Anonym bruker Skrevet 27. juni 2006 #1 Del Skrevet 27. juni 2006 Graviditet gjør sårbar for andres kommentarer og eget kritiske blikk. (Jeg spiser likt jordmor anbefalte bare en sjokolade i uka som eneste søtsak og det slutter ikke der...) Man vet mye om at sjansen for å dumpe borti en reell depresjon mens man er gravid øker ut fra rene skjære biologien. Foreløpige tall er på mellom 10-20% av gravide eller damer i barselperioden. Det å skulle slutte å røyke disponerer i seg selv for depresjon. Faktaene "frihet" etterlyser, er at man som gravid som prøver å slutte å røyke har mer enn doblet risikoen for å utvikle en depresjon enn om man bare prøver en av delene. Det man vet folk trenger for å slutte å røyke er støtte og dermed motivasjon. Det supre med sidene inne på BIM er at vi nettopp finner denne støtten og dermed blir mer motivert. Her kan damer som er bekymret for om de legger på seg for lite eller for mye, spiser feil, bor sammen med feil partner, har feil kontakt med helsevesenet og hvordan de kan slutte å røyke eller drikke (alt dette for å beskytte barnet sitt), få støtten og tipsene de og barna deres trenger. Det at akkurat røykeslutt får en hel side framfor alkohol, partnervold eller andre mer skadelige faktorer enn røyk vi prøver å unngå i svangerskapet, sier noe om hvor viktig dette er for damene inne på BIM. Jeg hadde flaks selv og rakk etter nesten 20 år med røyking å slutte noen måneder før jeg ble gravid. Jeg hadde muligheten til å planlegge akkurat den biten av livet mitt først. Det er ganske mange andre biter jeg ikke er så fornøyd med. Når jeg gikk inn på sidene her tenkte jeg å legge ut et tips om de tingene jeg syntes hjalp meg mest i det å stumpe røyken. Men jeg ble så lei meg på felleskapets og gravides regning at jeg ikke har kommet meg til det før nå, etter noen ukers fintenkning. Jeg ble lei meg fordi ærlige spørsmål om hjelp og tips ble besvart med kjeft og nedrakking fra deltakerne. Først tenkte jeg mest på at det måtte oppleves som forferdelig for de som trengte støtte og fikk kjeft, deretter tenkte jeg mer på menneskene bak all kjeftinga og nedrakkinga. Hvem er dere? Hvordan ser det ut inne i hodene deres og sjela deres? og hva er det som gjør dere så aggressive og vonde? Da ble jeg virkelig lei meg. Når kommentar på kommentar stablet seg opp med samme hissige tonen ble det tydelig for meg at dere må da ha det mye verre enn de stakkarne som sliter med nikotinavhengighet. De vet jo hva som er problemet deres. Jeg tenkte mye på at kanksje har dere (under forutsetning av at dere er hunkjønn og gravide) fått en kjempeubalanse i hormonene og blitt fryktelig sinte. Så sinte at ikke alle de andre mulighetene for å få utløp for dette via partner, svigermor, slagsekker, unger, arbeidsgiver, venninner var nok. Deretter begynte jeg å tenke at kanskje dere ikke har noen partner lenger, eller svigermor eller sjef eller venninner. Kanskje er dere ikke så sinte likevel, kanskje er dere bare vanvittig alene og triste over hele graviditeten eller livet? Kanskje kunne dere hatt en egen side hvor dere kunne skrive om alle de vonde følelsene og tankene som dreide seg om dere selv og andre. Da så jeg for meg noen ensomme triste damer med maver som egentlig gjerne skulle snakket om alt det som ikke er så bra eller egentlig helt forferdelig med noen andre, men ikke helt får det til likt oss andre på BIMsidene. Kanskje kunne en slik side hete "gruffsiden" eller "helvetehellerjeghaterhelefuckinggreia" eller kanskje dere har en tittel selv. Livet er ikke så verst egentlig når man kan få støtte av noen som forstår og bryr seg er egentlig opplevelsene man kan få av BIMsidene. Dersom "Freedom" eller noen av de andre anonyme ønsker noen å diskutere verdens gjenvordigheter med kan jeg kanskje være en støttende skulder. Jeg røyker ikke jeg heller. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5485323-lange-og-forundrede-ord-om-frihet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2006 #2 Del Skrevet 28. juni 2006 Takk, takk, takk, takk for at du skriver så godt!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5485323-lange-og-forundrede-ord-om-frihet/#findComment-5494492 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå