Anonym bruker Skrevet 27. juni 2006 #1 Skrevet 27. juni 2006 Hei! En venninne av meg hadde hørt noe om at morkaken kunne løsne ved at man strakk seg etter noe høyt, eller løftet tungt... men er dette virkelig mulig? Er vi ikke skapt for mer? Og hva vil i så fall skje? Starter fødselen, eller? Er litt smånærvøs her.. 30 uker på vei..
3småengler Skrevet 27. juni 2006 #2 Skrevet 27. juni 2006 Tror det skal gangske mye til for at morkaken kan løsne. Jordmor sa til meg at dersom man begynner å blø, skal man alltid ta kontakt med lege/jordmor/føden for å forsikre seg om at det ikke er blod fra morkaken. Skulle derfor tro at man blør dersom morkaken løsner?
nikoen Skrevet 27. juni 2006 #3 Skrevet 27. juni 2006 Ei jeg kjenner fikk hastekeisersnitt pga morkaken løsnet.. Da fossblødde hun, dette var i fødsel da.. Ikke før..
Dailis Skrevet 27. juni 2006 #4 Skrevet 27. juni 2006 Skal vel en del til før den løsner. Men er jo dette som er årsaken til at vi skal være forsiktig med tunge løft og liknende. Og derfor man skal sjekkes ved fall, slag i magen osv. Man merker det på mindre eller ingen beveglese fra ungen. Løsner morkaken er ungen i akutt livsfare.
Tess,mamma til 2:-) Skrevet 27. juni 2006 #5 Skrevet 27. juni 2006 Stemmer nok at morkaken kan løsne om man løfter noe tungt men har ikke hørt om at den kan løsne med å strekke seg etter noe. Man kan kjenne at man får vondt i magen når man strekker seg etter noe fordi båndene i magen tøyes. Om morkaken løsner så vil du nok begynne og blø og blø ganske så mye. Det er da fare for ditt og barnets liv så da må du til sykehus FORT.
Meggy B - har født! Skrevet 27. juni 2006 #6 Skrevet 27. juni 2006 Hvorfor begynner en å blø når den løsner utenom fødsel men ikke når en "føder" morkaken? Den skal jo løsne og må jo ut uansett...skjønner ikke helt forskjellen..
Elias,Emma&Sofia`s♥Mams♥ Skrevet 27. juni 2006 #7 Skrevet 27. juni 2006 Morkaken kommer jo ikke ut før etter at babyen er født, og da skjer det vel en prosess som gjør at morkaken ikke har noen funksjon lengre. Vil tro det da er en automatisk reaksjon at morkaka løsner og at det da ikke er blodsirkulasjon i den på samme måten som under svangerskapet. Ble det skrevet veldig klønete eller??? Håper du ble litt klokere, meggy!
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2006 #8 Skrevet 27. juni 2006 Da jeg skulle ha mitt første barn løsnet morkaken under fødselen fordi det hadde vært en lang fødsel (ca 39 timer). Det måtte tas hastesnitt for å redde barnet.Priser meg lykkelig for at jeg faktisk var på sykehuset da dette skjedde ellers hadde jeg ikke hatt verdens fineste tenåring i dag...
Meggy B - har født! Skrevet 27. juni 2006 #9 Skrevet 27. juni 2006 Jeg skjønner hva du mener EliasMams! Det høres ut som en fornuftig forklaring. Det er kompliserte greier dette som er det mest naturlige i verden!! :-)
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2006 #10 Skrevet 27. juni 2006 Morkaka løsner IKKE ved at man strekker seg, har dette skjedd noen er det tilfeldig at de to hendelsene skjedde samtidig. Morkakeløsning er livsfarlig for fosteret, for da får det ikke næring eller oksygen mer. Man vil somregel blø massivt ja. Men hvis man får blødning kan det være bare deler av morkaka som har løsna, så det kan gå bra. Dessuten mange andre grunner til blødning da, dette er den værste. Slag/spark/fall kan føre til løsning, men det kan også skje uten at man vet hvorfor. Mener en grunn er infarkter, altså blodpropper, i morkaka. Ikke alltid greit å vite grunnen til det heller, men livsstil og blodtrykk spiller jo en rolle, som ved hjerte- og hjerneinfarkt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå