Gå til innhold

legen ba meg "slanke meg"

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, dette er første gangen jeg er her inne, logget inn, jeg fikk litt hakeslep på svangerskapskontrollen i forrige uke. Jeg er 180 cm høy, har lagt på meg 11 kg til nå. trener 3 ganger i uken, jobber fullt, føler meg i kjempe form, fikk beskjed om å bremse mat inntaket av legen... Hun sa at man skal ikke slanke seg, men jeg måtte passe på nå..hun ba meg om å spise mindre, ikke fet mat (selvfølgelig) og heller ikke frukt. Hun syntes jeg hadde gått opp det som burde gåes opp til nå og at det var forferdelig vanskelig å skulle få det av igjenJeg følte ikke dette spesielt hyggelig, det var 2 gang jeg var hos denne legen, skal bytte lege nå. Jeg er en normal slank jente i utgangspunktet, 29 år, skal ha mitt første barn nå i slutten av august. mens termin 22. aug, UL 1 sep. følte at dette var veldig slemt sagt av legen, hva har dere andre gått opp?? Jeg er i min 31 uke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde gått opp 12 kg da jeg var i uke 28 og nå i uke 39 har det blitt til 15 kg, så vekten har ikke akkurat rast oppover de siste ukene, kan du si... Skjønner ikke hvorfor legen din sier sånt, jeg. Legen min har ikke nevnt vekta mi med et eneste ord hele svangerskap. Synes ikke 11 kg er faretruende, akkurat....

Skrevet

Heisann!!

For det første så tror jeg denne legen burde vite litt mer enn som så! Det finnes så store variasjoner i hvordan man legger på seg under et svangerskap, og det har ikke alltid med hva vi dytter i oss og gjør/ikke gjør!! Det går da ikke an å be deg slutte spise frukt?? Det finns mange fine vitaminer, fiber og mye annet i frukt som vi gravide og de små i magen har godt av!?Greit nok så er det mye sukker i frukt, men da skal vi vel heller ALDRI røre en pose potetgull heller? Jeg syns IKKE du har gått opp mye! Jeg fikk selv kommentar av legesekretæren; " 10-12 kilo, ikke mer!! OI! Har du gått opp 10 kilo ALLERDE???" Jeg er da sunn, spiser faktisk utrolig lite snop, hender jeg sitter med mine gulrøtter og brokkoli pent dandert pået fat og sambo spiser sjokolade og drikker brus. Jeg går turer og har mange måltider i løpet av dagen! Men jeg har gått opp 14 kilo sist jeg sjekket! Har riktignok bare 11 dager igjen til termin. Jeg syns selv at 14 kilo ikke er ille! Gikk opp 15 sist, og gikk ALT ned igjen! UTEN å bremse matinntaket.

Syns bare du skal bytte lege, jeg! Du jobber, trener og føler deg i fin form! Det eneste du skal foralnge i tillegg er vel en lege som får deg til å føle deg noe bedre etter besøkene?

Skrevet

at det går an.legen har ingen grunn til og si noe sånt til deg,nå føler ihvertfall jeg meg stor.jeg er bare 160 høy og har lagt på meg 14kg da jeg var 29 uker påvei.

i forrige uke da jeg var på kontroll så hadde jeg lagt på meg16,7kg og var da 34+5.

Men jordmor har ikke sagt noe til meg om at jeg må begrense inntaket av mat.jeg er ikke akkurat tjukk,men har en stoor mage.har forresten bilde av den her inne http://www.barnimagen.com/content/view/slideshow_user/421962/offset/7. jeg legger ved linken så får du se.

Skrevet

bytt lege ja!hun hørtes jo ikke helt oppegående ut spør du meg.jeg er 162 og beide vel i utgangspunktet rundt 65 kg.nå veier jeg 80 og legen har aldri sagt noe annet enn at det er normalt.det meste går jo bort av seg selv slik jeg forstår det.

