg inne med enkelte foreldre ja.

Det er nå engang sånn, at det er helt allminnelige folk som jobber i bhg, og selv om det er voksne folk, så forekommer nok dette mange steder.

Annonse

Du kaller det smisking, men hos foreldrene blir det oppfattet som hyggelig oppfølging. Smisking er falskt, men dersom det blir oppfattet som hyggelig oppfølging er det jo forsåvidt greit. La de smiske, det er verre ting som skjer i verden.

For det første:

Du har skrevet at du synes det er hyggelig med oppmerksomhet. Men jeg sitter likevel igjen med inntrykk av at du ikke synes det er hyggelig at en annen i personalet får oppmerksomhet i form av et kort hvor det står at akkurat hun har vært et av barnas klare favoritt.

For det andre:

Du har ikke sagt noe om missunelse. Tror likevel ikke det er tilfeldig når du bare lurer på noen synspunkter på det at andre blir fremhevet.

For det tredje:

Særlig ikke når du lurer på om dette er greit enda det til og med skjer meget skjelden.

For det fjerde:

Det du kaller å "holde seg inne med enkelte foreldre" kan lik gjerne være å holde med enkelte foreldre i spørsmål hvor de er uenige med deg (avd. leder?). At noen holder med andre enn deg tyder på mangel på lojalitet til deg, men kanskje desto mer lojalitet til barnet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...