Gå til innhold

Angående jernmangel


Baby4påvei-har kommet :-)

Anbefalte innlegg

Hei. Var til legen for 2 uker siden. Hadde da en blodprosent på 11.1. Fikk beskjed om å ta 100mg jerntabletter i 2 uker også komme tilbake. Det har jeg gjort. Gått med vondt i magen i to uker, de er ganske sterke. Så var jeg til legen idag. Blodprosenten hadde gått ned!! Til 10,9. Jeg spurte hva jeg skulle gjøre. Fikk beskjed om å kutte ut jerntablettene og prøve floradix istedenfor. Jeg sliter med en del kvalme og den er jo ikke noe god. Andre tips??

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen enkle tips:

 

- Te og melk hemmer jernopptaket i maten

- Prøv å unngå det når du spiser

- Grønnsaker med "sterk" farge feks brokkoli gir masse jern

- Prøv å få i deg mest mulig "naturlig" jern, brunost og alt du veit inneholder jern. Du vil ikke klare å jevne inntaket som tabletter eller floradix gir, men du er på vei. Da kan du evnt prøve å supplere litt med floradix når du ikke føler deg kvalm.

- kornprodukter og enkelte råvarer gjør at du får maksimal jenropptak av maten du spiser om du kombinerer dette.

 

Eneste jeg kan bidra med... :-) Rådene vi gir på jobb hvertfall når folk ikke klarer å svelge tabletter eller floradix :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene. Jeg drikker jo alltid te når jeg spiser. Kan jo kutte ut dette da. Ellers spiser jeg masse brokkoli og brunost og leverpostei. Er det sånn fortsatt at det anbefales appelsinjuice eller andre c-vitaminer?

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så sant jeg vet om så er det bra.

Prøv å kutt ut teen, den hemmer opptaket :-) Drikk heller teen litt senere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

c-vitaminer hjelper kroppen å ta opp jern. Det anbefales og drikke juice, spise kiwi o.l sammen med mat som inneholder mye jern. Litago brunost er tilsatt jern. Aprikoser tørkede/ferske er kan også hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...