Skrevet

Vekten kan jo variere fra om man har mye fett, eller om det er vann i kroppen da. Hmm... lå du over den grønne streken, siden legen sa det, eller???

Skrevet

Jeg er i uke 40, 182 cm høy og har gått opp 19 kg. Både legen og jordmor sier jeg er kjempefin. Har aldri vært diskusjon om at jeg må bremse opp!!! Har faktisk ikke blitt så veldig mye tykkere utover magen. Selvfølgelig litt sånn jevnt fordelt over hele kroppen men.... Olabuksa jeg kjøpte helt i begynnelsen av svangerskapet sitter fortsatt fint på :-)

Kan ikke tenke meg at det skal være noen krise for deg å legge på deg noe mer.....

Skrevet

BYTT LEGE;)

og kos deg videre i svangerskapet...spis d du vil:)

Skrevet

huff da, hva skulle hun sagt til meg lurer jeg på....når jeg var i uke 31 hadde jeg gått opp over 16 kg! Nå er jeg i uke 37 og vekta har steget med 24 kg. Man kan ikke se det på meg, har en ganske stor men normal mage. Har mye vann i kroppen da. Legen min sier at det ikke er noe å bekymre seg for, alt ligger innenfor normalen. Jeg ville snakket med en annen lege hvis jeg var deg og fått second opinion.

Skrevet

Jeg har gått opp 23 kg og har ikke fått den beskjeden. Bra du bytter lege. Usj! BLir iriitert på slikt. Jeg sal ha ks i morgen så det blir ikke flere kilo opp nå. :o)

Skrevet

For en dustelege. Du ligger jo innenfor normalen,

Skrevet

Jeg tilhører andre trimester(uke 20), men har sånn lege også. I to av tre legebesøk hittil har hun helt uoppfordret snakket om matinntak, at jeg får legge på meg 9-10 kilo, ikke mer, ellers blir jeg som en hval, at jeg ikke får spise mer enn en is i uka ellers blir jeg som en hval, at det er så vanskelig å miste kiloene etterpå osv.... jeg bare sier m-hm, og går videre i samtalen nå, er blitt litt lei av sånne råd nå.

Samtidig vet jeg jo at hun ikke vet hvor mye jeg har lest om graviditet og kosthold og hva jeg vet om sånt overhode. Hun gir sikkert sånne råd til alle gravide(jeg bor i frankrike og de er jo ganske opptatte av å være tynne), men siden jeg er ikke helt tynn i utgangspunktet føler jeg meg litt hakket på. Sambo sier legen skal si sånt og skjønner ikke at jeg ikke vil ta imot råd fra andre.

Jeg ser bare for meg hva hun sier hvis jeg lengre ut i svangerskapet legger på meg over 10 kilo, da blir det vel matkutt på meg også... eller legeskift :)

Skrevet

Jeg har gått opp 9 kg å er i uke 34!!

Syntes ikke du har gått opp mye altså.. Hu legen må jo være helt skrudd i hodet sitt!! De fleste går vel opp endel kg i ett svangerskap..!!

Syntes du skal spise å kose deg jeg.. :) :)

Er ikk så lenge igjen heller så..!!

Klemmer fra

Skrevet

Jeg er også 180 høy, har termin i midten av september og har lagt på meg 11 kg til nå. Er gravid for 4. gang og vet at dette ikke er unormalt. Ligger nokså likt mine tre andre svangerskap, der jeg har endt opp med 10 kg, 12 kg og 15 kg ved termin. Jeg har altså lagt mest på meg i begynnelsen og midten, mens det stagnerer på slutten. Har stort sett gått ned alt etter fødslene. Ta det helt med ro, spis sunn og god mat så blir nok resultatet bra. Men jeg hadde også villet byttet lege, dersom dette gjentar seg.

Skrevet

be legen henge seg i dass...bytt til ny og nyt magen og livet...

