Gå til innhold

Drittlei uke 22- andre med feil termin etter ul?

gammel røy

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på om noen av dere har opplevd det samme?

Jeg vet nøyaktig når babyen vår ble unnfanget. Vi hadde sex de to dagene jeg hadde eggløsning (ikke før, ikke etter) og fikk positivt svar på graviditetsprøven 10 dager senere (negativt dagen før). Veeeeeeelding sikker med andre ord. 1 november blir da termin.

Var på ultralyd i uke 12, da påstod legen at jeg var nesten en uke lengre på veg enn det jeg visste var tilfellet (26 oktober). Utålmodig som jeg er endret jeg termin på barnimagen osv- syntes graviditeten gikk unna fort.

Så var jeg til ultralyd i uke 20- får beskjed om at min nye termin er 5 november. 11 dager senere enn den første terminen han ga meg.

Jeg kunne bekymre meg om at babyen vokser sakte, men legen var ikke begymret- så da er det vel greit. Endret terminen på barnimagen osv. nå i uke 22- føles som om den har vart i en eeeeeeevighet. Dersom jeg skulle bli gående på overtid blir jeg nok litt bekymret- jeg kan risikere å gå 3 uker på overtid (med de økte risikoene dette innebærer).

Regner med at dette bare sier noe om at leger ikke vet alt, og at alle babyer ikke har gjennomsnittlig utvikling. Andre som har fått terminer de vet er feil?

Fortsetter under...

Syns egentlig det er rart at legene aldri spør om unnfangelsestidspunktet når de skal vurdere termindato!! Jeg vet nøyaktig når alle mine 3 barn ble unnfanget og i de svangerskapene passet dette ganske bra med hva legen fastsatte. Men ble aldri spurt om "når det skjedde"!

Er nå gravid med nr. 4 og vet at babyen ble unnfanget 9. mai (eneste gang vi hadde sex den syklusen) og at jeg dermed skal være 9 uker på vei idag. Men legen jeg tok UL hos i går påsto hardnakket at den var maks 8 uker, kanskje bare 7. Det er jo bare ikke mulig med mindre den utvikler seg for sent og noe er galt (som jo kan være tilfelle). Men jeg syns allikevel det er litt rart at de aldri spør om det, bare om siste mens...

Skjønner godt at det er kjipt å bli satt tilbake, syns selv det var kjedelig å høre i går at jeg kanskje bare er 7 uker. Det stresser meg også litt siden jeg jo skal søkes for fosterdiagnostikk og da er jo uke antallet litt viktig. Kommer nok til å ringe Riksen etterhvert å nevne dette med at jeg er litt uenig med legen om hvor langt på vei jeg er.

Uff ja, vet hvordan du har det. Fikk også forandret termin fra 16. 20. oktober. Dette tiltross for at vi også VET eksakt når befruktningen skjedde. (prøverør) Legene tar heller ikke hensyn til det lenger. 4 dager er ikke all verden, men vet at de siste ukene er så tunge og lange. Gikk henholdsvis 9 og 14 dager over tida i de forrige sv.skapene, og nå gruer jeg forferdelig til det samme igjen. Er jo ikke bare bare for babyene heller når man går så lenge. Ved begge mine fødsler har det oppstått komplikasjoner, med bl.a. dårlig livsgnist, missfarget fostervann, og dårlig hjerteslag. Husker ikke noen av fødslene som "gode." Husker at jeg dte meste av tiden måtte ligge koblet til monitorer, og timene fram var uendelige fordi jeg ikke fikk beveget meg noe særlig.

Endel er forhåpentligvis forandret nå, da det er 11 og 16 år siden jeg var igjennom det nå. Men jo mer jeg tenker på det, jo mer er jeg fristet til å be om KS. Sikkert ikke lett å få igjennom det heller, men man skulle fått ha en mye større råderett over sin egen kropp og det den skal gjennom i en sånn situasjon..det er nå min mening, så får jeg bare se hva det blir til...

Hva tenker du? Er dette din første? Ikke meningen å komme med noe som helst skremselspropaganda, men følte for å svare deg:-))

Lykke til...

Mvh

Hei,

Baffy, jeg hadde ikke vært så bekymret for om fosterdiagnistikk blir tatt i tide, du kommer uansett innenfor det intervallet der det er best å ta disse testene. Jeg fikk beskjed om at foster vokser i rykk og napp, jeg er derfor ikke veldig bekymret for at de bommer på termin, mest irritert på at de ikke hører på det man sier!!!

Ventos,

De tar ikke hensyn til prøverørsdato? Rareste jeg har hørt!!! jeg håper på at du får ekstra oppfølging på sykehus på grunn av din forhistorie! Dersom du ikke har fått det allerede hadde jeg laget rabalder til jeg fikk det!! Det med å velge om man skal ta keisersnitt er vanskelig, jeg ser at det tar lengre tid for folk å komme seg. Men venninner som har vært gjennom dette er par ganger forteller er det en stooor forskjell på et planlagt ks og hastekeisersnitt- det siste kan være nokså traumatisk. Får håpe at du får keisersnitt dersom det er det du tror er best for deg. Lykke til.

