Gå til innhold

Dette med fast føde...

Anbefalte innlegg

Hvordan vet man at man skal begynne, og om det er det beste for barnet? Trenger noen råd/erfaringer rundt dette..

Gullet er nå 4,5 mnd og har blitt fullammet fra ca 4 uker og frem til nå.. Hun krever mat ofte...

I det siste har hun forlangt mat både før og etter en lur, mens nettene er fremdeles like med mat ca 20 - 02 - 05 - 08...

De dagene vi er på lang trilletur og det skjer mye spiser hun mindre på dagen, mens i dag som det regner har hun spist 5 ganger allerede fra kl 08-16.. Hun virker heller ikke fornøyd når jeg tar henne vekk, og sutrer eller griner litt til jeg har fått avledet henne til noe annet eller gitt henne smokken. Hun slipper også sjeldens puppen selv, men ligger å suger på noe jeg syns virker som en tom pupp (hun svelger så lite), så jeg tar henne vekk.. Jeg har alltid hatt "lite" melk, men det har som sagt vært nok fra 4 uker.. men med ofte amming..

Spesielt en ting ligger i bakhodet mitt når jeg vurderer dette med grøt, og det er at jeg er allergisk (vil ikke si mye, men var som barn både plaget med atopisk eksem og bjørkepollen allergi, mens jeg i dag er allergisk mot bjørg, gress og hund). Pappaen til gullet har fått diabetes i voksen alder (ikke type 2 som man kan spise på seg, men type 1 som er mer genetisk..). Så da har jeg lest at anbefalingen er at hun skal fullammes i 6 mnd og aller helst lenger...

Så spørsmålet er om jeg skal fortsette å amme og amme og amme.. (det kommer ikke til å bli noe særlig med økning i melka her), men er melka næringsrik nok tro??

Eller kan jeg begynne forsiktig med et grøtmåltid, og amme ved siden av? Planen er å amme til hun er minst et år, om jeg har melk..

Trenger noen råd/erfaringer og tanker rundt dette...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5486020-dette-med-fast-f%C3%B8de/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei. en indikasjon du kan bruke for å se om hun trenger fast føde er vekten. Går hun normalt opp i vekt er det nok med melken du gir. Det sies og at amming forebygger allergier. Det er normalt med 5 - 12 amminger for babyer 3 - 6 mnd. så hvis du kan holde ut med fullamming (At hun har gått normalt opp i vekt . følger kurven sin) til 6 mnd er nok det lurt. om du begynner med grøt er det ikke sikkert hun sover bedre enn nå. Les på ammehjelpen.no -amming fra a-å fast føde.

der ser du at anbefalingen er glutengrøt fra starten fordi en da starter med bare smaksprøver.

Du bestemmer selv hva som blir løsningen for dere.

lykke til

Ja, jeg leste det med fast føde, og gluten. Men jeg trodde at man skulle vente med gluten, men det er kanskje før 6 mdn (?)

I siste BAM (5/6 mnd) stod det litt om intrduksjon av fast føde og allergi, og at det er bestemte forholdsregler man da skal ta hensyn til, og henvisninger til et nettsted til helse og sosial dir. angående råd om spebarnsernæring men jeg fant det ikke..

Tror hun legger på seg - det kjens i hvert fall slik ut.. :) Burde kanskje ta en tlf til hs og avtale time, men jeg har egentlig ikke særlig stor tiltro til hs. Alt annet jeg har spurt om er svaret: Hva syns du selv da....(?).

Jeg vil bare ikke gjøre noe "dumt" å risikere at hun blir allergisk når det egentlig ikke hadde vært nødvendig..

Nå var hun super sutrete, og jeg la ho til... sugde litt (ikke svelget) og sovnet..

bare stikk innom helsest for veiing du - det har jeg gort mange ganger - du trenger ikke avtale time for det - og du må ikke snakke med hs hvis du ikke vil det. Bare ta en veiing du og så avgjør du selv om du tror det bli bedre med grøten. Ammehjelpen anbefaler nok å starte med glutengrøten pga at så lenge du ammer er det gunstig i forhold til gluten.Starter du med gluten blir det bare litt gradvis tilvenning istedetfor at du starter på glutenfri og så kommer oppe i fulle porsjoner slik at det blir mye gluten når du så går over til hele posjoner med glutengrøt.

Bruk magefølelsen din og sunn fornuft det kommer du langt med. Lykke til da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...