Skrevet

At det går an, rett og slett frekt! Jeg gikk opp 20 kg de 4 første mnd i forrige svsk, og 12 kg de 3 første mnd denne gangen. Her har vekta stoppet av seg selv etter dette, og INGEN har sagt at jeg bør slanke meg eller passe matinntaket noen av gangene. Både jordmor og lege vet at dette er forskjellig fra folk til folk, og det burde din lege også vite. Bytt lege, ja, det gjør du klokt i.

Jeg er nå i uke 31, termin 3.sept, og har gått opp 12 kg. Får en 1-2 kg ekstra med vann når det er ekstremt varmt. Det eneste jeg da må passe på er saltinntaket. Spiste røkt flintstek sist det var varmt, og så ut som en vannballong i flere dager!!!

Leste her om dagen at 8-18 kg er helt normalt å gå opp!

Skrevet

Ikke bra lege, jeg hadde bytte tvert;)

alt mellom 8-25 kg sies jo å ligg på normalen jo.. for alle er forskjellige..

Hu må ha missa noe hu der ;)

Så lenge man spser normalt , beveger seg så skal kroppen regulere mye av dette selv,har jeg hørt i hvertfall... ikke lett å stoppe vann etc feks.. nei, drit i det du ;)

Du ser sikkert flott ut;)

Skrevet

Synes legene skal være litt forsiktige med og uttale seg Jeg er en av de som har gått mye opp. Er i uke 32,er 174 høy. Veide 73,5 nå veier jeg 91. altså 17 opp ca. Andre sier jeg er heldig som er så fin gravid osv. Var på kontroll i dag. Tok opp vekta med min lege,for det plager meg at det er 5 kg opp på mnd osv. men han sa dette var normalt. Men at jeg kunne prøve kutte litt ned på brød og pasta og sukkret.

Skrevet

Letterlig av legen, ikke bry deg noe om det. Hva hun sier er feil, frukt er kjempebra uansett. Jeg går kun til jordmor, de kan mye mer om svangerskap uansett. Jeg er i uke 35 og har vel lagt på meg ca 15 kilo (er 170 cm) Vet ikke eksakt, er ikke så fokusert på det. Veier meg hjemme selv en gang i blant, rapporterer det på kontroll og spiser det jeg har lyst på. Viktigste er at jeg lever sunt og er fornøyd..

Lykke til videre!

Skrevet

Hei

Det er ikke mye å gå opp, men var du stor fra før? Det blir feil hvis leger sier at man skal slanke seg, men noen trenger å høre at de bør passe litt på. Noen blir også glad når legen tar opp dette med mat og vekt, da det er noe de synes er flaut/vanskelig å ta opp selv. Synes det må være lov av legen å gi tips om å ikke gå for mye opp, men hvis du er normalt slank bør hun ikke mase for mye om dette. Synes du skal si ifra til legen hvordan du følte det, kanskje det ikke var ment sånn som du oppfattet det? Og da kan du jo hindre at andre får samme ubehagelige opplevelse. Kanskje legen selv gikk opp 30 kg og hadde et rent helvete med å slanke seg etterpå, og ikke unner noen å komme i den situasjonen.

Sorry at jeg vil være anonym, men føler at jeg taler alle litt imot her..

Skrevet

hørtes helt vanvittig ut, spør du meg! ja, bytt lege- det gjør du jammen rett i. det er helt flott at overvektige jenter blir minnet på dette med vekten og skadevirkningene av det. men slik som du beskriver deg selv så var det veldig på kanten det hun sa. jeg veier til vanlig 55 kg og er veldig slank. har snart lagt på meg 20 kg og det gjorde jeg sist også. de kg gikk også veldig fort av igjen. har en egen teori om at vi som er slanke til vanlig gjerne legger på oss litt mer fra naturen sin side for å kunne ta hånd om babyene våre. vi må rett og slett ha litt mer enn vanlig å gå på nå når vi skal amme og sån.

lykke til videre! vi har forresten termin samme dagen, 22 aug:-)

