Gå til innhold

Alle fakta om hva som er best for miljøet - tøybleier eller papirbleier?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Orket ikke å lese hundrevis med sider, men så i sammendraget at de mente ingen bleiesystemer er bedre FOR MILJØET enn andre. Å produsere elektrisitet og holde vaskemaskin må være forferdelig miljøbelastende..?

Jeg greier ikke uten videre å godta at tøybleier - særlig ved bruk til flere barn, skal tro om undersøkelsen tar høyde for det? - skal være like miljøbelastende som papirbleier.

Min tankegang er:

Tøybleier - produksjon av stoff til max 40 bleier. Frakt av max 40 bleier. Vask.

Papirbleier - produksjon av ingredienser til 5-6000 bleier. Frakt av 5-6000 bleier. Avfallsbehandling av 5-6000 bleier + x antall kilo tiss og bæsj.

Men jeg skal ikke kverulere. Er det slik så er det slik.

Det er mange detaljer som er vanskelig å regne på.

Jeg kjenner best til tøybleier, men hvis de bare brukes til et barn, og så kastes fordi man ikke får solgt de. vaskes i vaskemaskin med overforbruk av vaskemiddel og tørkes i tørketrommel så sparer man vel ikke miljøet noe særlig.

De bleiene jeg har vasket og brettet og som ligger klare og venter på babyen nå, er brukt til 3 barn før. jeg velger miljøvennlig vaksemiddel og er nøye med dosering. tromler for å få det mykt, ca 10 minutter på middels varme og så lufttørkes bleiene. Det er i hvertfall mye mer miljøvennlig en alternativet jeg beskrev over...

Økonomisk var det også mye kostnader til førstemann, vi kjøpte ferdigsydde da han var et år, men nå blir det jo nesten gratis. Alt er allerede i hus..

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...