Dette er min første, men jeg er ikke spesielt bekymret. Føler meg så trygg på abc- klinikken på Ullevåll. Jeg regner med at alt kommer til å gå bra, alle mine venninner har hatt problemer av ulike slag og noen må jo ting gå glatt for!?. Dersom jeg begynner å gå over tida kan det hende at jeg blir bekymet og begynner å lage rabalder (men det er laaangt frem i tid). Jeg har en venninne som nettopp mistet sin lille gutt i uke 36 på grunn av morkakesvikt, hun følte at noe var galt, men ble ikke hørt ordentlig på . Skikkelig bittert og tragist. Dersom jeg føler at noe er galt blir jeg nok derfor meeget høylytt. Men foreløpig er jeg ovverasket over hvor enkel og fin graviditet jeg har hatt.

Neida dette er ikke min første og jeg har vel egentlig ikke noen dårlige fødselserfaringer fra før. Men har opplevd å miste 2 ganger (før jeg fikk barn) og da sitter det jo en redsel i meg alltid om at det kan gå galt igjen. Blir jo da litt bekymret når legen sier jeg er mye kortere på vei enn det jeg selv har kommet frem til...

Er vel ganske sikker på at jeg kommer til å gå for fv-prøven så da bør jeg kanskje ringe Riksen og gi beskjed om det så snart de får papirene fra legen min. Hun sa jo at hun skulle søke meg på duo-testen (nærmest avfeide meg da jeg sa jeg vurderte fv-pr.). Men skal vel kanskje uansett først på genetisk veiledningtime på Ullevål så vidt jeg har skjønt.

Skal på en jobbreise utenlands akkurat i den uken jeg er 16 uker på vei (15 etter legens beregninger). Lurer på om de er tilpasningsvennlige mht dette eller at de forventer at man skal avlyse alt sånt hvis man skal ta denne prøven. Livet må jo gå som normalt og jeg vil nødig avlyse dette hvis jeg ikke må. Men det er kanskje mulig å få tatt den så tidlig som i uke 14... Noen som vet hva som er praksisen mht dette? Å vente helt til uke 17 (16 iflg legen min) virker lite optimalt...

Sukk... er det jeg som overbekymrer meg over alt man kan bekymre seg over eller....?!

Annonse

Hei, det er ikke opp til legen din å avfeie duotest- det er en avgjørelse dere tar etter genetisk veiledning. Flott at du skal på ullevåll til genetisk veiledning. Vi syntes de var helt fantastiske- gir deg ikke anbefalinger, bare info om deres alternativer. Jeg fikk en beskjed i uke 16 om at det kunne være noe galt (jeg var da i utlandet)- de satte da opp time til fv den dagen jeg kom hjem (alt var ok). Legen og labben var ekstra på jobben slik at prøven kunne tas den dagen- de ville ikke vente til jeg nærmet meg uke 17.

Regner derfor med at du nok heller tilbys fv i uke 14. Det ordner seg nok selv om det er ferie. Vi fikk time på veldig kort varsel.

Lykke til på genetisk veiledning, kan være lurt å ha med seg en liste med spørsmål du måtte ha. Kan være vanskelig å huske hva man lurte på når man sitter der-det er nokså tøffe valg man får presentert som f.eks. hva hvis fv viser at barnet har en genetisk feil som gjør at barnet får lærevansker? (for oss enkelt- ingen abort av den grunn). Den legen vi var hos var åpen for telefoner og e-mailer med sprsm. i etterkant.

Lykke til!

Takk for oppklarende svar, vet jo egentlig at legen ikke kan *bestemme* duotest på meg og i ettertid irriterer det meg at hun hadde en litt overlegen holdning mot meg mht til dette. Da jeg sa at jeg ville være mest muig sikker sa hun bare kjapt at "fv-prøve heller ikke er sikkert". Men jeg vet jo godt at det er mer sikkert enn duo-testen!

Regner med at jeg skal til genetisk veil. på Ullevål selv om jeg henvises til Riksen. Ut i fra alt det je har lest meg til på nettet (og det blir jo en del etterhvert...) er det de som tar all genetisk veiledning i Oslo-området selv om jeg skal ta fv-prøven på RH.

Stemmer det at man må ta valget der og da mens men har gen.veil. timen?? Mener jeg leste det ett eller annet sted.

Hei, vi måtte ikke ta avgjørelse om fv der og da, de ga oss et par dager til å kontakte dem dersom vi ville ha det. De kan jo også sette opp en time som du kan avbestille senere dersom du ombestemmer deg.

Vi valgte i utgangspunktet å satse på duotest + en ekstra blodprøve av min mann (som har masse rart i sin familie) mens vi var der. Jeg syntes at samtalen med dem var såpass oppklarende at vi ikke hadde noe stor behov for å tenke oss om. Men til slutt ble det fv på oss likevel når de flere uker senere ringte fra genetisk avd. og sa at de hadde indikasjoner på at mannen min kanskje hadde økt arvelighet for downs.

fv-prøve er sikkert i forhold til de kromosomfeilene de leter etter (du får opplysninger om hva disse er), men er selvfølgelig ikke noen garanti for at barnet ikke har en sykdom som ikke er genetisk relatert.

Jeg har gitt opp fastlegen, hun visste ikke engang hvilke skjema som skulle fylles ut for gravide, hva man gjorde for å få genetisk veiledning etc.- hun møter bare syke folk. Du er ikke den eneste som har fått litt rar informasjon/reaksjon.

Vi var på gen veiledning hos dr. Ødegaard. Heldig dersom du får henne- veldig rolig og informativ (men bruker fag-språk så vær klar med pennen dersom hun sier ord du vil sjekke senere eller spørre om).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...