Gjest Skrevet 27. juni 2006 #2 Skrevet 27. juni 2006 Brudens far skal sitte til høyre for bruden og brudens mor skal sitte til venstre for brudgommen.
Gjest Skrevet 27. juni 2006 #3 Skrevet 27. juni 2006 aha, det var sånn det var ja. Vi hadde litt forvirring rundt dette en stund=)
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2006 #4 Skrevet 27. juni 2006 hvorfor ikke leie en bok om etikette rundt bryllupet på biblioteket?
Gjest Skrevet 27. juni 2006 #5 Skrevet 27. juni 2006 jo, må gjøre det, har bare ikke fått somla meg dit enda
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2006 #6 Skrevet 27. juni 2006 Jeg trodde det var mer vanlig at brudens far sitter ved bruden og brudgommens mor sitter ved brudgommen. Slik har det vært i alle de bryllupene jeg har vært i i allefall.
FruMamma med nr 2 Skrevet 27. juni 2006 #7 Skrevet 27. juni 2006 Den ordentlige skikken er at brudgommens foreldre sitter vi siden av bruda og omvent, men det blir mer og mer vanlig at foreldrene sitter ved siden av sine barn. Mamma og pappa skal sitte ved siden av meg og omvendt.
Gjest Skrevet 27. juni 2006 #8 Skrevet 27. juni 2006 Ikke helt sånn, Marsimor, men sånn: Den ordentlige skikken er at brudens far sitter ved siden av sin datter og har brudgommens mor til bords. Brudens mor sitter ved siden av brudgommen og har brudgommens far til bords. Dette er fra boken "Moderne Skikk og Bruk" fra 1988, men etter den tid er det vel blitt aller vanligst å gjøre som dere skal.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2006 #9 Skrevet 27. juni 2006 Svært som folk har klokketro på hva som står i bøker. Tradisjoner forandres. Ingenting er orginalt eller opprinnelig. Tenk selv og gjør det som passer best eller som føles naturlig.
*smil* m/ snupp06 & gutt 07 Skrevet 27. juni 2006 #10 Skrevet 27. juni 2006 Men skal bruden ha sin far til bords eller sin nye mann? Og hvilken side sitter brud og brudgom i forhold til hverandre?? Jeg har vært i mange bryllup, men synes de har gjort det forskjellig... Hva er det riktigste???
FruMamma med nr 2 Skrevet 27. juni 2006 #11 Skrevet 27. juni 2006 Vi gjør det sånn: brudmor brudfar Brud Brudgom brudgomfar brudgommor Etter min mor sitter min manns forlover med kone og ved siden av min manns mor, sitter min forlover og hennes mann.
Gjest Skrevet 27. juni 2006 #12 Skrevet 27. juni 2006 Bruden skal ha sin mann til bords, selvfølgelig... :-) Det vil si at hun har ham på sin venstre side. Og så skal da, etter det som noen tydeligvis mener er forhistoriske regler for skikk og bruk, brudens far sitte ved brudens høyre side.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå