Gå til innhold

skal man kunne kjenne etter mormunnen selv?? og hvordan i alle dager gjør man i såfall dette?? =)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

jeg begynner å bli veeldig utolmodig nå =)

har hatt mye vonde kynnere de siste dagene.. å nå lurer jeg på om desse kan ha hatt innvirkning på mormunnen..

skal ikke til jordmor før i neste uke, og har ikke tidligere fått sjekket etter åpning.

begynner å bli utolmodig etter å få sett det lille nurket mitt nå :)

så det jeg altså lurer på er om det er noen som kjenner etter selv? på mormunnen.. og er det på noen måte mulig å forklare hvordan dette gjøres? =)

alle svar tas i mot med takk!!! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å ikke gjøre dette selv. Dette pga infeksjonsfare. La helsepersonell gjøres slike ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått mannen til å gjøre det, klarer det ikke selv. Han kjenner med to fingre, kjenner den tappen og masserer litt på den. Jordmora sa det var helt greit å gjøre det selv så lenge man var minst 38 uker på vei da dette kan starte fødselen. Har ikke hatt noe virking på meg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmora kjente etter hos meg igår, og hun hadde

på seg engangshansker- så om noen får hjelp av pappaen eller andre til å kjenne etter så husk at de får ta på

seg det!

 

Å prøve å kjenne etter selv har jeg ikke engang forsøkt på-

tror det er umulig om man ikke har ekstremt lange armer

og er supermyk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha sagt det... Engangshansker er langt fra sterile, så om mannen din vil kjenne for deg er det helt greit så lenge han er ren på hendene. Det er fint mulig å kjenne etter selv, det er ikke sååå langt opp, men når mormunnen er slettet ut er det lenger inn enn hvor du tidligere kunne kjenne livmortappen. Så lenge man har rene hender er det ikke økt infeksjonsfare, mye mindre faktisk enn ved samleie.

 

Det er så mange her som tror de vet og som har liksom hør skrekkens historier om ditt og datt. Sunt bondevett jenter så kommer vi langt! Å undersøke egen kropp er slett ikke farlig.

 

Jeg tror en del jordmødre skremmer mer enn de gjør nytte for seg jeg.

 

Hilsen ei som jobber i faget, og derfor ønsker å være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg ble sjekket igår spurte hun om jeg ville først-

så det er ikke noe man blir tvunget til i utgangspunktet

tror jeg

 

(skriver tror -hører ikke under gruppen fagfolk på dette feltet

om noen skulle tro det, men prøver bare å bruke mitt

(u)sunne bondevett ;-)

 

Men vondt gjorde det, og det var jeg faktisk glad for

siden jeg tolker smerten som at fødselen begynner å nærme

seg. Er jo allerede på overtid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...