Skrevet

Jeg er i 37. uke nå og har gått opp 20 kg allerede... Jeg synes dette er forferdelig mye, særlig siden jeg ikke er høyere enn 155 cm, og har mast på lege og jordmor om kostholdsråd - jeg spiser sunt og prøver å gå en tur hver dag. Begge sa til meg at jeg ikke skulle tenke på det så lenge livsstilen min er som den er, jeg synes det var en merkelig kommentar fra en lege. Man er så sårbar for kommentarer når man er gravid også, og de fleste har vel stor tiltro til helsevesenet, så jeg synes faktisk at du burde ta dette opp med noen andre, jordmor kanskje - bare for å høre at vektøkningen din er helt normal!

Skrevet

Takk for mange støttende innlegg! Til deg som er litt "uenig", det er helt greit, jeg mener selv at jeg var normal før graviditeten, 180 høy, veide 73kg. alltid vært veldig fysisk aktiv! første gang jeg var hos henne hadde jeg såvidt gått opp 5 kg og da kom hun med antydninger om at jeg måtte passe på. Da sa alle til meg at alle leger sier sånt, slik at man ikke skal legge på seg unødvendig..Men når det kom det slanke snakket fra henne nå forstod jeg at det er henne det er noe rart med.... Jeg har lagt på meg litt på lår, magen :o), resten er som før, jordmor sa jeg hadde endel vann i kroppen. Jeg har ligget midt på normalen på alle mage målinger!! Men nå bryr jeg meg ikke lengre om det hun sa,ser ut fra alle innleggene at jeg ikke har noe å uroe meg for.

Skrevet

Hei...kjenner jeg blir sint av å lese innlegget ditt!! Jeg var 174 cm høy og veide rundt 63-64 kg før svangerskapet.Jeg er veldig aktiv og er meget sunn i kosten,hadde tenkt på ernæringsfysiolog utdannelse, så jeg vet hva jeg dytter i meg.-Jeg har lagt på meg nesten 20 kg,veide meg i morges da jeg skal til jordmor og den sto på 83 kg nå.

Jeg ble sinna og lei meg...fordi jeg gjør alt riktig men legger på meg uansett...og da jeg leste det du hadde skrevet følte jeg meg iallefall feit! Du har jo ikke gått opp mye...jeg mener...11 kg?? Sist jeg fødte mistet jeg 10 kg under fødselen og dagene etterpå gikk jeg jo sakte men sikkert ned litt mer.Den legen din høres jo ut som om hun lider av spisevegring eller så har hun aldri gått med barn selv.

Nei..jeg er rystet! Jeg synes det er litt "godt" å vite at trimdronningen Kari Jaquesson gikk opp over 20 kg med sine barn og hun satt vel neppe helt i ro og heiv innpå med sukker og fett...

-Vi er vel forskjellige alle sammen men i ditt tilfelle så har du jo faktisk ikke lagt på deg mye; )-Ja..bytt lege!!!

Skrevet

Det er ikke hvor mye du lagt på deg,

men hvor myer er det i forhold normalt vekt

, synes jeg

Noen har ekstra vekt før graviditet, så legger de på seg mindre

Dei som hadde for lite vekt, legger på seg mer

Jeg er 170 cm , var 75 kg før graviditeten

er i uke 37 og lagt på meg 7,5 kg

Men normal vekt en min er 70 kg

Så er det 12,5 kilo ekstra på meg

Hvis du er 180 cm , normal vekten før graviditeten ca. 80 kg

( Finnes også sann BMI- indeks, der du kan rekne ut noyaktig, men da blir det enda mindre)

Så kan du regne ut fra det , hvor mange ekstra kilo du har fått

Norm fra en bok-

for lav vekt(BMI <19,8) vekt økning i graviditet 12,7-18,1 kg

norm vekt (BMI19,8-26) 11,3-15,9 kg

overvektige(BMI >26) 6,8-11,3 kg

BMI = vekt/ høyde*høyde

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...